DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Egyéb

SEAT: A terepjárókhoz vezető út

.– Ateca, Arona és Tarraco. Ők a SEAT jelenlegi kínálatának három SUV modelljei az Ateca 2016-os színrelépése óta. Azonban a kezdetek ennél jóval messzebbre nyúlnak vissza.

Több, mint három évtized alatt számos tanulmány egyengette az utat napjaink SEAT terepjárói számára. „Erős, sportos arányok, feltűnően egyedi megoldások az autók orrkialakításánál és a részletek iránti maximális figyelem a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal kombinálva. Ezek a hasonlóságok közösek a korábbi tanulmányokban és ezek köszönnek vissza a jelenlegi kínálatban is.” – nyilatkozta Xavier Villanueva, a SEAT külső formatervezője. A következőkben azokról az elődökről emlékezünk meg, akik napjaink SEAT terepjáróinak megalkotásához szolgáltak inspirációul.

SEAT Marbella Playa Concept tanulmány: 1991-ben a Nirvana megjelentette „Smells like teen spirit” című slágerét, ugyanebben az évben pedig a SEAT a Frankfurti Autószalonon mutatta be Marbella Playa Concept autóját. A merész formatervezési gyakorlat végeredménye egy pickup modell lett, amely ideális társ volt a szabadidő természetben való eltöltéséhez. A Marbella modellhez képest magasabb tanulmány más hűtőrácsot, 40 lóerős motort és 4x4-es megjelenést kapott. „Kiemelkedett élénk, fiatalos színeivel és kerek formájú első ködlámpáival” – teszi hozzá Xavier. 

Road-to-SUV_01_small



Salsa Emoción tanulmány: Egészen 2000-ig kell visszamennünk az időben, hogy láthassuk, ahogy az ausztrál úszó, Ian Thorpe öt érmet nyer az olimpiai játékokon Sydneyben és ezzel párhuzamosan megismerhessük a SEAT Technikai Központja 25. évfordulójának tiszteletére készült tanulmányautót. A modell lényegesen nagyobb hasmagassággal rendelkezett - terepes üzemmódban elérte a 310 millimétert is – amely irányt mutatott a jövő terepjáróinak felépítéséhez is. „Itt jelennek meg először az oldalsó elemeken végigfutó vonalak, amelynek továbbfejlesztett változatát később az IBX koncepción láthattuk. Ez utóbbi már sokban hasonlított az SEAT Arona modellen látható vonalakhoz.” – teszi hozzá a tervező. A Párizsi Autószalonon bemutatott tanulmány 250 lóerős motorjának köszönhetően bármilyen talajon kitűnően boldogul. Lényegében napjaink crossover modelljeinek sokoldalúsága volt tetten érhető a Salsa Emoción tanulmánynál. A koncepció három vezetési módot kínált (terepes, sport és közúti) egy „Multi Driving Concept” rendszeren keresztül.

Tribu: Ugyanabban az évben, amikor Steve Jobs bemutatta az első iPhone modellt (2007) a SEAT a Genfi Nemzetközi Autószalonon prezentálta a nagyközönségnek Tribu névre hallgató tanulmányát. A Tribu volt az első, amely minden SUV jellemzőt egyesített: terepes megjelenését nagyméretű hasmagasság és kompakt körvonal teszi teljessé. A Salsa Emoción tanulmányhoz hasonlóan a Tribu is három vezetési módot kínál (városi, sport és szabadonfutó) és vele kezdődött a terepes képességek és a városi karakter kombinálása is. „Az Ateca modellen ennél most négyzetesebb kerékjáratokat találunk, a hátsó lámpák háromszög alakú megjelenése pedig olyan stílust teremtett, amely inspirációt jelentett később a Tarraco megalkotásánál.” – tette hozzá Xavier Villanueva.

IBX: 2011. elején megjelent egy kevéssé ismert fényképes alkalmazás, az Instagram, amelynek mára több, mint 1 milliárd felhasználója van. Ugyanebben az évben a SEAT Genfben mutatta be az IBX koncepciót, amely továbbfejlesztette a Tribunál megismert terepjárós felépítést, csak még karakteresebb vonalakkal. „A magas orrkialakítás, a kompakt utastér, a feszesen formált felületek és a határozott vonalvezetésű fényszórók csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek most az Ateca és Arona modelleken is visszaköszönnek.” – hangsúlyozza Xavier. Ezen kívül az IBX tanulmányt a legkorszerűbb technológiai megoldásokkal szerelték fel, mint amilyen például a teljes LED világítás és az elektromos hibrid erőforrás.

20v20: Míg a mozikban világszerte hódított a „Star Wars: Az ébredő Erő” című film, a SEAT bemutatta a nagyközönségnek legújabb terepjáró tanulmányát, közvetlenül az első sorozatgyártású SUV modell, az Ateca érkezése előtt. A 20v20 elsőként Genfben volt látható és a sportos kupé formavilágot ötvözte egy feltűnő SUV karakterrel. De legnagyobb vonzereje a hálózatba kapcsolhatóságban rejlett, amely napjaink autóiban már alapvető jellemzőnek számít. A középpontban egy érme méretű érintésvezérelt eszköz, a Personal Drive állt, amely mobil navigációs rendszerként és az autó klímaberendezésének távirányítójaként is funkcionált. „Olyan volt, mintha az autód szívét mindig magaddal vihetnéd a zsebedben.” – véli Xavier.

Altea Freetrack és Leon Cross Sport: Ez a két további tanulmány segített az SUV modellek útjának teljesen simára egyengetésében. A 2007-es Genfi Nemzetközi Autószalonon bemutatott Altea Freetrack volt a Multi Drive koncepció csúcsa. A 2015-ben Frankfurtban leleplezett Leon Cross Sport pedig egyesítette a kompakt sportautók teljesítményét és az összkerékhajtású modellek sokoldalúságát.

Tanulmányból útrakész modellek: Ezek a koncepciók mind hatással voltak a SEAT Ateca, Arona és Tarraco modellek génjeire. Habár mindegyik önálló személyiséggel rendelkezik, mindhárom modell formaterve magán hordozza a „Barcelonában készült - Made in Barcelona” jellegzetességeit. Az eredmény pedig egy egyre bővülő szegmens Európában, amely a márka kiszállításainak több, mint 40 százalékát adja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: