DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Egyéb

Gázhajtás, gőzmotor és az új Ikarus

Ünnepélyesen megkezdődött az V. CNG&LNG Szakmai Konferencia és Járműipari kiállítás, mely a gázközlekedésben érdekelt szereplők legrangosabb eseményének számít.

A gödöllői Szent István Egyetemen zajló konferencián ma és holnap a kormányzati, a szabályozói és a forgalmazói oldal képviselői is felszólalnak, ezáltal a látogatóknak lehetőségük lesz megismerkedni a legfontosabb újdonságokkal és trendekkel. „A konferencián több fontos premierre is sor kerül, hiszen itt mutatkozik be Magyarországon az új Iveco Stralis NP LNG nyergesvontató, valamint itt látható először az új Audi A4 g-tron személyautó is. Ugyancsak konferenciánkon derül ki, milyen is lesz a jövő Ikarusa” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

Járműkiállítás_resize



A gázhajtással komolyan kell számolni a jövőben. Ezt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által nemrég elkészített szakpolitikai program is jól tükrözi. A dokumentumban olvasható magas elterjedési prognózis szerint 2020-ra idehaza közel 67 ezer sűrített földgázzal (CNG) hajtott személyautó, 7300 darab CNG kisteherautó, 2590 darab nehéz üzemű teherjármű és legalább 1500 darab CNG-busz lehet forgalomban.

A nitrogén-dioxid mentes üzemet biztosító földgázüzemű járművek elterjedéséhez természetesen szükség van Magyarországon egy megfelelő sűrűségű töltőhálózat kiépítésére. Jelenleg 11 nyilvános töltőállomás fogadja az autósokat nap mint nap. Legutóbb éppen a Blue Green Way Kft. nyitott CNG-kutat Keszthelyen és a cég tervei között további töltőállomások építése szerepel. „Hamarosan megnyitjuk nagykanizsai CNG-kutunkat, de tervben van még egy siófoki, egy tiszaújvárosi, valamint még két budapesti kút nyitása is, melyeket remélhetőleg 2017 év végéig át tudunk adni” – jegyezte meg Zsandarova Krisztina, a BGW Kft. kereskedelmi igazgatója.

Az MGKKE által fejlesztett Clean Fuel Box projekt keretében 39 CNG-töltőállomás valósulhat meg hazánkban a következő két évben. Az elképzelések szerint ezek töltőpontok elpárologtatott cseppfolyósított földgázzal (LNG) szolgálhatnák ki az autósokat az ország bármely pontján. „A Clean Fuel Box technológia lényege, hogy a sűrített földgázt nem kompresszor berendezéssel állítják elő alacsony nyomású metánból, hanem a speciális tartályban tárolt cseppfolyósított földgázt (LNG) nyomását az elpárologtatás során melegítéssel emeljük 200 barra, ily módon CNG-ként azonnal tankolhatóvá válik” – magyarázta Domanovszky Henrik. Hozzátette: a PAN-LNG Projekttel kiegészülve még további 5 darab LNG és CNG töltőállomás épül hazánkban, ezek azonban a hagyományos értelemben vett töltőállomások lehetnek. Mindkét projekt, valamint a dunai LNG-hajózás megteremtését szolgáló PAN-LNG-4-Danube projekt összesen 30 millió eurós támogatásban részesült az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköznek (CEF) köszönhetően. A PAN-LNG Projektnek köszönhetően, a hazai töltőpontokra jutó LNG megújuló forrásból származik majd. A BioLNG az évtized végére a hazai közlekedés megújuló részarányának fontos részét fogja biztosítani, miközben az Unió tagállamainak az évtized végére egységesen kell biztosítaniuk 10 százalékot a közlekedési energiamixből. 

Iveco_Stralis_LNG_resize

Bemutatkozik az LNG-nyergesvontató 

Az idei jubileumi gázkonferencián került sor az Iveco NP Stralis LNG nyergesvontató premierjére, valamint itt tekinthető meg elsőként az Audi A4 g-tron is. Az Iveco által fejlesztett cseppfolyósított földgázzal üzemelő nyergesvontató jelentős, 1500 kilométert meghaladó hatótávval rendelkezik, ennek köszönhetően ez a típus képviseli a jövőt a környezetbarát és hatékony távolsági áruszállítás területén. Az NP-ben dolgozó új erőforrás teljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig 1700 Newtonméter amely már megfelel a hasonló lökettérfogatú dízelmotorok paramétereinek és ezen érték 17%-kal magasabb, mint a legjobb gázüzemű versenytársaké.

Az új nyergesvontatót a kimagasló teljesítmény, a legnagyobb elérhető fülke, valamint a kiemelkedő megoldások teszik különlegessé. A fejlesztések révén, a teljes birtoklási költség (TCO) 3 %-kal alacsonyabb az előző modellekhez képest, az üzemanyag költségek pedig akár 40 %-kal alacsonyabbak lehetnek a dízel járművekhez képest. Az új Stralis NP az első teherautó, amely valódi alternatívát biztosít a hosszútávú fuvarfeladatok esetén a dízelüzemű járművekkel szemben.

Domanovszky_Henrik_resize

Gázmotor Győrből

Németországban a konferenciával egy időben kezdődik az új Audi A4 Avant g-tron és az A5 g-tron CNG-személyautók értékesítése. A konszern legújabb földgázzal hajtott modelljeinek motorja Győrben készül. Az erőforrás fejlesztésén magyar mérnökök is részt vettek. A jármű motorjának alapja 2.0 TFSI, melyben az égési folyamat hatékonyságát az Audi mérnökei tovább optimalizálták. A turbófeltöltővel ellátott motor 170 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, maximális nyomatéka 270 Nm, amely már 1 650 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll.

Az új Audi A4 Avant g-tron 4 kilogrammnál is kevesebb CNG-t fogyaszt 100 kilométerenként. „Ez azt jelenti, hogy ekkora távolság megtétele alig kerül többe 1200 forintnál, de akkor a környezetvédelmi előnyök még szóba sem kerültek. A modell szén-dioxid kibocsátása kevesebb mint 100 g/km, emellett teljes mértékben szilárd-részecske mentes üzemet biztosít. Mint ismeretes ezek tehetők felelőssé a szív- és érrendszeri, valamint a légúti megbetegedések túlnyomó részért” – tette hozzá Domanovszky Henrik. Az új Audi gáztartálya 19 kg gáz tárolására képes, ez több mint 500 kilométeres hatótávra elegendő. Amikor a gázmennyiség 0,6 kg illetve a gáznyomás 10 bar alá csökken, a vezérlés automatikusan átvált benzinüzemre, mely további sok száz kilométer megszakításmentes haladást biztosít.

Az Audi Hungaria járműhajtás fejlesztési területe Ingolstadttal szoros együttműködésben dolgozott az első Audi által fejlesztett gázüzemű szériamotoron. A járműhajtás fejlesztés immár 16 éve támogatja Győrben új motorok termékfelfutását és a sorozatgyártást. Jelenleg 230 mérnök és munkatárs dolgozik különböző fejlesztési projekteken, mint például motorvariánsok fejlesztése, súrlódásoptimalizálás és motorakusztikai vizsgálatok.

Érkezik az új Ikarus

Az V. CNG&LNG konferencia látogatói először hallhatnak a készülő Ikarus 127 LNG autóbuszról, mely egy cseppfolyósított földgázzal hajtott autóbusz lesz. A városi felhasználásra tervezett 12,7 méter hosszú autóbusz 500 kilométert meghaladó hatótávolsággal fog rendelkezni. A jármű hajtásáról a Cummins híres ISLG erőforrása gondoskodik 300 lóerős teljesítménnyel. A busz nem csak sokkal csendesebb, korommentes és szinte teljesen NOx mentes közlekedést tesz lehetővé, de a környezetbarát üzem alacsony üzemeltetési költséggel is társul, miközben a vételára sem rugaszkodik el a dízel buszok színvonalától. „Az új LNG üzemű Ikarus busszal ismét feltehetjük a magyar buszgyártást a világtérképre. Már most több országból érdeklődnek a jármű iránt, LNG-üzemű autóbuszt ugyanis egyelőre szinte senki nem kínál Európában, holott Spanyolország, Nagy-Britannia, a Benelux-államok és a Skandináv államok már jelentős LNG-t használó országoknak számítanak” – jegyezte meg az MGKKE elnöke.

Az V. CNG&LNG konferenciára mintegy 250 érdeklődő regisztrált, ami az előző évekhez képest markáns növekedést jelent. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület várakozásai szerint a bio- és földgáz alapú hajtás elterjedése az évtized végére olyan ütemben felgyorsul Magyarországon, hogy elképzelhető, hogy 2020-ra megötszöröződik idehaza a CNG üzemanyagú célú felhasználása. A CNG értékesítése tavaly újabb rekordot ért el, 12,4 millió köbméternyi sűrített bio- és földgázt, az előző évhez képest 55 %-kal többet használtak fel a gépjárművek hajtására hazánkban. 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: