Huszonnégy órával azt követően, hogy Roland Ratzenberger az 1994-es San Marinói Nagydíj időmérő edzésén meghalt, a háromszoros világbajnok, Ayrton Senna szenvedett halálos balesetet a futamon. Miután a brazil pilóta halálát nagy bánat övezte az osztrák Ratzenbergerről szinte mindenki megfeledkezett.
"Ratzenberger... sokkal tragikusabb veszteség számomra, mint Ayrton, mert saját erőfeszítésének és a családjának segítségével jutott el a sportba" - mondta el Max Mosley, az FIA akkori elnöke. "Nem volt pénze, saját munkájának köszönhetően jutott el a Formula-1-be és nagyon jó ember volt. Ratzenberger halála nagy beszédtéma lett volna, ha Senna nem szenved halálos balesetet a következő napon."
Mosley-nak akkor döntenie kellett, melyik temetésen vesz részt.
"Ratzenberger temetésére mentem el, nem Sennáéra, mert ott minden Formula-1-es nagyság ott volt, viszont úgy éreztem, Ratzenberger családjának is támogatást kell nyújtania valakinek."
A 33 éves korában elhunyt Ratzenberger keményen dolgozott azon, hogy álmát megvalósítsa és Formula-1-es pilóta legyen.
1983-ban a német Formula Ford bajnokságban kezdte pályafutását, majd miután a brit Formula-3-ban és a túraautó bajnokságban állt rajthoz 1990-ben Japánba költözött. A Formula-3000-es bajnokságban csak mérsékelt sikert ért el, de ennyi éppen elég volt ahhoz, hogy öt évre szóló szerződést kapjon 1994-ben a Simtek Formula-1-es csapatnál.
Ratzenberger nem tudott a brazil versenyhétvége időmérő edzésén megfelelő időeredményt elérni, de a Csendes-Óceániai Nagydíjon 11. lett, majd következett Olaszország, Imola.
A szombati időmérő edzésen autójának első vezetőszárnya megsérült, amikor lehajtott a pályáról, de tovább folytatta a körözést, szerette volna megszerezni az utolsó rajtpozíciót az akkor még népes mezőnyben. A 28 versenyzőből csak 26 kapott rajtengedélyt.
A Simtek első vezetőszárnya tehát megsérült és az autó alá ragadt. Ratzenberger nem tudta bevenni a Villeneuve kanyart és 314.9 kilométer/órás sebességgel a falba csapódott.
Az osztrák pilóta koponyája megrepedt és mielőtt a kórházba érkezett volna már halottnak nyilvánították.
Huszonnégy órával később Senna veszítette életét. A Williams roncsai között a nyomozók egy osztrák zászlót találtak, a brazil pilóta ezt szerette volna lengetni a futam végén.
"Mindig Ayrtont említik, de teljesítménye alapján érthető, hogy miért mindig Ayrton neve kerül szóba" - mondta el a korábbi pilóta, Johnny Herbert, aki jó barátságot ápolt Ratzenberggel. "Rolandot majdnem elfelejtették. Amikor beszélgetek valakivel, akkor soha nem Ayrton hétvégéjeként említem ezt... mindig Ayrton és Roland hétvégéjének. És soha nem felejtem el őt és nem szeretném, ha a többiek ezt tennék. Roland személyében egy nagyszerű fiút veszítettünk el, nagyon keményen dolgozott azon, hogy Formula-1-es pilóta legyen. Ayrtont vették el tőlünk, de egy nappal korábban Rolandot is. Egy nagyszerű fiút. Nagyon ritka volt, amikor nem mosolygott."

Herbert szerint Ratzenberger nem fizetős pilóta volt, annak ellenére, hogy sokan ezt gondolják.
"Nem volt mögötte pénz, pályafutása elején kamionokat vezetett" - mondta el Herbert. "De fiatal pilótaként az egyik legnagyobb versenyt megnyerte, a Formula Ford fesztivált, majd Japánba ment. De mindig jól versenyzett. Sajnos soha nem láttam a legjobb Rolandot. Nem volt fizetős pilóta, egy nagyon tehetséges versenyző volt."
A korábbi világbajnok, Damon Hill is megemlékezett Ratzenbergerről.
"Olyasvalaki volt, akit tiszteltem, mert hasonló utat járt be, mint én" - mondta el Hill. "31 évesen került a Formula-1-be, pályafutása egy késői szakaszában, de ragaszkodott céljához. Egyértelműen tehetséges volt, de nem tudott annyira a rivaldafénybe kerülni, mint Senna, vagy Lewis Hamilton. Egy olyan fiú volt, aki szeretett versenyezni. Tehetséges és nagyon versenyképes volt."
Ratzenberger személyisége is mélyen él mindenki emlékezetében.
"Csodálatos ember volt" - mondta el Herbert. "Nagyon kedves, ugyanakkor gonosz humora volt. Mindig nevetni lehetett vele."