DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Egyéb

A Toyota Auris mentheti meg a kombi piacot?

A mértékadó JATO tanulmánya szerint a SUV szegmens szárnyalásával párhuzamosan világszinten eltűnőben vannak a kombi autók. Európában, a kombik utolsó bástyájában ugyanakkor úgy tűnik, van még remény:

A világszintű kombi eladások 72%-át kontinensünkön jegyzik, és különösen az alsó-közép kategóriában (az úgynevezett C szegmes) a kombik továbbra is kedvelt választásnak számítanak, mind a flottavásárlók, mind a magánügyfelek részéről. A kombi autók esetében korábban erősen felülreprezentált dízel értékesítések európai mélyrepülése ugyanakkor könnyen feladhatta volna az utolsó kenetet a kombikra, ha nem jelent volna meg e szegmensben is környezetbarát alternatíva. A Toyota Auris Touring Sports elnevezésű kombi változata már évek óta a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű közlekedést lehetővé tévő öntöltő hibrid hajtással hódít, a modell új generációja lesz ugyanakkor az első autó a világon, amely két különböző teljesítményű hibrid hajtással is elérhető lesz, a flottafelhasználók számára is valós alternatívát kínálva a nagyteljesítményű dízelekkel szemben, és gyakorlatilag megmentve a szegmenst.

kombik_reszesedese_az_eladasokban_Europa



Egyre többet hallani arról, hogy a fogyasztói igények a megszokott autóktól a SUV-ok felé mozdulnak el, amelyek nagyobb luxust kínálnak, miközben megfizethetőbbé is válnak, ez pedig világszerte egyre több vásárlót szólít meg. Ez a különös, és egyre erősödő „evolúció” másféle karosszéria típusokat természetesen negatívan érint, így a lépcsőshátúakat, a ferdehátúakat, és a kombikat is. Olaszország kivételével a kombikat az európai magánvásárlók családi autónak tekintik sokoldalúságuknak és nagy csomagterüknek köszönhetően, és utóbbi jellemzőik teszik rendkívül népszerűvé őket a vállalati flottafelhasználók körében is. Évtizedekkel ezelőtt éppen ezért terjedtek el, amikor a családok (és a flottavásárlók) a korábbi lépcsőshátú, vagy ferdehátú karosszériáknál tágasabb teret akartak. A kombi eladások hajtóereje jellemzően inkább a funkcionalitás és a célszerűség, nem az érzelem. Ezt fontos figyelembe venni, hiszen a fogyasztók egyre racionálisabb megfontolások alapján vásárolnak autót. Mindazonáltal a fokozottabb racionalizmus nem jelenti szükségszerűen az érzelmek háttérbe szorulását. Ez igaz a SUV-ok esetében, amelyek tetszetős dizájnba csomagolva hasonló sokoldalúságot és nagy csomagteret kínálnak, mint a kombik. Ez magyarázza, hogy világszerte miért csökken évek óta a kereslet a kombik iránt, amelyek egyébként ritka jelenségnek számítanak a kínai vagy az amerikai utakon, számos latin-amerikai piacon pedig nem is forgalmazzák őket. A kombik legnagyobb piaca egyelőre Európa: a világszintű kombi eladások 72%-át jegyzi a kontintens, míg az Egyesült államok és Kína 9-9%-ot visz el, és a maradék 10% jut a világ többi részére.

kombik_reszesedese_az_eladasokban_vilag

Tavaly világszerte 2.5 millió kombit vásároltak. Ez a JATO által vizsgált 53 piacon eladott összes személyautó 3.1 százalékát teszi ki. Piaci részesedésük alacsonyabb, mint a század első éveiben volt. 2002-ben - amikor a SUV-ok még másodrangú piaci szereplőnek számítottak – a kombik tették ki a világszerte eladott személyautók 5.5 százalékát. Míg a globális személyautó értékesítés 72 százalékkal emelkedett 2002 és 2017 között, a kombik iránti kereslet nagyjából 2.5 millió darab körül stagnált. A kombik iránti globális kereslet tehát Európában koncentrálódik. Bár piaci részesedésük csökkent valamennyivel az utóbbi 15 évben, skandináviai (az összes forgalomba helyezett autó 23 %-a), németországi (a legnagyobb európai piac) és kelet-európai (köztük Magyarországgal) népszerűségüknek köszönhetően a kombik általánosságban viszonylag jól ellenállnak a SUV inváziónak. A legnagyobb visszaesésre Olaszországban került sor, ahol a kombik piaci részesedése az 1999-es 14.6 százalékról tavaly már 7 százalékra csökkent.

Európán kívül azonban a kombik jóval gyengébben szerepelnek, mert a ferdehátúaknak és a kombiknak soha nem sikerült megragadni az amerikaiak fantáziáját. Az USA-ban soha nem voltak népszerűek, piaci részesedésük mindig 1 százalék körül mozgott. A tengerentúlon korábban a lépcsőshátú volt a legnépszerűbb karosszéria típus, ám jelenleg a SUV-ok és a kisteherautók azok. Még ennél is kevésbé népszerűek a kombik Kínában, ahol piaci részesedésük nem éri el az 1 százalékot sem. Itt egyértelműen a kompakt lépcsőshátúak és a SUV-ok élvezik a legnagyobb piaci részesedést. Bár a trend kezd gyengülni, van jó hír is a kombikkal kapcsolatban: 2006 óta tavaly értékesítették őket a legnagyobb volumenben, 2016-hoz képest például 5.7 százalékkal nagyobb darabszámban. A pozitív fejlemény mögött Kína áll, ahol úgy tűnik, kezdik elfogadtatni magukat a kombik. Bár 2017-ben a kínai személyautó értékesítéseknek csupán 0.9 százalékát tették ki, az eladások száma 329 százalékos emelkedést mutatott az előző évhez képest, és elérte a 232,400-at. Ezzel szemben tavaly az Európában értékesített mennyiség 1.8 százalékkal csökkent.

Toyota_Auris_Touring_Sports_kombi_jelenlegi_generacio_1

Az európai csökkenés mögött álló legfontosabb tényező kétségkívül az, hogy eddig a kombik nagy részét kontinensünkön dízel hajtással értékesítették, a környezetszennyező, és számos európai nagyvárosból kitiltani vagy korlátozni tervezett technológia mélyrepülése így erős gyomrost vitt be a kombi autóknak is. A tömegmárkák között az alsó-közép kategóriában öntöltő hibrid elektromos hajtásával (azaz a C szemgensben) évek óta a Toyota Auris kínálja a környezetbarát alternatívát, amelynek Touring Sports elnevezésű változata egyike Európa legnépszerűbb kombijainak. A dízel hajtást már egyáltalán nem kínáló Toyota Aurist ma már 50%-ban hibrid változatban vásárolják az ügyfelek, a környezetbarát hajtás részesedése pedig egyre nő a modell eladásaiban. A japán autógyártó jó érzékkel ismerte fel, hogy a dízel hajtás a magánvásárlók mellett a flottavásárlók körében is tapasztalható drasztikus visszaesésével a kombik jövője szempontjából nagyon sok múlik azon, hogy lesz e a piacon olyan környezetbarát alternatíva, amely a flottavásárlók által a dízelektől megszokott teljesítményt kínálja. Éppen ezért volt az idei Genfi Autószalon egyik sztárja a vadonatúj, jövő tavasszal érkező Toyota Auris, a világ első autója, amely két különböző teljesítményű hibrid hajtással lesz rendelhető.

Toyota_Auris_Touring_Sports_kombi_jelenlegi_generacio_3

A Toyota ugyanis Genfben bejelentette, hogy amellett, hogy személyautóhoz a jövőben nem kínál dízel hajtást, az új Auris mindössze egyetlen belső égésű motorral (az 1,2 literes benzines turbómotorral), valamint kétféle - egy 112 lóerős, 1,8 literes, illetve egy 180 lóerős, 2,0 literes - hibrid hajtáslánccal lesz megvásárolható. Az 1,8 literes rendszer maximálisan kielégíti majd mindazokat az elvárásokat, amelyeket ma az ügyfelek a Toyota full hibrid hajtásláncaival szemben támasztanak: csendes működés, ösztönös kezelhetőség, robbanékony teljesítménykifejtés és tisztán elektromos üzemmód, kedvező üzemben tartási költségekkel, külső feltöltést nem igénylő akkumulátorral, kimagaslóan kedvező üzemanyag-fogyasztással és alacsony CO₂-kibocsátással, valamint akár 50-70 százalékos tisztán elektromos működtetéssel a mindennapi használatban. A fenti előnyök megőrzése mellett a 2,0 literes rendszer maximálisan kiaknázza a frissen bevezetett Toyota új globális platformjából (TNGA) adódó, fokozott rugózási komfortot, stabilitást, vezethetőséget és vezetési élményt. A típus 'energikusabb vezethetőséget' biztosít, és nagyobb motorteljesítménnyel, valamint kormányra szerelt váltófülekkel nyújt dinamikusabb, magával ragadóbb vezetési élményt.

Toyota_Auris_Touring_Sports_kombi_jelenlegi_generacio_2

Genfben ugyanakkor az új Aurisnak még csupán az ötajtós változata volt látható, éppen ezért övezi hatalmas várakozás a vélhetően Párizsban érkező vadonatúj Touring Sports változatot, amely, különösen amennyiben a versenytársak is követik a Toyota példáját, talán nem túlzás kijelenteni, a kombi autók megmentője lehet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: