Európában a 18-24 éves korosztály a teljes lakosság 8 százalékát teszi ki – ám a közúti balesetek halálos áldozatai között már 15 százalék az arányuk. Nyáron még rosszabb a helyzet: ekkor 21 százalékosra növekszik ez az arány.**
A statisztikában tapasztalható emelkedés mögött egyértelműen a meggondolatlan kockázatvállalás áll, aminek eredményeképpen 2004 és 2013 között 62.000 fiatal autós vesztette életét autóbalesetben az Európai Unióban.** Az Európai Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont jelentése szerint a fiatalok által okozott balesetek leggyakoribb oka, hogy nem figyelnek eléggé az útra, nehezebben viselik a stresszt, alkohol vagy tiltott szerek hatása alatt vezetnek, és számtalan zavaró tényező tereli el a figyelmüket.
A Ford 6500 európai fiatal bevonásával készített el egy felmérést, hogy jobban megértse a rájuk leselkedő veszélyeket.*** Ebből az derült ki, hogy a megkérdezettek 57 százaléka lépte már túl a megengedett sebességhatárt, 43 százalék váltott már szöveges üzeneteket vezetés közben, 36 százalékuk telefonált vagy instant üzeneteket küldött, 13 százalékuk vezetett már ittasan, és 11 százalékuk nézett már mobiltelefonján videókat vagy TV-műsorokat a volán mögött ülve.
A Ford többek között ezért is hívta életre a Driving Skills for Life (DSFL) programot, amely ingyenes oktatást kínál a fiatal autóvezetők számára. A programban 2016 végéig 13 európai ország több mint 20.000 autósa tökéletesítheti majd vezetési tudását, Magyarországon pedig 2017-ebn tervezik a bevezetését.
“A nyár remek alkalom arra, hogy az ember átélje az autózás nyújtotta szabadságot, amit a mai fiatalok ugyanúgy élveznek, mint az előző generációk. Csakhogy túl sok fiatal autós leli halálát olyan autóbalesetekben, amelyek oka a gyakorlatlanság és a rossz döntések kombinációja,” mondta el Jim Graham, a Ford DSFL managere.
A fiatal autósok 57 százaléka elismerte, hogy sokkal óvatosabban vezetnek, ha szüleik vagy nagyszüleik is ott ülnek az autóban, 41 százalékuk pedig úgy vélte, hogy több kockázatot vállalnak, amikor a barátaikkal autóznak. A Ford erre a helyzetre figyelmeztet új, vicces videójával, amelynek egyik főszereplője a “Felfújható Fater”. Ez a képzeletbeli termék egy felfúvódó bábu, ami akkor aktiválódik, amikor a fiatal autós könnyelműen viselkedik; emellett a figura a DSFL honlapon megtalálható online vezetési akadémiára is felhívja a figyelmet.
A nyári utazások célja gyakran egy kirándulás, egy fesztivál vagy egy strand. A felmérés szerint nyáron a fiatalok 68 százaléka sokkal lazábban vezet, és 54 százalékuk figyelmét könnyen elvonja egy csinos gyalogos.
A felmérésből az is kiderült, hogy a megkérdezettek 45 százaléka már megpróbált több barátot betuszkolni az autóba, mint ahányan szabályosan elférnének az utastérben, 25 százalékuk beült már valaki mellé, akiről tudta, hogy ivott, 24 százalékuk pedig vezetett már drog hatása alatt; e válaszok különösen azok közt voltak gyakoriak, akik rendszeresen járnak fesztiválokra. Általánosságban elmondható, hogy a megkérdezettek 41 százaléka szerint néha szívesen vállal kockázatot vezetés közben, holott 26 százalékuk szenvedett már valamilyen balesetet, 20 százalékuk pedig ült már olyan autóban, amit megállított a rendőrség.
93 százaléknak meggyőződése, hogy jól vezet – ugyanakkor 54 százalék elismeri, hogy nem mindig olyan körültekintő, ahogyan az vezetés közben szükséges lenne.
A fiatalokat érintő halálos balesetek áldozatainak többsége férfi, és a Ford felmérése megerősítette, hogy ők valóban hajlamosabbak a könnyelmű kockázatvállalásra. A fiatal férfiak figyelmét háromszor nagyobb valószínűséggel tereli el egy vonzó gyalogos látványa, mint a fiatal nőkét; 25 százalékukat már megállította a rendőr, szemben a fiatal nők 16 százalékával; emellett pedig hajlamosabbak a gyorshajtásra, a vezetés közbeni telefonálásra és az ittas vezetésre.
A felmérés Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban készült, és mint kiderült, a franciák közül ültek már a legtöbben olyan autóban, amit megállított a rendőrség. A németek tartanak a legkevésbé egy autóbalesettől, és ők a leghajlamosabbak a gyorshajtásra is – ahogyan ők szenvedik el a legtöbb balesetet is. Az olaszok a leginkább hajlamosak telefonálgatni vezetés közben, és a spanyolok vezetnek a legkönnyelműbben olyankor, amikor a barátaikat fuvarozzák. A britek kifejezetten hajlamosak megbámulni egy vonzó gyalogost, így náluk a leggyakoribbak az ebből eredő balesetek.
A Ford DSFL program 13 évvel ezelőtt indult útjára az USA-ban, ma pedig már Belgiumban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Lengyelországban, Romániában, Oroszországban, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Királyságban is folynak gyakorlati képzések. A tréningeken a fiatal autóvezetők megtanulják a veszélyhelyzetek felismerését, a jármű kezelését, valamint a helyes sebesség és követési távolság megválasztását. A program megismerteti a fiatalokkal az ittas, illetve kábítószeres állapotban történő vezetés veszélyeit, emellett pedig a közösségi média használatának zavaró hatásait, például a vezetés közbeni szelfizés problémáit is bemutatja – miután a Ford egy korábbi, 2014-es felméréséből kiderült, hogy minden negyedik fiatal autós készített már szelfit vezetés közben.
“Életbe vágóan fontos megtalálnunk a legjobb módszert arra, hogy ezeket a nagyon fontos üzeneteket eljuttassuk a fiatalokhoz, és hogy a lehető legtöbb autós számára biztosítsuk annak lehetőségét, hogy tökéletesítse vezetési tapasztalatát a DSFL képzésein,” vélekedett Graham.