DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 24. szerda
F1

Az F1 legsikeresebb rajtszámai

Jövőre a MotoGP-hez és az amerikai sorozatokhoz hasonlóan az F1-ben is állandó rajtszámot kapnak a pilóták, de vajon az F1-ben melyek is voltak a legemlékezetesebb, legsikeresebb, vagy éppen legsikertelenebb rajtszámok?

A legtöbb Formula-1-es futamon azonos rajtszámmal a francia, Jacques Laffite indult, aki a 176 Formula-1-es futamából 132 nagydíjon a 26-os rajtszámmal állt rajthoz. Laffite először 1976-ban öltötte magára a 26-os rajtszámot akkor, amikor csatlakozott a Ligier istállóhoz és egy rövidke williamses kitérőt (1983-1984) leszámítva egészen az 1986-os, Brands Hatchben bekövetkezett balesetéig viselte a 26-ost Ligierje orrán.



A lista második helyén a német Michael Schumacher áll, aki a pályafutássá alatt a hét világbajnoki címének köszönhetően összesen 120 nagydíjnak vágott neki az 1-es rajtszámot viselve. Itt érdemes megjegyezni, hogy a négy világbajnoki címének köszönhetően már Sebastian Vettel is 58 futamnál tart az 1-es rajtszámmal, míg Alain Prost és Ayrton Senna 48, Nelson Piquet 47, Niki Lauda pedig 45 futamon viselhette a világbajnokoknak járó 1-es rajtszámot.

A harmadik legtovább hordott rajtszám az F1 történetében Gerhard Berger 28-as rajtszáma volt. Ő 1987 és 1989 között a Ferrarinál, majd 1990-ben a McLarennél, végül 1993 és 1995 között ismételten a Ferrarinál összesen 112 futamon viselhette a 28-as rajtszámot. Berger ezzel mindössze egy futammal előzi meg Riccardo Patresét, aki 111 Formula-1-es futamnak vághatott neki a pályafutása során a 6-os rajtszámmal az autója orrán. Patrese először még 1983-ban a Brabhamnél került kapcsolatba a 6-os rajtszámmal, majd 1988 és 1992 között a Williamsnél, végül 1993-ban a Benettonnál is a 6-os rajtszám jutott az olasz pilótának.

A jelenlegi mezőnyből a legtöbb futamon azonos rajtszámmal Fernando Alonso indulhatott, aki eddig 76 nagydíjon állt rajthoz az 5-ös rajtszámot viselve, köszönhetően annak, hogy 2005-ben és 2008-ban a Renault, 2011-ben és 2012-ben pedig a Ferrari kapta az 5-ös rajtszámot a bajnokságban az előző évben elfoglalt konstruktőri helyezésük miatt.

Az F1 legsikeresebb rajtszámai

Talán nem meglepő, hogy az F1-ben a legtöbb futamgyőzelmet az 1-es rajtszámot viselő bajnoki címvédők szerezték összesen 181-et. A lista második helyén az 5-ös rajtszám áll, amivel az F1 történetében 130 futamgyőzelmet szereztek eddig. Ez azért sem meglepő, mert az 1996 utáni rajtszám kiosztási rendszerben, amikor is a csapatok a rajtszámaikat az előző évben a konstruktőri bajnokságban elfoglalt helyezéseik alapján kapták a 3-as és a 6-os rajtszámok között lévő rajtszámok igencsak gyakran cseréltek gazdát, bár azok ugye mindig a top csapatokhoz kerültek. Az 5-ös rajtszám pedig azért is lett igazán sikeres, hiszen a 3-as és a 4-es rajtszámot korábban nagyon sokáig a Tyrrell istálló viselte az 1973 és 1996 közötti időszakban, akkor azonban a korábbi bajnokcsapat már messze volt az egykori sikereitől.

Az 5-ös és 6-os rajtszámot az 1970-es és 1980-as években a McLaren, a Lotus és a Brabham is használta mielőtt az az 1980-as évek közepén a Williamshez került volna, ahol Nigel Mansell, Nelson Piquet, Riccardo Patrese és Thierry Boutsen, majd 1994-ben a Benetton és Michael Schumacher egy újabb nyerő szériával gyarapította a győzelmek számát. Ezen csapatoknál pedig mindig volt egy első számú pilóta, így az 5-ös rajtszámmal bizony messze több futamgyőzelmet szereztek, mint a 6-ossal.

A világbajnoki győzelmek tekintetében is az 1-es és az 5-ös rajtszám van az élen, köszönhetően annak, hogy a címvédő világbajnokoknak 12-szer sikerült megvédeniük az 1-es rajtszámukat, míg az 5-ös rajtszámmal 9 világbajnoki címet szereztek eddig az F1-ben.

Érdekesség, hogy a világbajnokok csapattársai is igencsak jól szerepeltek a futamgyőzelmek tekintetében, hiszen a lista harmadik helyén állnak a 83 győzelműkkel, de világbajnoki címet 2-es rajtszámmal mindössze csak egy pilótának, Alain Prostnak sikerült nyernie, igaz ő ezt háromszor is megtette 1985-ben, 1989-ben és 1993-ban.

A szerencsétlen rajtszámok

A mechanikai meghibásodások listájának élen a 22-es rajtszám áll összesen 274 lerobbanással, míg mögötte a 2. helyen 273 műszaki hibával a 15-ös rajtszám következik. Az elmúlt 17 évben ezeket a rajtszámokat a középmezőny végén vagy a sereghajtó istállók kapták, így ez talán nem is annyira tűnhet meglepőnek. Valójában azonban a 15-ös és a 16-os, valamint a 22-es és a 23-as rajtszám legendáját még az 1980-as években az igencsak megbízhatatlan gyári Renault és Alfa Romeo istállók alapozták meg. A 22-es rajtszám ráadásul később olyan istállók birtokába került, mint az Osella, a Rial, a Scuderia Italia és a Forti, akiknek az autói bizony igencsak ritkán látták meg a célvonalat.

Végezetül egy összeesküvés-elmélet:: a közvélemény szerint a világbajnokok csapattársai többször estek ki mechanikai hibák miatt, mint az 1-es rajtszámot viselő bajnoki címvédők. A statisztika alapján ez pedig teljesen helytálló, hiszen 1-es rajtszámot viselő autó 163 alkalommal kényszerült a pálya szélére, míg a 2-es rajtszámot viselő autó pilótája 221 nagydíjon nem láthatta meg a célvonalat az F1 történetében.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: