Alig néhány héttel azután, hogy tavaly kora ősszel bemutatkozott a vadonatúj Toyota Tundra pickup, a márka új generációs alvázas modellcsaládjának második képviselője (az első a 2021 nyarán leleplezett Land Cruiser 300 volt), különleges átiratában is színpadra lépett a hibrid pickup. A SEMA tuningkiállításon leleplezett TRD Desert ChaseTundra nem csak úgy nézett ki, mint egy terepversenyautó: a TRD részleg kínálatából származó expedíciós kiegészítők és motorsport-alkatrészek ütőképes kalandjárművé tették – pontosabban tették volna, ha a Toyota hajlandónak mutatkozik a különleges variáns gyártására.
Ettől akkor kategorikusan elzárkóztak, most viszont úgy tűnik, töredezik a jég: az ausztrál The Drive szakportált nem hivatalosan arról tájékoztatták, hogy mégis készülhet egy, a Desert Chase tanulmányhoz hasonló, extrém különkiadás a Tundrából. A szándék olyannyira komoly, írja a lap, hogy a Toyota már megkezdte a prototípus tesztelését.
A sportos kivitelű pickupoknak régi hagyománya van a Toyota észak-amerikai piacain. A Tacoma és a Tundra egyaránt 2014 óta kapható speciális off-road alkatrészekkel felszerelt, különleges megjelenésű TRD Pro kivitelben. Ez a modellverzió a jelenlegi, új generációs Tundra kínálatából sem maradhatott ki, az ügyfelek pedig egyértelműen vevők a terepsport-hangulatú variánsra. Míg január végén a Tundra alapkivitelét minimum négy hónapos várakozási idővel lehetett megrendelni, a Tundra TRD Pro modellekre 9-18 hónapos átadási határidőt vállalt a gyártó. Egy még szélsőségesebb terepképességekkel rendelkező kivitelre tehát garantáltan volna kereslet.
A Toyota Desert Chase Tundra tanulmány megnövelt rugóutakkal, feljavított futóműelemekkel, 37 colos terepabroncsokkal, és egy sor látványos, illetve praktikus kiegészítővel ejtette ámulatba a SEMA kiállítás látogatóit, és mivel ezek a komponensek mind elérhetők a TRD tartozékraktárából, könnyen gyártásba vehetőek.
Az egyetlen dolog, ami miatt a Toyota hezitálhat – és ha így van, az nagyon jó hír –, és az a motorteljesítmény. A 3,5 literes V6-os turbómotorra és tízfokozatú automata sebességváltóra épülő hibrid hajtáslánc már alapkivitelében is 443 lóerős, a rendszernyomaték 790 Nm. Ez kemény terepen is ütőképessé tenné a modellt – csakhogy az off-road sportjárművek világában akkor is megnövelt teljesítményt követelnek a vásárlók, ha arra valójában nincs szükség.
Egy hibrid hajtáslánc áthangolása összetettebb feladat, mint egy szimpla belső égésű motoré, a Toyotának azonban nem kell messzire mennie ahhoz, hogy kompetens szakértőket találjon a témában. A cég globális motorsport-ágazata, a Gazoo Racing ugyanis a Toyota Tundra hibrid hajtásláncában is alkalmazott, 3,5 literes benzinmotort felhasználva építette meg azt a Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautót, amely idén megnyerte a világ legkeményebb terepversenyét, a 2022-es Dakar-ralit. Amennyiben az ő tapasztalataikat bevonva építenének sportosabb hajtásláncot a Tundra tervezett csúcsmodelljéhez, az nem csak verhetetlenné tenné a modellt, de olyan rangot is adna neki, amivel egyetlen versenytársa sem rendelkezik.
Fotók: Toyota, Las Vegas Review-Journal