DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Egyéb

Kia XCeed PHEV – A villamosítás elkezdődött

A koreai márka alaposan belehúzott a Ceedek zöldítésébe. A hazai bemutatón a dízelmotorral kombinált lágy hibrid mellett a tölthető hibridet próbáltuk ki.

A Kia okosan építkezik, mert a Niróban megismert tölthetőhibrid-technikát elérhetővé tették a Ceedekben is. Az igyekezetük nem véletlen, mert az autóipari szlengben C szegmensnek hívott terület a VW Golf osztálya. Ez azért kiemelten fontos, mert Európában ebben a kategóriában adják el a legtöbb autót.

Elsőnek az XCeed PHEV-t sikerült kipróbálni. Ennek az autónak a csomagtartójába került a 8,9 kWh teljesítményű lítium-polimer akkumulátor. Ez az akkucsomag közel 60 kilométeres elektromos hatótávot biztosít. A hagyományos motort az 1,6 literes szívó benzines jelenti, amihez csatlakozik a kereken 60 lóerőt teljesítő villanymotor. A kettő összteljesítménye 141 lóerő és 265 Nm. 

DSC_0940



A hibrid témában a Kia külön utakon jár, mert hatsebességes, dupla tengelykapcsolós váltót használ, aminek nagyon jól sikerült a programozása. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a kapcsolás és a ”vitorlázás” is jól működik. A váltás zökkenőmentes az elektromos és a hagyományos motor között, azaz nagyon jó az összhang a hajtásrendszerben.

Akit idegesített a Toyota régebbi hibridrendszere, az megnyugodhat: itt nincs az erősebb gyorsításnál előjövő motorbőgés. A tölthető hibridet automataváltós vagy elektromos autóként kell vezetni. A különbség az, hogy az erősebb gázpedállenyomásra bekapcsolódik a belsőégésű motor a hajtásba. Ameddig lehet, persze árammal működik a négykerekű. Ha töltött az akkumulátor, akkor az XCeed PHEV hozza az elektromos autókra jellemző csendességet és a ”zen” üzemmódot. Ez igazán kellemes és nyugis közlekedést biztosít. 

A központi kijelzőn látható az akku töltöttségi szintje és lekövethető az energia áramlása. A tölthető Ceedek a bal első sárvédőn lévő extra töltőnyílásról és a gyémántmintákkal ékesített hűtőrácsról ismerhetők fel. S arról is, hogy a kínálat egyik legdrágább változatai. Kb. 10,3 milliótól indulnak a tölthető hibridek, amiket a kombi és a SUV-os XCeed-karosszériával lehet párosítani. 

Hogy megéri-e beruházni ezekbe a modellekbe, az teljesen a tulajdonos életvitelétől függ. Azoknak ideális, akik naponta 50-60 kilométert, esetleg többet ingáznak, de tudják a munkahelyükön és otthon is tölteni az autót. Ilyen vásárlóknak igazi zöld takarékpersely lehet a tölthető hibrid Ceed. 

DSC_0897

Plusz pont az autó mellett, hogy itt nincs az elektromos autókra jellemző töltési para, és jár a zöld rendszámmal járó ingyenes parkolás. Ennek a szabályozásának a felülvizsgálata a közeljövőben várható, rebesgetik, hogy a nagyobb teljesítményű modellek elveszíthetik a zöld rendszámot. 

A másik próbára tett autó a dízeles Ceed kombi volt, amelyet lágy hibrid technikával láttak el (MHEV). Ebben a modellben a Kia mérnökei bedobtak egy másik újítást is, amely segítségével még jobban levihető a fogyasztás: ez pedig a különleges tengelykapcsoló-működtetés. Az iMT névre hallgató technika abban segít, hogy a motort – pl. guruláskor – villámgyorsan lekapcsolhassa az elektronika. 

Az autós hírek támogatója az Aquaprofit Zrt.

Aquaprofit_banner_728x90

Ez a megoldás a nagyon könnyen benyomható tengelykapcsoló-pedálról ismerhető fel. A rövid menetpróba alatt a leállítás és a beindítás gyorsan történt, ami a lágy hibrideknél megszokott önindító-generátornak köszönhető.

Egyetlen bosszantó dolog a kézi kapcsolású váltóval szerelt lágy hibriddel kapcsolatban, hogy az indításhoz be kell nyomni egyszerre a fék- és a kuplungpedált is. 

A Gold felszereltségben kb. 7,7 milliós árú modell gyártása novemberben indul. A helyszín a szlovákiai gyár, ahol a Ceed többi kivitele és a Niro család is készül.    

Technikai adatok:

Hossz/szél./mag.: 4395/1823/1492 mm

Motor: 1,6-os benzinmotor + villanymotor: 141 LE/265 Nm

Gyorsulás (0-100 km/h): 9 s

Alapár: kb. 10 300 000 Ft

Tesztautó: Kia Motors Hungary

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: