Téli gumik egész éves használatra
Azt mindenki tudja, hogy ha a hőmérséklet lecsökken és tartósan 7°C alatt is marad, akkor le kell cserélni a nyári abroncsokat a téli szettre. De mi a helyzet fordított esetben? Sokan azért használják egész évben a téli gumikat, mert azt vallják, hogy ezzel spórolhatnak. Abba viszont bele se gondolnak, hogy mivel más az összetételük, melegebb időben hamarabb elkopnak, ráadásul a vizes úton sokkal jobban is csúsznak, mint a nyáriak. És ha belegondolunk: egy-egy szett nyári, illetve téli gumi kétszer tovább tart, mintha ugyanazt a szettet használnánk egész évben.
Öreg gumi, nem vén gumi
A legtöbb autós tisztában van azzal, hogy egy egyszerű mérőeszköz, illetve már az abroncsok mintázatába beépített indikátorok segítségével könnyen megállapítható, hogy eljött-e az idő új szett vásárlására. Ha a barázdamélység 1,6 mm vagy az alatt van, illetve az indikátorok már tisztán kivehetők a mintázatban, akkor jobb, ha már fel se szereljük az adott abroncsokat! Elhasználódásuk, kopásuk lassítása érdekében érdemes szezononként megváltoztatni pozíciójukat a kocsin.
A legtöbb autós tisztában van azzal, hogy egy egyszerű mérőeszköz, illetve már az abroncsok mintázatába beépített indikátorok segítségével könnyen megállapítható, hogy eljött-e az idő új szett vásárlására. Ha a barázdamélység 1,6 mm vagy az alatt van, illetve az indikátorok már tisztán kivehetők a mintázatban, akkor jobb, ha már fel se szereljük az adott abroncsokat! Elhasználódásuk, kopásuk lassítása érdekében érdemes szezononként megváltoztatni pozíciójukat a kocsin.
Ám nem csak a kopottság a lényeg! Az abroncsok életkorát is figyelembe kell venni használatkor. Az 5-6 évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha hibátlanok, és korábban csak a garázsban vagy a padláson pihentek! Az anyaguk öregedése miatt sokkal nagyobb veszélyt rejthetnek magukban, mint a kopottabb, egyéves abroncsok.
Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám. A szám második részében, az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja. Így például a DOT XXXX 3207 jelölésű gumit 2007 32. hetében gyártották.
Semmit sem befolyásol a guminyomás
Ez az egyik legnagyobb tévhit! Az abroncsok használhatóságát ugyanis jelentősen befolyásolja az is, hogy milyen a guminyomás. A nem megfelelő értékre felpumpált abroncsok következtében ugyanis a gumik nem egyenletesen kopnak, így csökkenhet élettartamuk, valamint az autónk rázhat, kezelhetetlenné válhat, sőt, akár többet is fogyaszthat. Érdemes ezért hetente, de legalább minden hosszabb út előtt, hideg állapotukban ellenőrizni a kerekek légnyomását!
Csak szakember tudja leszerelni az abroncsokat?
Kereket cserélni természetesen bárki tud, ha követi a következő 10 lépésből álló folyamatot:
• Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és síkfelületen szabad. Sík úton is használjuk a kéziféket és tegyük sebességbe a váltót, illetve P-állásba a fokozat-választókart!
• Szükség lesz egy stabil autóemelőre, kitámasztó ékre (kő, tégla), kerékkulcsra, egy nagyobb csavarhúzóra és emelőbakra az autó alátámasztására.
• Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket).
• Emeljük meg az autót (külön-külön, kerekenként).
• Tegyük az autó alá az alváznyúlványnál az emelőbakot és engedjük lassan rá az autót.
• Csavarjuk ki teljesen a kerékcsavarokat, majd emeljük le a kereket.
• Tegyük fel a felszerelendő kerekeket, majd kézzel kapassuk rá a kerékcsavarokat.
• Kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen őket, majd húzzuk meg.
• Vegyük ki az emelőbakot, és engedjük le az autót.
• Ha teljesen leengedtük, és az autó keréken áll, szintén átlós irányban húzzuk meg teljesen a kerékcsavarokat.
Kereket cserélni természetesen bárki tud, ha követi a következő 10 lépésből álló folyamatot:
• Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és síkfelületen szabad. Sík úton is használjuk a kéziféket és tegyük sebességbe a váltót, illetve P-állásba a fokozat-választókart!
• Szükség lesz egy stabil autóemelőre, kitámasztó ékre (kő, tégla), kerékkulcsra, egy nagyobb csavarhúzóra és emelőbakra az autó alátámasztására.
• Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket).
• Emeljük meg az autót (külön-külön, kerekenként).
• Tegyük az autó alá az alváznyúlványnál az emelőbakot és engedjük lassan rá az autót.
• Csavarjuk ki teljesen a kerékcsavarokat, majd emeljük le a kereket.
• Tegyük fel a felszerelendő kerekeket, majd kézzel kapassuk rá a kerékcsavarokat.
• Kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen őket, majd húzzuk meg.
• Vegyük ki az emelőbakot, és engedjük le az autót.
• Ha teljesen leengedtük, és az autó keréken áll, szintén átlós irányban húzzuk meg teljesen a kerékcsavarokat.
Mindegy, hol és hogyan tároljuk a leszerelt gumiabroncsokat?
Manapság úgynevezett „gumihotelekben” is tárolhatjuk a lecserélt szetteket, ha kellő bizalommal vagyunk az adott szerviz munkája, szakemberei iránt. A legkézenfekvőbb megoldás azonban az, ha otthon pihentetjük az abroncsokat.
Manapság úgynevezett „gumihotelekben” is tárolhatjuk a lecserélt szetteket, ha kellő bizalommal vagyunk az adott szerviz munkája, szakemberei iránt. A legkézenfekvőbb megoldás azonban az, ha otthon pihentetjük az abroncsokat.
Ehhez pedig mindössze öt alapszabályt kell követnünk:
• Mielőtt elpakolnánk a leszerelt kerekeket, vízzel alaposan tisztítsuk meg a szennyeződésektől, szárítsuk meg és kezeljük őket megfelelő ápolószerekkel!
• Válasszunk száraz, páramentes helyet a tároláshoz, ahol tartósan 15 fok körüli a hőmérséklet!
• Ügyeljünk arra, hogy az abroncsok ne érintkezzenek különböző kemikáliákkal, és ne érje őket napfény! Ehhez a legkézenfekvőbb megoldás, ha egy ponyvával letakarjuk őket.
• Mindig jelöljük krétával a kerekeken, hogy hová volt felhelyezve az autónkon!
• A felnire szerelt abroncsokat felfüggesztve vagy egymásra rakva, míg a felniről leszerelteket állítva, időnként forgatva tároljuk!
• Mielőtt elpakolnánk a leszerelt kerekeket, vízzel alaposan tisztítsuk meg a szennyeződésektől, szárítsuk meg és kezeljük őket megfelelő ápolószerekkel!
• Válasszunk száraz, páramentes helyet a tároláshoz, ahol tartósan 15 fok körüli a hőmérséklet!
• Ügyeljünk arra, hogy az abroncsok ne érintkezzenek különböző kemikáliákkal, és ne érje őket napfény! Ehhez a legkézenfekvőbb megoldás, ha egy ponyvával letakarjuk őket.
• Mindig jelöljük krétával a kerekeken, hogy hová volt felhelyezve az autónkon!
• A felnire szerelt abroncsokat felfüggesztve vagy egymásra rakva, míg a felniről leszerelteket állítva, időnként forgatva tároljuk!
„Oly nehéz a választás…”
„A Delticom külön felületet hozott létre azzal a céllal, hogy vásárlói megoszthassák tapasztalataikat egymással a különböző abroncsokról. A www.gumiteszt.com oldalon nem csak a magyarok, de a többi ország sofőrjeinek véleményét, tanácsait megtalálhatjuk a nyári, illetve téli gumimárkákkal kapcsolatban. Ennél meggyőzőbb és megbízhatóbb segítség már nem is kell az abroncsválasztáshoz” – javasolja Szikora Csaba, a Delticom nemzetközi online gumiforgalmazó cég hazai leányvállalata, a gumik.hu szakembere.
„A Delticom külön felületet hozott létre azzal a céllal, hogy vásárlói megoszthassák tapasztalataikat egymással a különböző abroncsokról. A www.gumiteszt.com oldalon nem csak a magyarok, de a többi ország sofőrjeinek véleményét, tanácsait megtalálhatjuk a nyári, illetve téli gumimárkákkal kapcsolatban. Ennél meggyőzőbb és megbízhatóbb segítség már nem is kell az abroncsválasztáshoz” – javasolja Szikora Csaba, a Delticom nemzetközi online gumiforgalmazó cég hazai leányvállalata, a gumik.hu szakembere.