A leendő járművezetők képzése 2012 óta végezhető online tananyagokkal, és ma már a mintegy 1000 hazai autósiskola több mint 80%-a használ ilyet az oktatás során. „A közlekedési hatóság (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) által akkreditált e-learning KRESZ-tananyagok teljes egészében kiváltják a tantermi képzést, de vannak olyan változatok is, amelyek a tanteremben tanulók tudásának elmélyítését és vizsgára felkészülését segítik” – tájékoztatott dr. Szőcs Károly, az online KRESZ-oktatást idehaza meghonosító E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója.
Az online KRESZ-tananyagokat használók száma évről évre dinamikusan nő, 2017-ben már meghaladja a 110 ezret. „Idén 72 ezer tanuló választotta az akkreditált e-learning tananyagot elméleti képzésként, akik közül 52 ezren a B kategóriás jogosítvány megszerzését tűzték ki célul. Ez azt jelenti, hogy becsléseink szerint ma már a vezetők közel fele a távoktatási képzést választja, miközben a tantermi tanulóknak is közel 40%-a használja online tananyagainkat” – emelte ki a vezérigazgató.
Hatékonyabb tanulás – sikeresebb vizsga
Az online KRESZ-tanulás rohamos elterjedésének oka egyértelműen abban keresendő, hogy a mai fiatalok már az online térben mozognak igazán otthonosan. Szívesebben keresnek rá valamire a neten, és természetesebb számukra, hogy a mobiljukat vagy laptopjukat használják könyvek helyett. Emellett nagyra értékelik a könnyű hozzáférést és a rugalmas időbeosztás lehetőségét is.
„Jól mutatja, a leendő járművezetők mennyire szívesen használják az online tanulást, hogy tulajdonképpen több időt szánnak az e-learning KRESZ-tananyagra, mint a kötelező tantermi óraszám. Számokban ez azt jelenti, hogy a kötelező 28 tantermi órával szemben - ami egyébként 45 perces - az e-learning tananyaggal átlagosan 32 teljes órát töltenek. Ezek a plusz órák azonban bőven megtérülnek, hiszen ilyenkor nem kell elmenni az oktatás helyszínére, és persze a tantermi képzés mellett is szükség van otthoni felkészülésre. A távoktatás időhatékonysága tehát összességében sokkal kedvezőbb, kevesebb időt kell a jogosítványszerzésre fordítani” – mondta el dr. Szőcs Károly.
Az alapos tanulás és az - idén a Magyar Minőség eOktatás 2017 Díjat is elnyert - e-learning KRESZ-tananyag hatékonysága erőteljesen visszaköszön a vizsgaeredményekben is. A közlekedési hatóságtól származó adatok alapján a 2017 első 8 hónapjában regisztrált B kategóriás vizsgaeredmények azt mutatják, hogy az e-learning képzési formában tanulók első elméleti vizsgájának 72%-os sikeressége 17%-kal meghaladta a tantermi tanulók átlagát (55%). Sőt, az online KRESZ-tanulást választók az első gyakorlati vizsga letételekor is jobban teljesítettek a tantermi átlagnál: 59% sikeres vizsgázó az 55%-kal szemben.