DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

Hamarosan pneumobilok csatája Egerben

Idén májusban ötvenkét sűrített levegővel hajtott jármű áll rajthoz Egerben, melynek több mint a felét (29 pneumobil) külföldi mérnökhallgatók készítették.

A csapatok már az összes szükséges elemet megkapták az építéshez, így már az április 25-i videós bemutatóval készülhetnek.

IMG_9007



Az elmúlt kilenc év során a pneumobilok versenyén induló csapatok száma megháromszorozódott. 2008-ban tizenkét hazai egyetem tizenhat mérnökcsapata indította el az akkor még csak országos léghajtány futamot. Idén májusban azonban már ötvenkét jármű áll majd rajthoz Egerben, melynek több mint a felét (29 pneumobil) külföldi mérnökhallgatók készítették.

Hét ország, tizenkilenc egyeteme képviselteti magát külföldi színekben a kilencedik alkalommal megrendezett Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyen. Közülük 11 csapat érkezik Romániából, 9 csapat Lengyelországból, 3 csapat Észtországból, 2 Csehországból, 2 Lettországból, valamint egy-egy csapat képviseli Németországot és Litvániát. A huszonhárom hazai mérnökcsapattal kiegészülve, több mint kétszáz hallgató, összesen pedig huszonkilenc egyetem méri össze tudását és ügyességét az egri Érsekkertben május 5-7. között normál, illetve szenior kategóriában.

IMG_3510

Három számban küzdenek majd a sűrített levegővel hajtott járművek. A hosszú távú futam során az egy palacktöltettel megtett legnagyobb távolságot mérik, a gyorsulási számban a legjobb időt, az ügyességi futamban pedig három kieséses menetben dől majd el, hogy melyik mérnökcsapat állhat a dobogó legfelső fokára. A szakmai zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt is díjazza, de a mérnökhallgatók által tervezett és épített járművek között értékelik majd a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést is.

Évről évre látványosan és töretlenül fejlődnek a csapatok által használt technológiai megoldások is, amit jól mutat az elmúlt kilenc év versenyeinek összehasonlító statisztikája: 2008-ban még a legjobban teljesítő pneumobil 7.117 métert tett meg egy palacktöltettel, ez a tavalyi verseny leghatékonyabb sűrített levegővel hajtott járművénél már 12.990 méter volt. Végsebesség terén is duplázni tudtak az ifjú mérnökök, az első év 25,5 km/h-s legnagyobb elért sebességéhez képest, tavaly már 51,9 km/h-val haladt át a leggyorsabb pneumobil a célvonalon. A telemetria használata is egyre népszerűbb, az elmúlt években a mérnökcsapatok több mint egyharmada használt nagy távolságú adattovábbító rendszert járműveiknél. Ez a szám idén várhatóan tovább növekszik.

IMG_2912

Nagyban folynak a háttérmunkálatok is a verseny előtti utolsó hónapban. Varga Mihály, a Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Verseny főszervezője elmondta, hogy a csapatok részére az összes szükséges elemet kiszállították. Az AVENTICS Hungary Kft. a mérnökhallgatók pótigényeit is rendezte már, ezzel minden induló csapat befejezheti léghajtányát. ″Várakozással tekintünk a következő, április 25-i fontos dátumra is, ameddig a csapatoknak egy minimum 5, maximum 10 másodperces videóval kell bizonyítaniuk, hogy járműveik önerőből képesek mozogni.″- mondta el a szervező. Emellett a verseny díjai is megérkeztek már, így 2016-ban is izgalmas nyereményekre készülhetnek a versenyzők.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: