A friss jogosítvánnyal rendelkező 17-25 év közötti sofőröknél gyakran előforduló probléma a gyorshajtás, a biztonsági öv használatának mellőzése, az alkoholos befolyásoltság, a túlzott önbizalom és a megfelelő rutin hiánya. A biztonságos közlekedést népszerűsítő KRESZ-Faktor vetélkedő e fokozottan veszélyeztetett korosztályt szólította meg közvetlen hangvétellel, a közösségi média felületein is.
A figyelemfelhívó országos vetélkedő-sorozat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére indult útjára március végén, melynek fővédnöke Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A kampányt a Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal szoros együttműködésben a Hungaroring Sport Zrt. valósította meg.
Homolya Róbert, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kiemelte: „A statisztikák azt mutatják, hogy a balesetek okozói kilencven százalékban, mi magunk vagyunk, vagyis a közlekedés résztvevői. Ezért is nagyon fontos, hogy a KRESZ-Faktorhoz hasonló szemléletformáló kampányokkal tegyünk a közlekedésbiztonságért,és arra ösztönözzünk mindenkit, hogy még inkább figyeljünk egymásra az utakon. A statisztikák szerint az is tény, hogy a friss jogosítványosok vannak a legjobban kitéve a balesetveszélynek, így különösen fontos, hogy ennek a korosztálynak a figyelmét is ráirányítsuk a közlekedésbiztonság fontosságára. Jó eszköze volt ennek a KRESZ-Faktor vetélkedő, ezért szeretnénk, ha a most elkezdett munkának lenne folytatása.”
Gazsi Júlia, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgató-helyettese nyitóbeszédében hangsúlyozta:„Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ne csak a felnőttek érezzék úgy, a Hungaroring kapui nyitva állnak előttük, hanem a gyerekek vagy éppen a friss jogosítványos diákok is. Fontos küldetésünk a biztonságos közlekedésre nevelés, a KRESZ-Faktor is ennek kapcsán jött létre, s azt hiszem, a döntősök arcát látva, be is váltotta a hozzá fűzött reményeket. Az online felületen több mint tízezren regisztráltak, s közülük 5366 résztvevő töltötte ki a tesztet, 62 százalékos átlaggal. A második fordulóban a versenyzők egy közlekedési helyszínt mutattak be a Facebookra feltöltött videóban, s a legjobbak ma, a döntőben is megmutathatják tudásukat.”
A KRESZ-Faktor ügye mellé állt a túraautó-világbajnokság magyar pilótája, Michelisz Norbert is, aki elmondta:
„Öt éve dolgozunk a Tanpályán azért, hogy javítsuk a közlekedésbiztonságot. Tréningjeinken találkozunk jó néhány típushibával, amelyeket egyre több fiatal követ el, és mindig örülök neki, ha az első meglepetés a rántópadon vagy a műgyantán éri őket, vagyis biztonságos körülmények között, nem pedig a közúton. Tapasztalat, hogy a fiatalok nagyobb arányban gondolják magukat jó sofőrnek, mint amilyen arányban azok. Mi folyamatosan azért dolgozunk, hogy az utakon ne a szerencsére kelljen hagyatkozniuk, s versenyzőként talán nekem jobban elhiszik, ha azt mondom, a közút nem versenypálya.”
A három fordulóból álló vetélkedő két online feladat teljesítése után egy ügyességi feladattal zárult. Az első körben a fiatalok játékos formában, online teszt kitöltésével tehették próbára KRESZ- és vezetéstechnikai elméleti tudásukat a kampány weboldalán.
A döntőben vezetéstechnikai és elméleti feladatok is vártak a versenyzőkre: a rántópaddal és a műgyantával meggyűlt a bajuk, azután szlalomoztak és ügyességi pályát teljesítettek, majd pedig kitöltöttek egy tesztet, és a „részeg szemüveggel” megtapasztalták, milyen hatással van az ember mozgáskoordinációjára az alkoholos befolyásoltság.
Az első tíz helyezett értékes ajándékokkal térhetett haza, ezek között szerepelt vezetéstechnikai tréning és Formula–1-es belépő. A fődíj pedig egy Volkswagen up! személygépkocsi volt, amely mellé a Groupama felajánlásaként egyéves kötelező és Casco-biztosítás is járt. A toronymagas győztes pedig – Stefán Gyulát és Honti Mátyást megelőzve – a kiskőrösi Szénási Bendegúz lett. A fiatalember gazdasági informatikusnak tanul, édesapja már egészen fiatalon tanítgatta vezetni, egy éve pedig megszerezte a jogosítványt is.
„Reméltem, hogy bekerülök a legjobb tízbe, mert a pályákon nem volt túl sok hibám és egyetlen bójához sem értem hozzá a szlalom során. A KRESZ-tesztet viszonylag könnyen kitöltöttem, utána az egyik jó barátommal forgattuk le a második fordulóban a video-filmet, de a legnehezebb mégis a mostani, vezetéstechnikai feladat volt. Nagyon élveztem ezt a napot, de teljesen ki is merültem a nagy koncentrálásban” – nyilatkozta a boldog győztes, akinek kellett néhány perc, hogy felfogja, valóban övé lett a mögötte álló fehér, praktikus, elegáns, dinamikus Volkswagen up!