Kempingszéken várva a vevőkre
1989. szeptember 18-án jegyezték be az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő autókereskedés, a Duna Autó Zrt. jogelődjét. „A telephelyünkön korábban egy Volán-nagyvállalat működött, ahol Kamaz teherautók szervizelésével és Star tehergépkocsik forgalmazásával foglalkoztunk” – emlékszik vissza Ormos István, alapító vezérigazgató. „A Volán vállalat 1989-es felszámolása után ott álltunk munka nélkül, és nem tudtuk, merre tovább. Az együttműködés reményében felvettük a kapcsolatot nyugati autógyártókkal, és elsőként japán szakemberek látogattak el hozzánk a Mitsubishi képviseletében, akiktől meg is kaptuk a Mitsubishi kisteherautók értékesítési és szervizelési jogát. Az osztrák Denzel vállalat volt a közvetítő kettőnk között, nekik pedig annyira megtetszett a működési stílusunk, hogy a Volvo teherautók márkaszerviz-jogát is megkaptuk. Így indult a történetünk: az első autókat mi hoztuk át a határon – tulajdonos társammal, Hámori Lászlóval –, mi vámoltattuk, majd kempingszékeken ülve vártunk a vevőinkre.”
Nem kellett sokat várni az első vevőre, aki ráadásul rögtön 13 autót meg is rendelt. Beindult a forgalom: sorra jöttek a vásárlók, a cégek és az újabb márkák. A bővülés a Nissannal kezdődött, majd bekerült a portfólióba a Seat, Skoda, Subaru és Volvo is. A ’90-es évek elején szokatlan üzleti koncepciónak számított, főleg az autókereskedelemben, ha valaki egyszerre több mindennel akart foglalkozni. A volt Volán-telep területének felvásárlása után azonban nagy hely állt Ormos Istvánék rendelkezésére, így adta magát, hogy több márkával keressék az együttműködést. Méltán nevezhetik tehát magukat Autóvárosnak.
Ma pedig már nemcsak az értékesítés és a szerviz területén tudnak segítséget nyújtani ügyfeleiknek, hanem komplex szolgáltatáscsomagot nyújtanak, a tartós bérleti konstrukciótól, az autóbérlésen és -mentésen át a karambolos javításig. „Amikor létrehoztuk az első autókereskedésünket, még csak álmunkban mertünk ábrándozni arról a sikerről, ami most a 30 éves Duna Autó Zrt.-t övezi. Az ország legnagyobb, 18 márkát és 21 márkaszervizt felvonultató kereskedelmi bázisává nőttük ki magunkat, ami igazi sikersztori.”
A generációváltás előnyei és nehézségei
Ahogy a családban is az a természetes, hogy az apa lemond a családfői szerepről felnőtt fia javára, úgy a családi vállalkozásokban is törvényszerű, hogy a tulajdonos-ügyvezetők átadják a stafétát a jövő generációjának. Van, ahol ezt családon belül oldják meg, a Duna Autónál azonban egy menedzsment veszi át az operatív irányítást.
„A generációváltást nem nehézségként élem meg, hanem egy természetes folyamatként, amiről határozott elképzelésem van. Nem szeretnék gátja lenni a fejlődésnek, inkább szeretném elősegíteni a megújulást. A céget már nem is én vezetem, hanem egy háromfős igazgatóság. Az elnök Markó Zoltán, aki a kereskedelmi és marketing ügyekért felel, mellette pedig Gábor Krisztina gazdasági, és Simon Péter műszaki igazgatók alkotják a vezetőséget” – árulta el Ormos István.
A legfrissebb nemzetközi kutatások alapján azonban 5-ből 4 kis- és középvállalkozás nem tudja ezt a meghatározó átalakulást sikeresen kivitelezni, így működése is veszélybe kerül. A Duna Autónál azonban felismerték a kockázatot, ezért egy jól megalapozott stratégia szerint zajlik az átadás-átvétel. „Több mint egy éve kezdtük el megtervezni a generációváltást, és akkor egy kétéves átmeneti időszakot adtunk magunknak arra, hogy letisztázzuk, mik az igazgatóság feladatai, hatáskörei, jogkörei” – mondta el Markó Zoltán. „Igazi kihívás ez a vezetőség számára, hiszen egy olyan, 30 éves cég esetében kell ezt véghezvinnie, amely úgy szocializálódott, hogy az egyszemélyes vezető direkt módon hozta meg a döntéseket. Nemcsak nekünk, hanem a szervezetnek is hozzá kell szoknia az új rendszerhez, valamint a tulajdonosoknak is a megváltozott feladatkörökhöz. Ez persze nem azt jelenti, hogy teljesen háttérbe vonulnak, csak első körben a menedzsment döntéshozatalát fogják támogatni. De úgy gondolom, jó úton járunk a teljes és sikeres koncepcióváltás felé.”
A tulajdonosi kör új generációja sem vonul ki a cég életéből, a tulajdonosi lánc nem szakad meg, hiszen a családtagok közül többen is munkálkodnak a vállalat kötelékén belül. Különösen Ormos István fia, Ormos Péter vesz részt aktívan a cég életében, aki nagyon fontosnak tartja a technikai fejlesztéseket. A célja, hogy a vállalat minden tekintetben megfeleljen a kor kihívásainak, hogy kényelmes és gyors legyen az ügyintézés ügyfeleik számára.
Az ügyfélélmény-koncepció és a szakképzés párhuzama
Ugyan a magyar autópiac elég kicsi, munkaerő-igényes és a jövedelmezősége sem a legjobb, a vezérigazgató szerint a becsületesség által kiépített bizalom a hosszú fennállás és a siker titka. 30 éves története alatt a Duna Autó mindig is az ügyfélélmény koncepcióját követte, melynek lényege, hogy örömet kell szerezni az ügyfeleknek és nem terméket eladni.
Habár az Autóvárosban már most is 18 márkakereskedés és 21 márkaszerviz, valamint a gondtalan autózáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatások is találhatók, a fejlődés még mindig folyamatos. Tavaly év végén például egy igen komoly beruházást hajtottak végre: Budakalászon vettek meg egy 70.000 négyzetméteres területet, ahová a teljes logisztikát kiszervezték, az óbudai telephelyen csak az értékesítés és a szerviz maradt. „Az új logisztikai központ 40-50%-kal megnöveli a gazdasági potenciálunkat. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Duna Autó Zrt. végérvényesen el fogja hagyni a KKV szektort és bekerül a nagyvállalati struktúrába. Ami mindig is kiemelt bennünket, az az új igények szerinti új piacok megtalálása, valamint a munkánk és a környezetünk iránti szeretet és igényesség. A jövő vezetőinek az lesz a legfőbb kihívása, hogy ezen elvek mentén, minél hatékonyabban működtessék a nagyvállalati kereteke” – nyilatkozta Hámori László társtulajdonos.
További újdonság, hogy szeptember elsejével megnyitotta kapuit a Duna Autó Haszongépjármű Centruma, ahol professzionális szaktanácsadással 8 márka modelljeit találhatja meg az ágazat célközönsége. Ezzel egy új márka, a Giotti Victoria mini-teherautó is bekerült az Autóváros portfóliójába. De ez még korántsem minden: további két márka bevezetésén is dolgozik a vállalat.
A Volán felszámolásakor még 70 fő dolgozott együtt, ma viszont már több mint 300 munkavállalója van a Duna Autó Zrt.-nek. A vezetőség tervei szerint az Autóváros ki is lép a kis- és középvállalkozások világából, hogy nagyvállalatként folytassa működését. A munkaerőpiaci problémák azonban itt is éreztetik hatásukat, hiszen kiváló szakemberből, szakképzett alkalmazottból állandó a hiány. Emellett a folyamatos bővülés miatt is egyre több munkaerőt igényel a vállalat. A menedzsment ezért nagy figyelmet fordít a cég munkavállalóinak folyamatos továbbképzésére, valamint a színvonalas, jól felszerelt munkakörnyezet kialakítására.
„Legyen szó magánéletről vagy üzletről, sose szabad elfelejtenünk azt, hogy honnan indultunk, és a saját munkánk mellett kik segítettek elérni céljainkat. A Duna Autó sikersztorija nem valósulhatott volna meg ügyfeleink bizalma nélkül. A 30 év alatt több mint 60.000 új autót értékesítettünk és közel 600.000 kocsi fordult meg szervizeinkben. Ügyfélkörünk folyamatosan bővül, és az újak mellett vannak olyan partnereink és kollégáink is, akik a kezdetek óta velünk vannak, minket választanak. Számunkra ez, vagyis a lojalitás a legfőbb érték, így nem is kérdés, hogy a jövőben is a vevőközpontúság szerepel majd stratégiánk fókuszában. Mert nekünk az autó bizalmi kérdés” – összegezte Markó Zoltán.
„Egyetlen titkunk a munka – a folyamatos, tisztességes, odafigyeléssel végzett munka, amit elkötelezett szakembereink végeznek. A piaci trendeket és a vevői igényeket szem előtt tartva szeretnénk tovább építkezni, hogy sikeres éveink számát még tovább növelhessük” – tette hozzá Ormos István.