Első pillantásra értelmetlennek tűnik a legfrissebb Range Rover megjelenése, de a SUV-piac és főként a luxus szabadidő-autók ligája annyira pörög, hogy van helye az újdonságnak. A BMW X4/X6-féle, sportos SUV-k ellenfele lesz a Velar, amely az Evoque és a Range Rover Sport közötti rést tölti ki. A 4,8 méteres autóban ezért nem kell keresni hétüléses kivitelt, helyette sportos kinézetet és meglepően jó terepjáró-képességet találni.
A húszmillió forinttól induló autókról túl sok kritikát nem lehet mondani, a rendkívül ízléses utastérben talán a kormány vékonyságát lehet negatívumként felhozn,i vagy a képernyők és a fekete zongoralakk bevonatú felületek ujjlenyomat- és porgyűjtő képességét. Szerencsére az utóbbi dolog a legtöbb konkurensnél és a jóval olcsóbb kategóriákban is megtalálható, úgyhogy be kell készíteni a tisztítókendőt.
A kidolgozottság elsőrangú, nagyon esztétikus a belső, könnyen áttekinthető a konkurenciától eltérő műszerfal. A középső részen két képernyő is található, az alsón az autó pillanatnyi állapotait lehet megszemlélni, pl. a hajtásét. A központi menürendszer könnyen átlátható, és jól kezelhető, még az antikütyüsök is jól elboldogulnak vele. A tervezők a klíma vezérlését szerencsére tekerő kapcsolóval oldották meg, így nem szükséges a menüben keresgélni a változtatásért.
Szintén egyszerűen lehet váltani a terepes módok között, az nagy plusz az autó mellett, hogy a nyomaték-sokszorozó "felezővel" is kérhető, a másik pedig a rendkívül egyedi, letisztult forma. A Velar leginkább a benne lévő esztétikával vonzza a figyelmet, más módon működik, mint pl. a BMW X6.
A prémium SUV terepjáró-képességéről a Hungaroringen lévő tereppályán bizonyosodtunk meg, közúton leginkább az üzleti limuzinokhoz hasonló (Jaguar XF) a vezetése és a viselkedése. Kellemes, csendes utazó autónak kell elképzelni, amivel kanyarokban sincs baj. Tömegben nincs nagy eltérés a hagyományos személyautóktól, mert épphogy meghaladja az 1800 kilót az alapmodell súlya, ami jó érték.
A hazai bemutatón először a 240 lóerős, négyhengeres modellt vezettük, amivel nem volt semmi gond, a nyolcsebességes ZF váltóval prímán tette a dolgát. Ezt követően próbáltuk ki a 300 lóerős dízelt és a szintén V6-os, kompresszoros benzinest... A benzines hangja erősebb gyorsításkor olyan élményt ad, ami sajnos ritka a mai világban. A kompresszoros erőművet erősíti – a ritkasága mellett – az is, hogy az épphogy bejáratott autó fogyasztásmérője 12,9 literes átlagot mutatott. Ettől sokkal kevesebbet nem fogyaszt a dízel sem, ráadásul az elmondások szerint, közúton – miután kiélvezkedte magát a hangorgiában a sofőr – reális a 9-10 literekkel való járás. A stop-start rendszer persze elérhető és ki is kapcsolható.
Műszaki adatok - Range Rover Velar D240:
Hossz/szél./mag.: 4803/2032/1665 mm
Motor: 1999 cm3, 240 LE/ 4000, 500 Nm/1500
Gyorsulás (0-100 km/h): 7,3 s
Ár: 20 930 000 Ft (Alapár: 19 520 000 Ft)
Tesztautó: British Automotive Hungary Kft.