DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 27. szombat
F1

Lotus: A második hely kevés

A Lotus F1 Team előretekint a szezon tizenegyedik versenyére, a Belga Nagydíjra.



A nyári szünet előtt második lettél a Hungaroringen; mennyire lenne jó egy fokkal feljebb állni a dobogóra Spában?
Szokás szerint jó eredményt szoktam elérni a Belga Nagydíjon, de ami korábban történt az most nem segít. Természetesen nem is árt és nagyszerű lenne ötödik alkalommal győzni Spában. Az extra pontok mindig jók és ha megnyersz egy futamot, akkor senki nem kap több pontot nálad.

Milyen emlékeid vannak a pályáról?
Csak jó emlékeim vannak Spáról és nagyszerű versenyezni itt. Máshol nem élsz át ilyen érzéseket. Nagyszerű versenyezni egy modern versenyautóval egy olyan pályán, amely nagy hagyományokkal rendelkezik.

Milyen kihívást rejteget a pálya és ez feküdhet az E21-nek?
Spa nagy kihívást jelent gyors kanyarjaival és megfelelő beállításra van szükség. Ahogyan az idei évben már többször láttuk egy jó rajtpozíció különösen fontos. Ez Spában is így lesz, bár itt könnyebb előzni, mint néhány más pályán. Fontos, hogy aerodinamikailag jó autód legyen, amely megbirkózik a gyors kanyarokkal és ez egy hosszú kör, így fenn kell tartani a legjobb ritmust. Sok minden függ az időmérő edzés eredményétől, így pénteken és szombaton megfelelő beállítást kell találni és erős időmérő edzésre van szükség szombat délután. Nem tudom, fekszik-e majd a pálya idei autónknak. Tavaly nem voltunk nagyon erősek itt. Azt hiszem, ennek tudjuk az okait és az idei évben jobb autóval rendelkezik, de elég jó-e a győzelemhez? Majd vasárnap meglátjuk.

Miért voltál korábban ennyire jó Spában?
Néha vannak pályák, ahol minden simán megy, de vannak más pályák, ahol nincs szerencsém. Természetesen mindent megteszünk a futam megnyerése érdekében. Néhányszor már állhattam Spában a dobogó legfelső fokán és szeretnék újra ott lenni.

Ezért Spa az egyik kedvenc pályád?
Úgy vélem, minden pilóta szereti Spát. Számomra ez a világ legnagyszerűbb pályája. Kedvenc helyem. Már azóta tetszik, mióta először jártam itt 2000-ben a Formula Renault-val.

Mi a helyzet a világbajnoksággal?
Most visszaszereztem a második helyet, amely jól jött a nyári szünet előtt. Seb (Vettel) előtt végeztem Magyarországon, így nyilvánvalóan több pontot szereztem, mint ő. Ahhoz, hogy le tudjuk győzni, futamokat kell nyerni és ha folyamatosan második helyen végzünk, ahogyan tettük már többször az idei évben, az valószínűleg nem lesz elég a bajnoki cím megszerzéséhez, de soha nem lehet tudni, mi történik.

Hol lehetne javulni?
Nos, nyilvánvalóan a szombati időmérő edzéseke nehezen boldogulunk, ennek fizetjük meg az árát, de a futamon jó autónk van. Most a gumik egy kicsit mások, meg kell pontosan tudni, hogyan lehet őket használni. A Hungaroringen javulást értünk el, így Spában talán könnyebb helyzetben leszünk, de ezzel mindenki így van. A győzelemhez mindig jobb az élről indulni.


Milyen gondolataid vannak Spa-Francorchamps-ról?
Micsoda pálya; fantasztikus! Remek hullámvasút és egy újabb bonusz az, hogy beszélnek franciául is, így Monaco és Kanada után szinte hazai versenyem ez. Jó lehet. Ha olyan sebességet mutatunk, mint a Hungaroringen egy normál pályán, ahol előzni is könnyebb - és a pálya is szélesebb -, akkor azt hiszem jó dolgok történhetnek.

Milyen érzéseid vannak az E21-ről most, fél szezon elteltével?
Természetesen az elmúlt néhány versenyen nagyon jó érzés volt vezetni az autót és lehetett nyomni az időmérő edzésen, majd a versenyen. Jó helyen állunk a szezon második felére, ahol jó esélyünk van néhány nagyszerű eredmény elérésére.

Hogy véled, az E21-nek feküdhet a spái pálya?
Egészen jól feküdhet. Tény, a szezon második felében sokkal több pálya feküdhet majd az E21-nek. Remélhetőleg mindenünk meglesz ami a futamgyőzelemhez kell. Várom már, mivel különleges a pálya és itt szereztem meg 2011-ben a GP2-es bajnoki címet, így jó lesz visszatérni ide.

Ha az első tíz versenyt összegezni kellene, mit mondanál?
Ez nehéz, de úgy gondolom, a lehetőség szó a kulcs. Természetesen voltak nehéz pillanataink és talán az eredmények nem mindig olyanok voltak, mint amilyet a csapat megérdemelt, de az első helyek mindig elérhető közelségben voltak.

Mi volt az idei évben számodra a szezon csúcspontja?
Könnyebb kérdést kérek! Nem sok ember tudja ezt még, de a magyar futam után kisfiam, Sacha megszületett, így most nagyon büszke apa vagyok! A pályán... nos, azt kellene mondanom, hogy Felipe (Massa) megelőzése a Hungaroringen - amelyről akkor azt gondoltam, pályafutásom eddigi legjobb előzése - de természetesen a büntetés miatt ezt nem gondolhatom. A németországi dobogós helyezés lenne a következő választásom; nemcsak azért, mert nagyszerű eredmény volt ez a csapatnak, hanem azért, mert a futam végéig a győzelemért harcoltunk, amely nagyon jó érzés volt.

És a másik oldal?
Monacóban nem volt valami jó hétvégém, ez nem titok. A sebesség megvolt, de valamiért nem tudtam mindent összerakni akkor, amikor egy erős eredmény elérhető lett volna. Még tartozom a szerelőknek és az alkatrészért felelősöknek egy itallal; remélhetőleg győzelmi pezsgővel tudom ezt meghálálni a szezon egy későbbi szakaszában...

Milyen érzésekkel indulsz a szezon második felének?
Nagyon jókkal. Németországban és Magyarországon bebizonyítottuk, hogy a mezőny elején tudunk harcolni és azt hiszem, ha folytatni tudjuk hasonló módon a fejlődést, akkor jók lehetünk a hátralévő kilenc versenyen. Egyre jobban és jobban érzem magam az autóban, amely természetesen jó előjel. Az elmúlt néhány versenyen mutatott teljesítmény után őszintén bízom benne, hogy az első győzelmem hamarosan megszerzem.


Hogyan összegezné a 2013-as szezon első felét?
összességében azt mondom, pozitív kezdet. Volt sok csúcspont, de talán néhány kevésbé örömteli pillanat is. Nyolc dobogós helyezést szereztünk az eddigi tíz versenyen, amely nagyszerű teljesítmény a csapattól és mutatja, hogy újra előrelépést értünk el az előző évhez képest. Természetesen a csúcspontok mellett volt három verseny - Monaco, Montreal és Silverstone -, ahol nem szereztünk annyi pontot, mint szerettünk volna, de fontos dolog, hogy sikerült ezekből a kisebb kicsúszásokból kilábalni, a Nürburgringen és a Hungaroringen is a futamgyőzelemért harcoltunk. Számomra nagy pozitívum, hogy csapatként képesek voltunk felállni és kihívást jelentünk a nagyobb forrásokkal rendelkező csapatok számára.

Ha egy pillanatot, mint csúcspontot ki kellene emelni az idei évből, mi lenne az?
Nos, azt hiszem ez egészen nyilvánvaló. Győzni vagyunk itt és Kimi győzelme a szezonnyitó melbourne-i versenyen különleges pillanat volt az egész csapat számára.

Hogyan értékeli a két pilóta idei teljesítményét?
Kiminek egy tízes skálán tízest adnék. Óriási munkát végez a szezon eleje óta és kimagasló rekordot tart, 27 futam óta folyamatosan pontot szerez, ez önmagáért beszél. Nem számít mi történik, ő mindig ott van, ahogyan láthattuk Monacóban az utolsó néhány körben. Nagy szerepet játszik a csapat előrelépésében és természetesen népszerű karakter, amely szintén előnyös. Romainnak nehezebben kezdődött az éve a 2012-es szezon után és talán egy kis időbe telt, mire megnyugodott és képességeinek megfelelően a legjobban kezdett teljesíteni. Ebből a szempontból számomra nagy öröm, hogy tanult a hibákból és olyan eredményeket kezd el szállítani, amelyről tudtuk, képes rá. Németországban és Magyarországon egy tökéletes csomagot rakott össze két egymást követő hétvégén és ez lehet most számára az alap. Tudja, ha futamokat szeretne nyerni és harcolni a világbajnoki címért, akkor ilyen vezetést kell bemutatnia minden versenyen. Ha meg tudja tartani ezt a szintet, akkor Romain a jövőben esélyes lehet a bajnoki címre, ebben biztos vagyok.

A szezon elején a konstruktőri bajnokság harmadik helye volt a cél; továbbra is ez az elvárás?
A bajnokság nagyon szoros köztünk, a Ferrari és a Mercedes közt, jelenleg célunk, hogy kissé előrébb kerüljünk céljaink megvalósításához. Azt hiszem ezért, a második hely jobb célkitűzés és keményebben fogjuk nyomni, hogy teljesíteni tudjuk a kihívást. Enstone-ban nagyra törő szakemberek dolgoznak és az év végére az első háromba kerülni elérhető cél, amely fantasztikus teljesítmény lenne. A következő kilenc versenyre nagy elvárásokkal készülünk.

A 2014-es naptár úgy tűnik zsúfolt lesz... mi a véleménye erről?
Azt hiszem először várni kell addig, hogy kiadják a teljes naptárat, ezt követően lehet csak kiértékelni részletesen a helyzetet, de valóban úgy tűnik, a jövő évben lesznek extra versenyeink és néhány új helyszín, amely jót tesz a sportnak. Visszatér a szezon közbeni teszt is, de megfelelő forrásokkal rendelkezünk Enstone-ban ahhoz, hogy a versenycsapat ne hajtsa túl magát. Kétségtelen, mozgalmas szezon lesz és megfelelő egyensúlyt kell találni, de csapatként tudjuk kezelni a helyzetet.

Hamarosan komoly szabályváltozások lépnek életbe, hogyan látja a 2013-as szezon további részét?
Azt hiszem a legtöbb csapat - talán a Red Bull kivételével - lassan idei autójának fejlesztését feladva a 2014-es kihívásra kezd el készülni. Ebből a szempontból azt hiszem, erős pozícióban vagyunk a szezon második felére, mivel autónk jelenleg versenyképes. Erős fejlesztési csomagot készítünk Spára, amely valószínűleg alap lesz az év hátralévő részére, célunk, hogy a szezon végéig a dobogós helyezésekért harcoljunk.


A szezon második fele következik; hogyan értékelné a csapat első tíz versenyen mutatott teljesítményét?
Az egészről azt mondom, hogy megfelelően kezdtük az évet. Néha bosszantó volt, hogy nem sikerült a legtöbbet kihozni az autóból, de néhány futamon sikeres fejlesztéseink voltak, amelyek nagyon jól működtek. Az eddigi tíz futamon nyolcszor állhattunk dobogóra - beleértve a szezonnyitó futam megnyerését is -, így összességében egészen jól dolgoztunk. Természetesen mindig szeretnénk több futamot megnyerni - a bajnoki cím megnyeréséért vagyunk itt -, de a második helyen állunk az egyéni bajnokságban és nagyon szorosan a negyedik helyen a konstruktőri bajnokságban - elérhető közelségben a második helyhez, ez jó pozíció. Olyan csapatokkal harcolunk, akiknek kétségtelenül nagyobb forrásaik vannak, így azt hiszem, nagyon jó munkát végzünk itt, Enstone-ban.

Magyarországon először kapták meg a csapatok a Pirelli átalakított konstrukciójú abroncsait, mit tudtak megtanulni?
A Hungaroringen megtanultuk, hogy az új abroncsok jól fekszenek az autónak. A hatást csak ellenfeleinkhez képest tudtuk megbecsülni és azt mondom, nem szerepeltünk rosszul ezen a téren. A Mercedesnek például nagyon jól fekszik a gumi, de a Ferrarinak talán nem annyira. Habár Németországban és Magyarországon gyorsabbak voltunk náluk, mi és a Red Bull nagyjából hasonló szinten van. Nem mondom azt, hogy az új abroncsok túlságosan megváltoztatták volna helyzetünket.

Belgium egy más kihívást jelent...
Igen; teljesen a Hungaroring ellentéte minden területen. Kanadához hasonlóan Spa sokkal alacsonyabb leszorítóerejű pálya, mint a legtöbb helyszín, de a hőmérséklet is alacsonyabb; a levegő 15-20 °C fokra emelkedik. A kemény és a közepes keveréket használjuk, amely - a hűvösebb idő miatt - nem volt eddig erősségünk. Azonban sok időt és erőt fordítottunk arra, hogy a keményebb gumikat alacsonyabb hőmérséklet mellett jobb munkára tudjuk fogni és bízom benne, ezen a futamon versenyképesek leszünk.

Spa az a pálya, amely jó lehet az Eszköz számára; felhasználásra kerül?
Abszolút. Még nem hoztuk meg a végső döntést arról, hogy bevetésre kerül-e, de sok szimulációs munkát végzünk azért, hogy könnyebben tudjunk dönteni és jó esély van az Eszköz bevetésére.

A nyári szünet miatt volt idő fejlesztéseket készíteni erre a versenyre?
Megfelelő, négy hetes szünet volt a futamok között, melyből kettőben a gyár zárva tartott. Mégis két hét alatt megfelelő új alkatrészek kerültek az asztalra, ahogy normál esetben egy kéthetes szünet alatt. Előnyös, hogy földrajzilag Spa ilyen közel van a gyárhoz, így kedd éjszakáig dolgozhatunk az autón Enstone-ban és elegendő idő lesz arra, hogy a pályára érkezzenek csütörtökön délelőtt. Számos fejlesztésünk lesz - úgy mechanikailag, mint aerodinamikailag -, így bízunk egy újabb előrelépésben.

A 2014-es szezon és a szabályváltozások egyre közelednek, a fejlesztések más irányba koncentrálódhatnak a szezon további részében?
Arra számítok, hogy a legtöbb, ha nem az összes csapat tervezési- és aerodinamikai forrásaival már a jövő évi autóra koncentrál. A változások komolyak lesznek - és korlátlan források nélkül - nincs alternatíva, a jövő évre kell koncentrálni, ha 2014-ben is versenyképes szeretnél lenni. Talán néhány kisebb fejlesztések lesznek a versenyre, de úgy gondolom, a legutolsó komolyabb fejlesztési csomagokat már láttuk. Ha ez igaz az egész paddockra - és azt hiszem a legtöbb csapat esetében így lesz -, akkor teljes mértékig biztos vagyok benne, a szezon hátralévő részében az élen fogunk harcolni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: