Úgy látszik, a Toyota elképesztő sportautó-inváziója nem akar véget érni. A legendás Supra sorozatot 2019-ben élesztették fel automatikus váltóval, és idén egy hatfokozatú kézi sebességváltót is kifejlesztettek a kupéhoz. 2020-ban mutatkozott be a raliautó homologizációs alapnak szánt, egyedi karosszériás GR Yaris a világ legerősebb szériagyártású háromhengeres motorjával, aztán 2021-re megérkezett a megfizethető, hátsókerék-hajtású GR86 kupé második generációja, idén pedig a világ legnépszerűbb autója, a Corolla gazdagodott egy 300 lóerős, összkerekes GR sportváltozattal.
A Toyota Gazoo Racing mérnökei azonban most sem pihennek, nemrég ugyanis egy formatervezésiminta-oltalom bejegyzési kérelem révén kiderült, hogy hogyan nézhet ki a szériaváltozata a GR GT3 tanulmánynak, amelyet 2022 januárjában mutattak be a Tokiói Autószalonon. Akkor még alig árultak el valami konkrétumot az autóról, mindössze azt lehetett olvasni a sajtóközleményben, hogy pilótaközpontú autófejlesztés révén, az ügyfél-alapú motorsport csúcsát képviselő GT3-as kategória résztvevői számára született meg.
A Toyota nemrég Bejegyzett Közösségi Formatervezésiminta-oltalom (Registered Community Design, RCD) kérelmet nyújtott be az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalához (EUIPO) a GR GT3, és külön a hátsó lámpája dizájnjára. Az RCD-re azért van szükség, hogy egy vállalat az Európai Unió összes tagállamában megszerezze a jogokat egy adott formaterv kizárólagos használatára.
Az uniós hivatal által közzétett számítógépes grafikákon a januári koncepcióhoz nagyon hasonló dizájn látható. Van azonban egy óriási különbség: a kolosszális hátsó szárny, amely időközben eltűnt az autóról. A szabadalmi grafikákon csak a hátsó szélvédő mögött látható kis légterelő, az, amelyhez a tanulmányon még a hátsó szárnyat rögzítették. Viszont a GR GT3 többi része szinte változatlan maradt, a kocsi megtartotta az agresszív légterelő síkokat és a mély szplittert az első lökhárítón, a vagány, oldalra szerelt kipufogócsöveket, a jókora hátsó diffúzort és a karosszéria különleges arányait, ami az extrém hosszú motorháztetőnek, vagyis a cab-rearward tervezési filozófiának köszönhető.
Sajnos a GR GT3 koncepció januári bemutatásakor a Toyota nem közölt részleteket a hajtásláncról, de azt megerősítették, hogy egy működőképes prototípus tesztelése még 2022 vége előtt megkezdődik.
Idén júniusban a Motor Trend Magazinnak nyilatkozva a Toyota of America terméktervezési és stratégiai alelnöke, Cooper Erickson elmondta, hogy a GR GT3 Concept fejlesztése már megkezdődött, ami megmagyarázza, hogy miért bukkantak fel az interneten ezek a szabadalmi képek. Fontos megjegyezni, hogy az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalához benyújtott formatervezésiminta-szabadalmak nem viselnek olyan nevet, amely akár csak távolról is utalna a GR GT3 tanulmányra, a formai hasonlóság azonban tagadhatatlan.
A Toyota Racing Development elnöke, David Wilson a januári Daytona 500-on a Car and Driver magazinnak adott interjújában elárulta, hogy a GR GT3 koncepció lehet az alapja egy jövőbeli Lexus GT3 versenyautónak, ami megmagyarázná, hogy miért nem Toyotaként szabadalmaztatták a kupé elképesztő formáját. Még az is elképzelhető, hogy készül majd egy visszafogottabb megjelenésű utcai változat is az autóból, amely a Lexus kifutóban lévő kupéjának, a nyolcéves RC-nek lehetne az utóda.
Fotók: Euipo.europa.eu, Toyota