DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

Öt túlélő tipp a téli vezetéshez

Országos havazással köszöntött be a tél, a héten pedig kemény fagyok várhatók. Csúszós, télies útviszonyok között vezetni nagyobb körültekintést és elővigyázatosságot igényel. Mihez kezdj, ha kipördül az autó? Ellenkormányzás, vagy rákormányzás? Mi az a DOT-szám? Mutatjuk, mire érdemes figyelni az autózás kapcsán!

1. Megfelelő gumiabroncs

Az Autónavigátor, a Használtautó.hu autós magazinja minden eddiginél átfogóbb téli gumitesztjéből kiderült, hogy télies útviszonyok mellett a téli guminak nincs alternatívája. Egy nyári, vagy egy régi (5 évnél idősebb) téli gumi esetén akár négyszeres fékutat is kaphatunk! Ez azt jelenti, hogy míg 40 km/órás tempóról a jobb téli gumikkal 20-30 méteres fékút adódik, a nyári gumikkal ez 50-80 méter is lehet. Sokan nincsenek azzal tisztában, hogy a gumik életkora is számít. Hiába téli a gumi, ha öt évnél idősebb, akkor majdnem annyira balesetveszélyes, mintha nyári gumival közlekednénk. A gumin található úgynevezett DOT-szám segítségével könnyedén megállapíthatjuk az abroncs korát. Hol találod ezt a négyjegyű számot? Többek között ez is kiderül a videóból:

2. Üzemanyag, takaró, víz, élelem

Télen a fűtés életmentő lehet, pláne, ha elakadunk. Ha nem akarunk megfagyni, bizonyosodjunk meg arról, hogy elegendő mennyiségű üzemanyaggal indulunk útnak, ne centizzük ki a tankolást, mert nafta híján nem tudunk fűteni. Jó, ha van nálunk egy kis „túlélőcsomag”, pokróc, némi elemózsia és víz. A láthatósági mellényről se feledkezzünk meg, ez egyébként kötelező, de télen, amikor korán sötétedik, talán még fontosabb, hogy jól láthatók legyünk. Biztos, hogy nem felejtettél el semmit? Nézd meg a videót, és ellenőrizd!

3. Biztonságos és kényelmes üléspozíció

Télen kabátban járunk, ami sok esetben akadályozhatja a mozgást, tehát vezetés közben nem nyerő a Michelin-baba életérzés. A szakemberek azt javasolják, hogy amint az autó bemelegedett, álljunk meg, vegyük le a kabátot, és helyezkedjünk el kényelmesen és egyben biztonságosan. Hogyan állítsd be az ülést és hol fogd a kormányt? Most minden kiderül.

4. Sebességválasztás

Hiába van jó abroncsunk, ha nem az útviszonyoknak megfelelően választunk tempót, az végzetes lehet. Szakadó hóesésben, ködben vagy ónos esőben semmiképp se maxoljuk ki a sebességhatárt. Számoljunk a rossz látási viszonyokkal is, illetve arról se feledkezzünk meg, hogy a fékút a sebességgel négyzetesen nő. Csúszós úton eleve jelentősen hosszabb fékút adódik, ezért ott különösen fontos figyelni arra, hogy ne hajtsunk túl gyorsan, legyen időnk és helyünk megállni egy hirtelen felbukkanó akadály előtt is. Kíváncsi vagy, hogy mindössze 1 km/h sebességkülönbségnél hány méterrel nő a fékút? A videóból választ kapsz!

5. Mit tegyünk, ha megcsúszik az autó?

Sokunk félelme, hogy kipördülünk a csúszós úton, és elveszítjük az uralmat az autó felett. Kis gyakorlással és némi odafigyeléssel jelentősen csökkenthetjük ezt a veszélyt. A köznyelvben az él, hogy „ellenkormányozni” kell, de helyesebb lenne a „rákormányzás” szót használni, hiszen ilyen esetben a csúszással azonos irányba kell tekerni a volánt. Semmiképp ne fékezzünk, ne adjunk gázt, mert azzal csak rontunk a helyzeten. Ha mégis elvesztettük az uralmunkat az autó felett, akkor egy erőteljes és határozott vészfékezéssel - jó esetben - még megmenthetjük a helyzetet. Fontos tudnivaló, hogy ha nincs az autónkban ABS, akkor ne satuféket nyomjunk, hanem pumpálva fékezzünk, így növelve a hatékonyságot és megőrizve az autó irányíthatóságát.

Keressünk egy üres, biztonságos parkolót vagy menjünk ki egy tanpályára, és gyakoroljunk, hiszen az, hogy ilyen helyzetben hogyan reagálunk, akár életet is menthet. Hogy néz ki a rákormányzás a gyakorlatban? A videóból kiderül.

Ha a fenti tanácsokat megfogadjátok, már egy nagy lépést tesztek a biztonság felé. Balesetmentes vezetést kívánunk, télen is!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: