Az ún. emberi tényező (azaz a versenyző tudásának elkülönítése az autó teljesítményétől az eredményben) örök vitatéma. Az utcai versenyek az egyik lehetséges indikátorai a megjelenítésnek. A kivételes képességű versenyzőknek egy nehéz utcai pálya mindig is plusz lehetőséget jelentett, ahol némileg ellensúlyozhatták autójuk teljesítménybeli hátrányát.
Niki Lauda fogalmazta meg a legjobban 1985-ben, miszerint egy utcai pálya azért érdekes, mert túl sok benne a nehéz kanyar, és az úttest állapota, szélessége is változó. Ilyen körülmények között egy jó versenyző kifejezésre tudja juttatni a vezetni tudását.
Kigyűjtöttem az utcai pályákat, mert kíváncsi voltam, kiolvashatunk-e ezekből emberi tényezőt. Monte-Carlo, Adelaide, Melbourne, Phoenix, Long Beach, Detroit, Szingapúr – és még sorolhatnám az összes helyszínt, ahol a pálya egy részlete közterület, utca vagy úttest. Ahol nem léteznek mély kifutók. Ahol a sok sebességváltás, és szigorú fékpont miatt az ember szerepe talán jobban körvonalazódhatott.
Az edzéselsőségek tekintetében Ayrton Senna volt a Mester, tizenhatszor indult a legjobb helyről városi pályán. Vettel és Hamilton összteljesítményén nagyot lendített az, hogy Szingapúrban mindig jól szerepeltek.
A listákon azokat tüntettem fel, akik legalább kettő pole-t/győzelmet/leggyorsabb kört szereztek.
POLE-POZÍCIÓ |
db |
SENNA Ayrton |
16 |
VETTEL Sebastian |
9 |
HAMILTON Lewis |
7 |
MANSELL Nigel |
6 |
SCHUMACHER Michael |
6 |
HAKKINEN Mika |
5 |
LAUDA Niki |
5 |
CLARK Jim |
4 |
FANGIO Juan Manuel |
4 |
PROST Alain |
4 |
STEWART Jackie |
4 |
BUTTON Jenson |
3 |
ALONSO Fernando |
3 |
MASSA Felipe |
3 |
MOSS Stirling |
3 |
PIQUET Nelson |
3 |
ROSBERG Nico |
2 |
ARNOUX René |
2 |
REUTEMANN Carlos |
2 |
ASCARI Alberto |
2 |
BERGER Gerhard |
2 |
WEBBER Mark |
2 |
RAIKKONEN Kimi |
2 |
HILL Damon |
2 |
VILLENEUVE Jacques |
2 |
HILL Graham |
2 |
Az ún. street-race győzelmekben is Senna vezet, ami még jobban kidomborítja képességeit. Mögötte is valódi mesterek következnek, Michael Schumacher és Alain Prost nyilván nem véletlenül ért el összesen 11 világbajnoki címet. Nagyon érdekes, hogy Nigel Mansell nem fért fel a listára, hiszen csupán egyetlen utcai pályás győzelme volt, éppen a legutolsó, az 1994-es Ausztrál Nagydíjon – pedig a brit hatszor is állt az első rajtkockában.
GYŐZELEM |
Db |
SENNA Ayrton |
13 |
SCHUMACHER Michael |
9 |
PROST Alain |
7 |
VETTEL Sebastian |
7 |
ALONSO Fernando |
6 |
HILL Graham |
5 |
STEWART Jackie |
5 |
COULTHARD David |
4 |
BUTTON Jenson |
4 |
HAMILTON Lewis |
4 |
FANGIO Juan Manuel |
3 |
LAUDA Niki |
3 |
MOSS Stirling |
3 |
PIQUET Nelson |
3 |
RAIKKONEN Kimi |
3 |
ROSBERG Keke |
3 |
ROSBERG Nico |
3 |
WEBBER Mark |
2 |
HAKKINEN Mika |
2 |
HILL Damon |
2 |
VILLENEUVE Gilles |
2 |
TRINTIGNANT Maurice |
2 |
SCHECKTER Jody |
2 |
BERGER Gerhard |
2 |
REUTEMANN Carlos |
2 |
A leggyorsabb versenykörök mezsgyéjén, az utcákon Michael Schumacher éppen csak megelőzte Kimi Raikkönent. Ayrton Senna és Alain Prost természetesen itt is a legjobbak között van. Ez már a harmadik táblázat lesz, és felhívnám a figyelmet azokra a versenyzőkre, akik nem szerepeltek az előző két táblázatban – de villámgyors versenykört voltak képesek produkálni. Például a szicíliai „pulyka kakas” Jean Alesi, aki háromszor is a leggyorsabb kört futotta meg városi pályán, akárcsak Alan Jones, 1980 világbajnoka.
LEGGYORSABB KÖR |
Db |
SCHUMACHER Michael |
10 |
RAIKKONEN Kimi |
9 |
SENNA Ayrton |
7 |
PROST Alain |
6 |
FANGIO Juan Manuel |
5 |
ALONSO Fernando |
4 |
VETTEL Sebastian |
4 |
HAKKINEN Mika |
4 |
PIQUET Nelson |
4 |
LAUDA Niki |
4 |
BUTTON Jenson |
3 |
ROSBERG Nico |
3 |
ALESI Jean |
3 |
JONES Alan |
3 |
BERGER Gerhard |
3 |
MASSA Felipe |
3 |
CLARK Jim |
2 |
MANSELL Nigel |
2 |
DEPAILLER Patrick |
2 |
HILL Graham |
2 |
HILL Damon |
2 |
WEBBER Mark |
2 |
STEWART Jackie |
2 |
PETERSON Ronnie |
2 |
REGAZZONI Clay |
2 |
BARRICHELLO Rubens |
2 |
RINDT Jochen |
2 |