Alapvetően három fő területen szolgáltatnak, ez pedig a baleset, a betegség és a nyugdíj. Mindhárom területen más szolgáltató végzi ezt a feladatot, azonban bármelyiknél is jelentjük be az igényeinket, ez mindenképpen továbbításra kerül az illetékes szolgáltató felé.
Honnan tudhatjuk, hogy milyen szabályok vonatkoznak ránk?
Mivel az osztrák törvényekben a különböző csoportokra más-más szabályok érvényesek, ezért érdemes a bejelentkezés és az igénylés során erre a területre specializálódott céghez fordulni. Az OMIP társadalombiztosítási ellátásokról szóló tájékoztatójából megtudhatjuk, hogy milyen konkrét szabályok alkalmazhatók a helyzetünkre. Más törvények vonatkoznak az állami alkalmazottakra, a vállalkozókra, a hivatalnokokra, az alkalmazottakra, de aki járulékköteles munkát végez, arra automatikusan érvényesek a társadalombiztosítás szolgáltatásai.
Hogyan lehet bejelentkezni az osztrák TB-be?
Első lépésként regisztrálni kell a társadalombiztosítónál. Alkalmazottak esetében ez a munkáltató dolga és felelőssége, azonban vállalkozóként mindezt magunknak kell elvégezni. Kérelmet kell kitölteni az osztrák egészségbiztosítási fedezet iránt, és ezt el kell küldeni a biztosítási szolgálatnak, mely az SVS ügyfélközpontjában van
Mi a következő lépés akkor, ha létrejött az osztrák jogviszony?
Ebben az esetben jeleznünk kell a magyar hatóságok felé, hogy külföldön bejelentett munkaviszonyunk van, ehhez az E106-os nyomtatványt kell használni. Ilyenkor a magyar társadalombiztosító látja, hogy a járulékfizetés külföldön történik, így nem keletkezik Magyarországon járulékelmaradásunk. Ez egy nagyon fontos teendő, ellenkező esetben ugyanis a NAV az elmaradt időszakra járulékot fog kivetni. Az E106-os nyomtatványt a tartományi biztosítótól kell beszerezni, és mindig újat kell kérni akkor, ha megváltozik a munkaviszonyunk!
Hogyan jut el a nyomtatvány a magyar hatóságokhoz?
Az E160-os igazolást az osztrák egészségpénztár fogja közvetlenül eljuttatni a magyar társszervnek, amint ezt megkapják, értesíteni fognak bennünket, hogy rendben van a biztosításunk. Emellett azonban azt is jelzik, ha további teendőink vannak, így kérhetik tőlünk azt, hogy juttassuk el hozzájuk a magyar személyi igazolványunk, lakcímkártyánk másolatát, valamint a külföldi E-cardunk másolatát.
Míg az E106-os nyomtatvánnyal csak a jelenlegi munkaviszonyt tudjuk igazolni, addig az E104-es nyomtatvány a korábbi munkaviszonyaink igazolására szolgál. Ezt az igazolást a lakcímünkre fogjuk megkapni, a magyar társadalombiztosítási szervhez való eljuttatása a mi feladatunk. Ha tehát elfelejtettük korábban E106 alapján bejelenteni a munkaviszonyt, akkor utólag ezt csak az E104-el tudjuk korrigálni, így elkerülhetjük a magyarországi utólagos TB fizetési kötelezettséget.