A Datahouse statisztikái és a piaci elemzések alapján 2018-ban érte el a használt autó import a csúcsát, s az utóbbi hónapok eredményeiből következően várható csökken a külföldről behozott gépjárművek száma hazánkban 2019-ben. Mint ismert, 2012 óta öt és fél éven át meredeken nőtt a forgalomba helyezések aránya, 2018 második felében azonban a szigorodó jogszabályoknak és a magas euró árfolyamnak köszönhetően már négy, csökkenő tendenciát mutató hónapot is rögzítettek, így ebben az időszakban összesen 2,8 százalékkal esett az import. Mivel azonban – márciust leszámítva – az első négy hónapban még felfelé ívelt a terület, összességében 2,2 százalékkal (3.373 autó) nőtt a piac, így mindenkori rekord született: összesen 158.790 négykerekűt vásároltak a magyarok határon túlról.
„A második félév statisztikái alapján egyértelműen látható, hogy augusztusban lejtmenetbe kapcsolt az import, s várhatóan 2019-ben is folytatódik ez a trend. Így kevesebb ismeretlen előéletű, rossz állapotú jármű érkezhet hazánkba a közeljövőben, és visszaszorulhatnak az ÁFA befizetésével kapcsolatos anomáliák is. Erre egyébként az utóbbi időben a NAV is kiemelten fókuszált, s több olyan társaságot is leleplezett, amelyek több milliárd forintos kárt okoztak a költségvetésnek”– vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – „A csökkenő tendenciát egyébként már előre vetítették az új szabályozások, ami azért öröm, mert kevesebb magyar vásárló járhat pórul használt autó vásárlásakor, ugyanis számos visszaélés történt ezen a területen az elmúlt időszakban.”
A kormegoszlást vizsgálva az látható, hogy a korábbi tapasztalatokhoz hasonlóan 2018-ban is 60 százalékban 10 évnél idősebb kocsik jöttek az országba, az 5 éves vagy annál fiatalabb járművek aránya 20 százalék volt. A legnépszerűbb szegmensnek az alsó-középkategória (42.778 autó), a felső-középkategória (28.258 autó) és a MPV-k osztálya (Multi Purpose Vehicle), azaz a többcélú járművek (27.776 autó) kategóriája számított, az SUV-k aránya 15.336 autóval megközelítette a 10 százalékot.
A márkák sorrendjében a Volkswagen (19.345 autó) végzett az élen, az Opel (17.211 autó) és a Ford (15.169 autó) előtt, a prémium kocsik versenyét – összesített ötödik helyével – az Audi (9.758 autó) nyerte, megelőzve a hatodik BMW-t (9.684) és a hetedik Mercedest (9.308 autó). A legkeresettebb típusnak 2018-ban az Opel Astra bizonyult (5.867 autó) a Ford Focus (5.575 autó) és a Volkswagen Golf (5.452 autó) előtt.
A legtöbb import autó Budapestre és Pest megyébe érkezett, de élénk volt az érdeklődés Bács-Kiskun megyéből (7.388 autó), Győr-Moson-Sopron megyéből (7.256 autó) és Fejér megyéből (5.731 autó) is a külföldi gépkocsik iránt. A legkevesebben Nógrád megyében (2.897 autó) döntöttek külföldi négykerekű mellett.
„Hangsúlyozottan az a célunk évek óta, hogy a hazai használt autó piac megtisztuljon a csaló kereskedőktől és a rossz minőségű autóktól, ennek fontos lépése volt az, hogy a külföldi autókra is kötelezővé tették az eredetiségvizsgálatot, hiszen ez jelentősen szűri a beáramló kocsikat. Újabb fontos lépcsőfok, hogy a hazai kocsik esetében már komplett kortörténethez férhetünk hozzá ingyenesen a Belügyminisztérium internetes jármű szolgáltatási platformján, ami a magyar piacot teheti majd biztonságosabbá. A tapasztalatunk egyébként az, hogy a hazai vásárlók is elkezdték keresni a megbízható, szabályosan működő, jó esetben garanciát biztosító kereskedőket, mert Magyarországon használt, ismert előéletű gépkocsikat szeretnének vásárolni” – tette hozzá Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.