A szakemberek szerint a sötétségtől való szorongást (más néven a Ncytophobiát) még barlanglakó ősünktől örököltük, aki éjszaka könnyebben válhatott ragadozók prédájává. Ez a félelem ma sokaknál autóvezetés közben jelentkezik, bár ők már nem a kardfogú tigristől tartanak.
Egy a Ford által megrendelt új közvélemény-kutatás szerint az emberek többségét erősen zavarja, hogy éjszaka rosszabbul látnak, és ilyenkor attól félnek, hogy elüthetnek valakit, vagy nekiütközhetnek valaminek. Ők eddig legfeljebb annyit tehettek, hogy sok sárgarépát ettek, ám végre megszületett egy ennél sokkal praktikusabb megoldás. A vállalat most először vezeti be új technológiáját, amely éjszaka is felismeri a gyalogosokat, és automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre.
“Tudjuk, hogy sok autóst stresszel, ha éjszaka kell útra kelnie. A lakott településeken különösen nagy a veszélye annak, hogy a gyalogosok – akiknek figyelmét gyakran még a telefonálás is eltereli – váratlanul lelépnek az úttestre, alig hagyva időt az autósoknak arra, hogy elkerüljék a gázolást,” mondta Gregor Allexi, a Ford Európa aktív biztonsági mérnöke. “Ám a Gyalogosészlelő ma már éjjel-nappal képes azonosítani az úttesten haladó – vagy éppen az útra lelépni készülő – gyalogosokat.
A több ezer megkérdezett európai autós 81 százaléka tart az éjszakai vezetéstől, sőt a nők esetében ez az arány még magasabb, 87 százalék. A válaszadók több mint felének stresszt okoznak a rossz látási viszonyok, és több mint egyharmaduk attól tart, hogy emiatt balesetet szenvedhet. Minden ötödik megkérdezett attól fél a legjobban, hogy ilyenkor elgázolhat valakit.
2014-ben Európában a halálos kimenetelű közúti balesetek áldozatainak egyötöde volt gyalogos, és a felük sötétedés után szenvedett balesetet. A továbbfejlesztett Gyalogosészlelő technológia azonban immár éjszaka is működik: a fejlesztést végző csapat sötétben tesztelte a rendszert, egy zárt pályán életnagyságú próbabábukat helyezve az autók útjába, majd pedig zsúfolt nagyvárosokban, többek közt Párizsban és Amszterdamban is próbára tették a technológia működését.
Hogyan működik?
A Gyalogosészlelés funkció a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket például a fatörzsektől vagy az útjelző tábláktól. A kamera több mint 30 képet közvetít másodpercenként – vagyis többet, mint egy mozitermi filmvetítő. Az élő kép és a széles látószög segítségével a rendszer még éjszaka is képes felismerni a gyalogosokat, amikor csak az autó fényszórója világítja meg őket.
Amikor a rendszer gázolásveszélyt érzékel, először fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt. Ha az autós erre nem reagál, a berendezés automatikusan aktiválja a fékeket. A továbbfejlesztett Gyalogosészlelés funkció még idén megjelenik az új generációs Ford Fiesta modellben, ami a napokban mutatkozott be a Genfi Autószalonon.
Az önvezető autók megjelenésével persze az éjszakai autózás is sokkal egyszerűbbé válik majd. Tavaly a Ford Fusion Hybrid kísérleti önvezető jármű lekapcsolt világítással, koromsötétben futott le köröket a Ford Arizona Próbapályán; ez a teszt szerves része a vállalat azon törekvésének, hogy tökéletesen megbízható önvezető járműveket kínálhasson a világ autóvásárlói számára.
Egy kis segítség az éjszakai vezetéshez
Íme néhány megoldás, amelyek megkönnyítik az éjszakai autózást:
- Az ablakok és a visszapillantók mindig legyenek tiszták, valamint jég- és páramentesek
- Tisztítsa meg az összes lámpaburát, ellenőrizze a világítás működését, és mindig tartson az autójában tartalék izzókat
- A kivilágítatlan utakon használjon távolsági fényt, és kapcsoljon vissza tompítottra, ha szemből érkezik egy másik autó
- Ne vezessen fáradtan, és két óránként tartson pihenőt
- Rendszeresen vizsgáltassa meg a látását