Az Alfa Romeo 4C Spider már a nevével is az olasz márka legnagyszerűbb motorsport-hagyatékát kelti életre: az 1930-as és 40-es években a 8C és 6C elnevezések nagyteljesítményű nyolc- és hathengeres motorokkal szerelt utcai és versenyautókat jelöltek. Felmenői között pedig jó néhány olyan szélsőségesen sportos modell akadt, melyek a kis tömeget és a kiváló hatásfokot hamisítatlan Alfa Romeó-s stílussal kombináltál, például az alumínium karosszériás 8C 2900 B Touring 1938-ból, a 230 km/óra feletti sebességre képes, „Repülő csészealjnak" is becézett 1900 C52 (1952), vagy a középmotoros elrendezésű és magnézium elemekből építkező 33 Stradale. Most a 4C Spideren a sor, hogy olyan izgalmakkal, teljesítménnyel és feledhetetlen érzelmekkel gazdagítsa a pilótáit, melyekre csak egy Alfa Romeo képes.
A 4C Spider formáját nem titkoltan az 1967-es születésű 33 Stradale ihlette, az újdonság „személyében" egyértelműen továbbél a legendás versenyautó hagyománya: az ultramodern szénszálas monocoque vázszerkezet és a teljesen alumínium szerkezetű, közvetlen befecskendezésű, 1750 köbcentiméteres turbómotor köré kompozit lemezpanelekből (SMC) teremtettek ellenállhatatlan olasz formavilágot.
Az Alfa Romeo 4C Spider vezetői környezete szintén az autóversenyzés világát idézi, a lényegre törő cockpitben kizárólag az autó vezetéséhez elengedhetetlen, legszükségesebb elemek találhatók meg, ergonomikusan elrendezve. Központi elemei az egyenes aljú, bőrrel burkolt, váltófülekkel felszerelt sportkormány, az alumínium pedálok, a 7 colos, színes vezetőtájékoztató kijelző, valamint a két kompozit vázra épülő, bőrrel borított sportülés.
Középmotoros elrendezésének, fejlett technológiai tartalmának és kompakt méreteinek hála, a 4C Spider kivételesen precíz, mozgékony és dinamikus: legnagyobb sebessége 257 km/óra, álló helyzetből hozzávetőlegesen 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, miközben 1,1 g oldalgyorsulásra, illetve 1,25 g maximális lassulásra (fékezés) képes.
Az ehhez szükséges csekély tömeg elérése érdekében a mérnökök olyan ultramodern, könnyű, mégis extra-erős anyagokat is bevetettek, melyekkel korábban csak a Forma 1-ben és a legfejlettebb utcai szupersportkocsiban találkozhattunk. Így jött létre az alig 107 kilogramm tömegű, szénszálas váz, ez az oka a kompozit lemezekből készült karosszériaburkolatok és a 10 százalékkal vékonyabb szélvédő és oldalüvegek alkalmazásának.
Ám természetesen az Alfa Romeo szíve és lelke a teljesen alumínium szerkezetű, közvetlen befecskendezéses, 1750 köbcentiméteres turbómotor. A köztes töltőlevegő-hűtőnek és kétoldali (szívó- és kipufogó oldali) változó szelepvezérlésnek (VVT) köszönhetően 237 lóerő a csúcsteljesítménye, ami literenként lenyűgöző 136 lóerőt jelent.
A négyhengeres erőforráshoz váltófülekkel kapcsolható Alfa TCT sebességváltó csatlakozik, amelyet kifejezetten a 4C Spiderhez terveztek. A duplakuplungos egység egyedi kalibrálású szoftvere az Alfa DNA üzemmódválasztóval összehangoltan dolgozik, méghozzá úgy, hogy Dinamikus és Verseny üzemmódban például határozottan agresszívebben gangol. De nem kizárólag a váltóra van hatással a DNA-kapcsoló, hanem a motor, az Alfa Electronic Q2 differenciálzár és a menetstabilizáló elektronika (ESC) beállításait is módosítja.
Az elképesztő dinamizmushoz és a magabiztos útfogáshoz a futómű is hozzájárul: az első felfüggesztés egyedi geometriájú kettős keresztlengőkaros kialakítása közvetlen, szűretlen visszajelzést biztosít a vezetőnek, míg a hátul alkalmazott, fejlett MacPherson rugóstag kiemelkedő úttartást szavatol, akár a legszélsőségesebb manőverek során is.
Az Alfa Romeo 4C Spider ultrakönnyű kialakításához híven, a maximális visszajelzés és precíz irányíthatóság iránti igényhez igazodva a mérnökök elhagyták a hagyományos szervokormányt. Rásegítés nélküli kormánygépével, valamint rövid, 15,7:1 kormányáttételével az Alfa Romeo 4C Spider vezetője tökéletesen érzékelheti az utat. Fékrendszerét ugyanígy szélsőséges körülmények kibírására tervezték: a maximális fékerő és az akár 1,25 g értékű negatív gyorsulás érdekében négy belső hűtésű féktárcsából, valamint négydugattyús, alumínium Brembo első féknyergekből áll össze.
A különleges Alfa Romeo Modenában készül kézi munkával. A technológia, teljesítmény és olasz stílus forradalmi tematikáját folytatva a 4C Spider olyan patinás modellek hagyatékát folytatja, mint a 8C Competizione (2008), a 8C Spider (2009), a 4C Coupe (2015). Úgyhogy lehet bízni a folytatásban...