Akit csak egy kicsit is érdekel a japán motorsport-kultúra, bizonyára hallott már a TOM’S istállóról. A műhely (teljes nevén Tachi Oiwa Motor Sport) a Toyota és a Lexus félhivatalos csapataként épít versenyautókat, amelyek négy és fél évtizede vesznek részt sikerrel Japán legnagyobb bajnokságaiban. A műhely emellett a Toyota és a Lexus szériamodelljeihez is kínál tuningcsomagokat, optikai és műszaki átalakító készleteket.
Legújabb munkájuk egyben a legextrémebb is: nem teljesítménye és nem is megjelenése miatt, hanem mert alapját a legelegánsabb és legdrágább japán luxuslimuzin, az exkluzív Toyota Century adja. Ha ismerős a név, nem véletlen: a típus legutóbb akkor került a reflektorfénybe, amikor idén ősszel Naruhito császár egy tetejétől megfosztott, kabrió Centuryből integetett alattvalóinak hivatalos trónfoglalási ünnepsége keretében.
Bár a TOM’S-féle Century megjelenése dicséretesen visszafogott, tulajdonosa biztosan nem fog a hátsó üléséről integetni – hiszen elöl ül majd, és az útra koncentrálva szorítja a volánt. Az átépítés során ugyanis arra törekedtek a versenymérnökök, hogy fokozott vezetési élménnyel vértezzék fel a nagy szedánt. A V8-as szívómotor és a mellette dolgozó villanymotor párosa változatlanul 431 lóerőt bocsát a vezető rendelkezésére. A mérnökök beérték a full hibrid hajtáslánc gázreakcióinak és teljesítmény-kifejtésének az áthangolásával – no meg a saját fejlesztésű, 2 x 2-es oválcsövekben végződő kipufogórendszerből előtörő, harciasabb hangokkal. A futómű nem változott, hiszen egy Centurynek minden körülmények között kényelmesnek kell maradnia.
Az autó egyedi első lökhárítót kapott, benne speciális nappali világítással. Újak a küszöbtoldatok, a hátsó diffúzor, valamint a csomagtartó peremére szerelt légterelő – az optikai csomag nagy vonalakban emlékeztet arra a tuningolt Centuryre, amelyben Akio Toyoda cégelnök mutatkozott egyszer, és amelynek a lehetséges sorozatgyártásáról azóta is folynak a találgatások. Míg ebből a gyári GR Centuryből (eddig) egyetlen példány készült, a TOM’S átépítése akár 36 vásárlót is boldoggá tehet.
A TOM’S-féle Toyota Century január második hétvégéjén mutatkozott be a nagyközönségnek. Az autó már rendelhető, de első példányait csak nyáron szállítják ki az ügyfeleknek. A tuning-Century alapára 28,16 millió jen (77 millió forint), azaz több mint 40 százalékkal drágább, mint a komfort-orientált alapmodell, amely eleve minden idők legdrágább japán gyártású új automobilja.
Az autós hírek támogatója az Aquaprofit Zrt.
Ez az észvesztő összeg nemcsak teljesen egyedi, minden részletében kézzel készített utasteret biztosít az ügyfeleknek, hanem nagyfokú exkluzivitást is: a sportos szedánból ugyanis mindössze 36 példány készül majd. Azonban a TOM’s ügyfeleinek sem fenékig tejfel az élete: ugyanis az autóból kiszedték az alapmodellben kötelező stíluselemként jelen lévő, horgolt fejtámasz-terítőket, a szövetüléseket pedig a Japánban egyébként vulgárisnak tartott bőrkárpitozásra cserélték.