Ahogy a MINI STRIP neve is sugallja, a tervezés a háromajtós MINI Cooper SE teljes lecsupaszításával kezdődött, hogy a tervezés a strukturális alapoktól kezdődhessen. Ezt követően csak olyan alkatrészeket adtak hozzá a felépítményhez – szem előtt tartva a fenntarthatóságot –, amelyek a tervező szerint feltétlenül szükségesek.
„Számomra a MINI STRIP bámulatosan példázza azt, hogy a MINI és Paul Smith hasonlóan merész módon gondolkodik a jövőről, az innováció és a design tekintetében – együttműködve pedig még többre vagyunk képesek. Paul már a tervezési folyamat elején rendkívül érdekes kérdéseket vetett fel, köszönhetően az autóipartól független és ezért újszerű nézőpontjának. Igazán büszkék vagyunk arra, hogy közös erővel ilyen karakteres eredményre jutottunk” – nyilatkozta Oliver Heilmer, a MINI Design vezetője.
A külső nézőpont fontos inspirációforrás
A MINI mindig is fogékony volt az univerzumán túl működő perspektívákra, hiszen azok segítik a márkát élesebb képet alkotni önmagáról, valamint arról, hogy hogyan reagál a kihívásokra. A kerékpárokért, a könyvekért és egy sor egyébért rajongó divattervezőként Paul Smith olyan kérdésekkel állt elő, amelyek új lendületet adtak a megszokott határok átlépéséhez. „Hihetetlenül hálás vagyok a lehetőségért, hogy újragondolhattuk az ikonikus MINI-t” – szögezte le Paul Smith. „Ismerem és szeretem a jelenlegi modellt, de tisztelettel adózva a múltnak, a jövőbe tekintve, valami igazán különlegeset sikerült létrehoznunk. Kiváltságosnak érzem magam, amiért a MINI csapata megadta nekem azt a bizalmat és a szabadságot, amellyel merőben új irányból közelíthettük meg az autótervezés folyamatát. Úgy vélem, hogy a közös erőfeszítéseink nyomán teljesen egyedi eredményre jutottunk: visszatértünk az alapokhoz, megszabadultunk mindentől, ami elhagyható és teljesen lecsupaszítottuk az autót.”
A koncepció: a tökéletes tökéletlenség
A közös tervezési folyamat alapelve a minimalizmusra való törekvés volt, megcélozva egy kifinomult, friss, szokatlan formavilágot. A háromajtós MINI Cooper SE külsejét számtalan egyedi megoldás varázsolja teljesen egyedivé. Különösen jellegzetes a nyersanyagok jelenléte: a csupasz karosszériát nem fedi színes festék, csupán egy vékony átlátszó bevonat, amely a korrózió ellen nyújt védelmet. A horganyzott acéllemezeken tudatosan meghagyták a gyári csiszolás nyomait, hogy azzal az autót, mint funkcionális tárgyat, és mint a mindennapi élet robosztus társát azonosítsák. A szándékosan durva kikészítés Paul Smith szerint a „tökéletes tökéletlenség” megtestesítője.
Az anyagokban rejlő elemi kifejezőkészség
A MINI modellekre oly jellemző fekete spoiler egyes részeit 3D nyomtatással állították elő, újrahasznosított műanyagból, miközben az anyagok alapvető tulajdonságai sok helyütt visszaköszönnek, így a fémpanelek esetén is. Smith kerékpárrajongóként maga is gyakran gyűri fel inge ujját, hogy kicseréljen vagy módosítson egyes alkatrészeket kerékpárján, így nem csoda, hogy hozzá köthető a kiegészítő alkatrészeket rögzítő csavarok látható módon történő elhelyezésének gondolata is, azt a benyomást keltve, hogy a jármű könnyedén szétszerelhető, darabjai pedig egyszerűen visszaforgathatók a nyersanyag-körforgásba az autó élettartamának végén. A teljességgel funkcionális, ugyanakkor szembeötlő kialakítású spoilerbetétek szintén 3D nyomtatással készültek, aminek a feltűnő textúrájukat is köszönhetik.
A MINI STRIP zárt hűtőrácsát, valamint keréktárcsáit úgy alkották meg, hogy csökkentsék a légellenállást, ezáltal is megnövelve az elektromos modell elméleti hatótávolságát. A rács, valamint a kerekek aerodinamikus burkolata újrahasznosított Perspex anyagból készült, amely amellett, hogy könnyebb, kisebb erőforrásigénnyel is bír. A belső karosszéria nagyrészt csupasz kialakítását láttató, nagyméretű panorámatető anyaga szintén újrahasznosított Perspex.
Rajongás a részletekért
A MINI szerint „szemet gyönyörködtető”, míg Paul Smith „meglepő fordulatot” emleget a klasszikus kialakításban, ezzel utalva az olyan váratlan részletekre, mint a kontrasztos színek használata, amely csak második vagy harmadik pillantásra tűnik szembe a tervezők munkája láttán, lerántva a fátylat a részletek iránti rajongásukról. Ugyanez igaz a MINI STRIP-re is: az ajtók nyitását követően Paul Smith jellegzetes vonalai tárulnak a szemünk elé, öt élénk színből álló kompozícióban. A töltő fedele neonzölden világít nyitáskor, míg az elektromos csatlakozó vésett rajzát maga Paul Smith tervezte.
Radikálisan minimalista belső
A MINI STRIP a belsőjét tekintve is hű marad az „egyszerűség és átláthatóság” mottójához, amely a radikális lecsupaszítás következménye. A kárpitozott részek szinte hiányoznak az autóból, a műszerfal, az ülések és a kalaptartó kivételével, így maga a karosszéria válik az utasfülke meghatározó vizuális jellemzőjévé. Paul Smith kifejezett kérésére kék színben pompázik, valóban szemet gyönyörködtető módon. A nyers alapanyagok és az intenzív kék szín látványa egészen különleges esztétikai élményt nyújt: az utasfülke csupasznak, mégis „jól öltözöttnek” hat.
A már megszokott többrészes kialakítás helyett a műszerfal egyetlen nagyméretű, félig átlátszó elemből áll, füstös bevonattal. A MINI formavilágára hagyományosan jellemző körkörös kialakításra alapozva, az autó vonalvezetése sokkal egyszerűbb, szem előtt tartva egy jóval grafikusabb értelmezést. Nincs klasszikus értelemben vett központi vezérlőegység – a felszabadult hely a sofőr okostelefonjának jár. Az okostelefon a középső kijelző helyén automatikusan rácsatlakozik az autóra, s onnantól kezdve médiavezérlő egységként működik. A belső tér egyetlen fizikai kapcsolói, az elektromos ablakemelők, valamint az indítógomb, a középső kapcsolópanelen találhatók.
Az innovatív anyagokkal takarékosan bánunk az erőforrásainkkal
A MINI STRIP fenntarthatóságát a minimalista, geometrikus kialakításán túl, az újrahasznosított, környezetbarát anyagok használata is alátámasztja. A belső tér teljesen bőr- és krómmentes; az üléseket kötött szövet borítja. Az üléshuzatok egyetlen anyagból készülnek, így teljesen újrahasznosíthatók, vagyis fenntarthatóvá válik az anyagok körforgása. A szőnyegek újrahasznosított gumiból készülnek. Terrazzo-mintázatuk az újrahasznosítás és a gyártási folyamat eredménye, ráirányítva a figyelmet az újrafeldolgozás révén új életet nyert színes anyagokra.
A műszerfal fedlapja, az ajtók betétjei, valamint a kalaptartó szintén rendkívül visszafogott geometriával jellemezhető, ráadásul újrahasznosított parafából készül. A felhasznált parafa nem tartalmaz szintetikus kötőanyagokat, és teljes mértékben újrahasznosítható. Meggyőző szilárdságának és puha tapintásának köszönhetően, a parafa a jövőben kiváló helyettesítője lehet a habosított műanyagoknak. A parafa nemcsak újrahasznosítható, hanem megújuló nyersanyagként a termelése „megköti” a szén-dioxidot, potenciálisan visszaszorítva az üvegházhatású gázokat. A kötött szövet és a parafa használatának másik nagy előnye, hogy mindkét anyag pórusszerkezetű, így javítja a belső akusztikát.
Minimalista és funkcionális – a részletek
A kormánykerék kidolgozása, amely szintén központi szerepet játszik a belső térben, csupán a legfontosabb funkciókra koncentrál. Szalagos borítása az országúti kerékpárok stílusát juttatja eszünkbe. A kormány három alumínium küllőt számlál, közepén pedig a hálós burkolat láthatóvá teszi a beszerelt légzsákot. Az autó külső részéhez hasonlóan, itt is jól észrevehető csavarokkal találkozunk, amely arra hívja fel a figyelmet, később milyen egyszerűen szerelhető szét egy-egy ilyen kormány az alumínium újrafelhasználása céljából. Az egy óránál helyet kapó Paul Smith szövetcímke a belső tér egyik jól látható eleme, amely az együttműködésről árulkodik.
Az ajtópanelek ugyanabból a hálós anyagból készülnek, mint a légzsák borítása. A keretbe fogatott háló alatt kiválóan kivehető az ajtók szerkezete. A kötött hálós anyag átláthatósága a látószög függvényében változik, amely újabb dimenziót kölcsönöz a belső kialakításának. Az ajtókarok hegymászó kötélből készülnek, a hozzájuk hasonló stílusú biztonsági övek pedig narancssárga színükkel élénkítik a teret. A húzófogantyúkhoz hasonlóan a mart alumíniumból gyártott ajtónyitók is a parafa ajtóbetéten kapnak helyet, a kiváló minőség érzetét kölcsönözve az ajtónak. Ahogy tekintetünk továbbsiklik az ajtón, a beszerelt légzsákra leszünk figyelmesek. Hatása a látható kábelvezetéshez hasonló: szándékosan felhívja a figyelmet a gyártás során általában elrejtett funkciókra, esztétikai szerepet biztosítva a számukra.
Ragyogó ötletek a fenntarthatóbb jövő érdekében
A MINI STRIP ötletekben gazdag részleteit elnézve, a forma követi a funkciót. A tervezés központi vezérelvei az egyszerűség, az átláthatóság és a fenntarthatóság voltak, ez pedig az autó minden részletében tetten érhető. A MINI STRIP esetén a MINI a kreatív térkezelés jegyében radikálisan új módon, alapjaiban alakította át a MINI-k vonalvezetését, különösen a belső térről szólva. Mindent összevetve, az autó akár katalizátorként is szolgálhat az erőforrások fenntarthatóbb felhasználásához a járműtervezés területén.