DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Fedett fülkével „menőbbek” lehetnek az autók

Az utóbbi napokban nagy lendületet vett az F1-es pilóták fejének védelme, és a forradalmi módosítás akár 2017-től megjelenhet az autókon. Alex Wurz elmondja, miért nem kell félnünk a változástól.

Az utóbbi években az autóversenyzés világának többször is szembesülnie kellett azzal, hogy egy-egy pilóta súlyos- vagy halálos sérüléseket szerzett, amikor egy elszabadult alkatrész vagy szilárdabb elem a sisakjuknak repült. Az F1-es pilóták érdekvédelmi szervezete pedig lépéseket is tervez annak érdekében, hogy elkerüljék a hasonló baleseteket a jövőben, így az FIA támogatásával akár már 2017-től megjelenhet az autókon az a „halo” néven ismert elem, ami a versenyző feje körül képezne védelmet, ám mégis nyitva hagyná a pilótafülkét.

_85269821_mercedescockpitprotection



Alex Wurz, a GPDA elnöke szerint a kísérletek során ez az elem bizonyult a legjobb megoldásnak, amely akár más sorozatok versenygépein is megjelenhet a jövőben.

„Az FIA-nál rengeteg tesztet elvégeztek, amelyek az elmúlt évben csak egyre intenzívebbé váltak az F1-ben és azon kívül tapasztalt balesetek hatására. Ezen tesztek során különféle elemeket lőttek ki különböző szögekből a pilótafülkére, és a „halo” koncepció bizonyult a legjobb és leghatékonyabb megoldásnak a törmelékekkel és a nehezebb tárgyakkal szemben” - mondta Wurz a Motorsportnak.

„Mindenki olyan megoldást keresett, amely nem csak az F1-be, hanem más sorozatokba is beültethető, és amely nem hordoz magában negatívumokat például a versenyző kimentése során.”

„Talán a távoli jövőben olyan zárt fülkéket használunk majd, amilyen a vadászrepülőgépeken található, de jelenleg ezek még túl nehezek és túl költségesek lennének számunkra. Több időre van szükségünk, hogy kikísérletezzük ezt a megoldást.”

A fejvédő elem látványa egyelőre furcsának hathat a pilótafülke körül, főképp úgy, hogy annak tartóeleme a versenyző látóterét is megzavarja kissé, de Wurz szerint muszáj lesz ilyen kompromisszumokat kötni, ráadásul szerinte a halo-megoldást kialakíthatják úgy, hogy az kifejezetten jól nézzen ki a 2017-től várhatóan egyébként is alaposan átalakuló autókon.

„A kutatás világában mindig az eszköz funkciója az elsődleges, és csak ezután jöhet a dizájn. A funkciója pedig a legtöbb tekintetben már igazolást nyert. Persze a merevségét és a rá ható terheléseket illetően még szükség lesz számításokra, de ezek elvégzéséhez van elég időnk. Biztos vagyok benne, hogy kinézetre is széppé lehet tenni, és talán még menőbben is mutat majd, mint a jelenlegi autók. Az viszont egyáltalán nem lenne menő, ha még egy hasonló jellegű sérülés vagy baleset történne” - érvelt az osztrák.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: