Az új ŠKODA OCTAVIA RS iV 1.4 TSI benzines erőforrása és 85 kilowattos elektromos motorja együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítményt produkál. Fekete karosszéria-kiegészítőivel az OCTAVIA RS iV már első pillantásra a ŠKODA „bestsellere” negyedik generációjának sportos csúcsmodelljeként azonosítható. A cseh autógyártó emellett három további, részben elektromos változatban is kínálja OCTAVIA modelljét. Az OCTAVIA iV szintén hálózatról tölthető hibridként (Plug-in Hybrid) 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményt kínál, s az Ambition és a Style felszereltség szinteken áll rendelkezésre, míg az OCTAVIA két, 81 kW (110 LE) illetve 110 kW (150 LE) teljesítményű e-TEC változatával első ízben szerepel a ŠKODA palettáján mild-hibrid hajtástechnika.
Christian Strube, a ŠKODA igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja hangsúlyozta: „Az OCTAVIA RS iV révén új fejezetet nyitunk RS-modelljeink sikertörténetében. Első ízben alkalmazunk sportos csúcsmodellünkben plug-in hibridhajtást, amely egyszerre fokozza az új OCTAVIA RS iV menetteljesítményeit, illetve mérsékli üzemanyag-fogyasztását és szén-dioxid-kibocsátását.”
A ŠKODA egy 110 kW (150 LE) teljesítményű, 1,4 literes TSI benzines erőforrást és egy 85 kilowattos elektromos motort kombinál az OCTAVIA RS iV hajtásrendszerében, amelyek együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítménnyel és 400 newtonméter maximális forgatónyomatékkal szolgálnak, s mindezt hatfokozatú DSG sebességváltó továbbítja az első kerekek felé. A WLTP-ciklus szerinti szén-dioxid-kibocsátás mintegy 30 grammra* adódik kilométerenként, s e modell már az új, az Európai Unióban újonnan forgalomba helyezett gépkocsik számára csak 2021. január 1-től kötelező, szigorúbb EU6d károsanyag-kibocsátási szabványnak is megfelel.
A 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor a WLTP ciklus szerint akár 60 kilométer tisztán elektromos hatótávot* is lehetővé tehet. Az elektromos motor már közvetlenül induláskor rendelkezésre álló 330 newtonméter forgatónyomatéka erőteljes gyorsításokra kínál lehetőséget. Teljes rendszerteljesítményét rendelkezésre bocsátó Sport-üzemmódjában az OCTAVIA RS iV álló helyzetből 7,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 225 kilométer/óra. Az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás és a jellegzetesen feszes hangolású sportfutómű dinamikus menettulajdonságokról gondoskodik.
Vizuális ismertetőjegyként sportos fekete kiegészítők
A ŠKODA OCTAVIA RS iV már alapkivitelében LED-technikájú, specifikus ködfényszórókkal és 18 col peremátmérőjű, fekete könnyűfém keréktárcsákkal készül, a féknyergek pedig jellegzetes RS-vörösre fényezve vonzzák a tekintetet. Kívánságra 19 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelkezésre állnak. Egyaránt sportos feketében jelennek meg a ŠKODA-hűtőrács, az Air Curtain elemek, az RS-specifikus első lökhárító diffúzoreleme, az Aero Flap idomok, a hátsó lökhárító diffúzora és az ablakszegélyek. A Limousine fekete hátsó RS-légterelőt kapott, míg a COMBI tetőlégterelője a karosszéria színére fényezve tűnik fel.
Oliver Stefani, a ŠKODA Dizájn vezetője kifejtette: „A jól ismert RS-ismertetőjegyekkel még sportosabb fellépést kölcsönöztünk az új OCTAVIA már eleve dinamikus formavilágának. Számos fekete kiegészítőjével, mint például az első lökhárító ŠKODA-hűtőrácsa, a hátsó diffúzor és a könnyűfém keréktárcsák, az OCTAVIA RS iV egyből az RS-család tagjaként azonosítható.”
Dinamikus beltér RS-stílusban
Az OCTAVIA RS iV utasterébe pillantva, túlnyomórészt fekete színvilága tűnik fel. A háromküllős, bőrbevonatú és multifunkciós sportkormány vRS-logót hordoz, a DSG sebességváltó kezeléséhez pedig kapcsolóbillentyűkkel is kiegészül. Az első sportüléseket fekete szövet borítja vagy extrafelszerelésként rendelhető Ergo-ülésként Alcantara®- és bőrkárpitozással, illetve magasságállítással készülnek. Az üléseken RS-logó és vörös vagy ezüstszürke kontrasztárnyalatú díszvarrások feszülnek, amelyek a bőrbevonatú kormánykeréken, a kartámaszokon és a műszerfal Alcantara® borításán is megjelennek. A sportos hangulatot RS-stílusú dekorbetétek és alumíniumdizájn-pedálok teszik teljessé.
OCTAVIA iV plug-in hibridhajtással és 204 LE rendszerteljesítménnyel
Az OCTAVIA iV RS mellett a ŠKODA az OCTAVIA Ambition és Style felszereltségi szintjeihez is kínálja hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerét. Az OCTAVIA iV esetében az 1.4 TSI benzines aggregát és a 85 kilowattos elektromos motor 150 kW (204 LE) rendszerteljesítménnyel és 350 newtonméter maximális forgatónyomatékkal szolgál. A WLTP-cikluson ez a plug-in hibrid változat is akár 60 kilométer elektromos hatótávot* kínál és elektronikus váltókarral kezelhető (shift-by-wire), hatfokozatú DSG sebességváltóhoz csatlakozik. A szén-dioxid-kibocsátás ez esetben is mintegy 30 gramm kilométerenként*. Az OCTAVIA iV szintén kielégíti az EU6d kipufogógáz-emissziós szabvány előírásait.
Mindkét iV-modell nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátora 37 Ah kapacitású, energiatároló képességük pedig 13 kWh, s kényelmesen, az otthoni háztartási elektromos aljzatról vagy falitöltőről (Wallbox) is feltölthető. A töltőcsatlakozó a vezetőoldali első sárvédőben található. A Limousine 450, illetve a COMBI 490 literes csomagtartójában egy normál 12-voltos akkumulátor is rendelkezésre áll. A 40-literes üzemanyagtartály öt literrel kisebb a kizárólag belsőégésű motorral hajtott OCTAVIA-modellekénél.
Két e-TEC motor mild-hibrid technikával
Premierjét tartja a ŠKODA kínálatában az OCTAVIA két e-TEC változata, amelyek gyártásuk idén nyári beindításakor a márka első mild-hibrid technikájú, sorozatgyártású modelljei lesznek. A hétfokozatú DSG-sebességváltó előtt dolgozó, 81 kW (110 LE) teljesítményű, háromhengeres 1.0 TSI, valamint 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI erőforrás egyaránt 48-voltos, szíjhajtású indítógenerátorral és az első utasülés alatt elhelyezett, 0,6 kWh energiatároló képességű, ugyancsak 48-voltos lítiumion-akkumulátorral egészül ki. Mindkét modell csomagtérajtaján specifikus e-TEC plakett látható.
A mild-hibrid technika fékezéskor energia-visszatáplálásra is lehetőséget kínál, ami a 48-voltos akkumulátorban tárolható, majd a belsőégésű erőforrás akár 50 newtonméteres elektromos támogatására (Boost) vagy – menethelyzettől függően – a motor teljes leállításával a szabadon gördülő („vitorlázó”) üzemmódra vehető igénybe. Amint ismét szükséges a belsőégésű motor, a rendszer a másodperc tört része alatt indítja újra, de az automatikus motorleállítás és -indítás technikája (Start-Stop System) is gyorsabban és kényelmesebben működik a szíjhajtású indítógenerátor révén. A motor emellett alacsonyabb zaj- és rezgésszint mentén indítható, a 48-voltos akkumulátor pedig egyenáramú feszültségátalakító (DC/DC) segítségével a normál 12-voltos akkumulátort is töltheti. Összességében a két ŠKODA e-TEC motor mild-hibrid technikája akár 0,4 liter üzemanyag megtakarítását is lehetővé teheti 100 kilométerenként.