DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Egyéb

Le kell mondanunk az autózásról a Föld érdekében?

Április 22., a Föld Napja alkalmából az idén 30 éves, az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő autókereskedés összegyűjtötte érveit az elektromos autók használata mellett.

A magyar autópiac egyik meghatározó trendje, hogy a városi terepjárók mellett jelentős a kereslet az elektromos és a hibrid autók iránt is. Igaz, piaci részesedésük országosan még kevesebb, mint 1%, de a fogyasztói magatartás pozitív irányú változása e téren is évről évre egyre jobban megfigyelhető. Az emberek ugyanis kezdik a tetteikben is kinyilvánítani a környezetvédelem fontosságát. Április 22., a Föld Napja alkalmából az idén 30 éves, az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő autókereskedés összegyűjtötte érveit az elektromos autók használata mellett.

Minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár

Az elektromos autó fogalmát sokan nem csak a tisztán villamos árammal hajtott kocsikra használják, hanem a hibrid meghajtású gépjárművekre is. A biológiai meghatározás azonban ebben az esetben is helytálló: Minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár. Érdemes tehát tisztázni a definíciókat, már csak azért is, hogy egy esetleg vásárlásnál mindegyik típusnak a valós előnyével tervezhessünk.

A tisztán elektromos autók belsőégésű motor nélkül működő járművek, amelyek a meghajtáshoz szükséges áramot a beépített akkumulátorból vagy más energiatároló eszközből nyerik, és alakítják át mozgási energiává. Ennek a technológiának azonban vannak még határai, amik elsősorban az alacsony hatótávolságban és az akkumulátorok időigényes feltöltésében mutatkoznak meg. Mára viszont a legújabb elektromos autók valós hatótávolsága 150-450 kilométer közé tehető, a nyilvános gyorstöltőknek köszönhetően pedig akár 30 perc töltés után is képesek továbbhaladni.

A potenciális vevők megnyugtatása érdekében a gyártók más erőforrásokkal is kombinálják az elektromos meghajtást, ezzel kompenzálva a fent említett korlátokat. Így egy külföldi családi nyaralás vagy egy előre tervezhetetlen, vidéki üzleti út sem okozhat gondot. A célba érkezés garantált a hibridautókkal, amelyekben a villany- mellett egy robbanómotor is helyet kap. Sokféle hibrid megoldás létezik, kezdve azzal, hogy a belsőégésű motor csak áramot termel, vagy szerepet játszik a hajtásban is, illetve csak maga a jármű tudja előállítani a szükséges energiát, esetleg hálózatról is tölthető, vagyis plug-in hibrid.

Utóbbi kategóriába tartozó gépkocsik már nagyobb akkumulátorral is rendelkeznek, így a tisztán elektromos hatótávjuk is nagyobb az egyszerű hibrid változatoknál. Ugyanakkor mind a hibrid, mind az elektromos gépjárművek képesek regeneratív fékezésre, ami annyit jelent, hogy fékezés közben a gépjármű a mozgási energia egy részét újrahasznosítja, ez pedig a hatótáv növekedését eredményezheti.

autó_3



Megéri ez nekem?

A vásárlói igények között egyre hangsúlyosabb szempont a környezetvédelem – ez nem csak a napi fogyasztási cikkekre, hanem az autóiparra is igaz. A városi terepjárók mellett jelentős a kereslet az elektromos és a hibrid autók iránt is. „Kutatások alapján a prémiumvásárlók nyitottabbak az új technológiákra, érzékenyebbek a környezetvédelem kérdésére” – árulta el Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „Az alternatív meghajtású gépjárművek azonban nem csak ebben a szegmensben népszerűek. A kormányzati támogatásnak köszönhetően ugyanis a tisztán elektromos autók piaci részesedése már 3%-ra tehető cégünknél. Ez pedig várhatóan tovább fog növekedni, hiszen jelenleg is jelentős várakozási listák vannak, miután a gyártói kapacitások nem igazán képesek lépést tartani a vevői igényekkel.”

Igaz, a technológiát még mindig jócskán meg kell fizetni ezeknél a gépjárműveknél, hiszen a legolcsóbb, hibrid Kia Niro listaára is 7,6 millió forintnál kezdődik. A környezettudatosságban megjelenő értékük azonban felbecsülhetetlen, és emellett még számos gazdasági előnyt is nyújtanak tulajdonosaiknak, mint például:

1,5 millió forintos állami támogatás igényelhető új autó vásárlásakor

Egyszerű konnektoros töltés akár otthonról is

Ingyenes töltési lehetőség az ország több pontján

Ingyenes parkolás Budapesten és egyre több vidéki nagyvárosban

Alacsony fenntartási és karbantartási költségek, amelyek kompenzálják a magas vételárat

Környezet- és zajkímélő technológia

Nincs regisztrációs, cégautó és helyi gépjárműadó, valamint forgalomba helyezési és visszterhes vagyonszerzési illetéket sem kell fizetni utánuk, sőt a biztosításuk is olcsóbb

Nem kell rendszeresen olajat, szűrőket és gyertyákat cserélni, ezért a szervizelésük sokkal olcsóbb, viszont speciális felkészültséget igényel.

Míg egy Nissan Leaf fogyasztása 15 kwh / 100 km, addig a vele nagyságrendileg egy kategóriába eső, benzines Kia Ceedé 8 liter. A mai benzin- és villamos áram árakkal számolva szembetűnő a különbség az elektromos technológia gazdasági előnye, amelyet az alábbi diagram szemléltet:

unnamed_2

Az említett előnyöket a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik vehetik igénybe, vagyis a tisztán elektromos autók, azok a plug-in hibridek, amelyek külső energiaforrásból feltölthetők és tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képesek, valamint azok a hibridek, amelyek hatótáv-növelő belsőégésű motorral felszereltek, de akkumulátorról legalább 50 km-t képesek megtenni elektromosan. Amennyiben megvalósul a rendszámokról szóló jogszabály módosítása, úgy elsősorban a plug-in hibrid modellek tulajdonosai már nem biztos, hogy minden előnyt kiélvezhetnek.

Verhetetlennek tűnő Nissanok 

„A környezetvédelem elkötelezettjeként a Duna Autó Zrt. rendelkezik a legnagyobb elektromos modellkínálattal” – emelte ki Markó Zoltán. „Tavaly összesen 116 elektromos autót adtunk el, és az idei első negyedévben is több pályázatot nyújtottunk be ügyfeleink nevében állami támogatásra. A legnépszerűbb modell a Nissan Leaf volt (77%), amit a márka elektromos haszongépjárműve, az e-NV200, valamint a Hyundai Ioniq követett. Eladási számok tekintetében ettől ugyan elmaradtak a hibridautók, de tisztán látható a dél-koreai gyártók, vagyis a Kia és Hyundai egyeduralma ebben a kategóriában. Érdekesség, hogy az alternatív meghajtást előnyben részesítő vásárlóink 45%-a lízingszerződés keretében vásárolta meg az autót. Céges ügyfeleink is egyre elkötelezettebbek a környezetvédelem iránt, és felismerték annak gazdasági előnyeit, amit bizonyít, hogy flottás és tartós bérleti konstrukcióban is évről évre több elektromos és hibrid autót értékesítünk.”

A verhetetlennek tűnő Nissanok mellett jócskán van még miből válogatni. A tisztán elektromos autókínálatban megtalálható a Hyundai Kona és Ioniq Electric modellje, a Mitsubishi iMiev, a Peugeot iOn, valamint a Renault Zoe. Ez utóbbi modellt az érdeklődők a május 10-15. közötti, kiemelt tesztnapokon ki is próbálhatják az Autóvárosban. A plug-in hibridek többségét a Volvók adják, hiszen az XC90, az S90, a V90 és az XC60 is kapható ebben a kivitelben. Akárcsak a Hyundai Ioniq, a Kia Niro PHEV, a Kia Optima PHEV és a Mitsubishi Outlander PHEV. A dél-koreai gyártókhoz pedig legutóbb a Honda is csatlakozott, modellkínálatát ugyanis kiegészítette a hibrid CR-V-vel. Az év nagy dobásával pedig úgy néz ki, a Skoda fog előrukkolni, hiszen az elektromos Citigo és a plug-in Superb még 2019-ben megérkezik a kereskedésekbe – 2025-ig pedig még legalább 5 elektromos autót fog piacra dobni.

„Szolgáltatásaink tekintetében is felkészültek vagyunk az elektromos autók speciális szervizkarbantartására. Továbbá a növekvő igényeket figyelembe véve, az eddigi két töltőállomásunk mellé tavaly két újabb gyorstöltő pontot hoztunk létre” – tette hozzá Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: