A nagyvonalú arányokkal rendelkező, orrmotoros, hátsókerék-hajtású modell olyan jövőbeli vízió, amely csak a Mazdánál születhetett meg, és számtalan rajongó várja világszerte, hogy végre valósággá váljon.
A bolygódugattyús motor abban egyedülálló, hogy a teljesítményét egy forgó/bolygó mozgást végző, háromszög alakú rotor generálja (szemben a hagyományos, alternáló dugattyús motorokkal). A Mazda mérnökeinek számos technikai nehézséget kellett megoldania addig, amíg sorozatgyártású bolygódugattyús modellel léphetett a nagyközönség elé. E technika első megjelenése a Mazda Cosmo Sport 110S-ben volt 1967-ben, melyet a Familia Rotary, a Luce Rotary Coupe, az RX-2 és az RX-3 követett. A legsikeresebb modell a Mazda RX-7, mely a legnagyobb darabszámban eladott bolygódugattyús autó, 800.000 darabot gyártottak belőle 1978 és 2002 között.
A Mazda folyamatosan arra törekszik, hogy javítsa a bolygódugattyús motor által elérhető teljesítményt, és optimalizálja eközben a fogyasztást, illetve tartósságot. A Mazda az egyetlen gyártó, aki ezzel a technikával szerelt versenyautóval, a Mazda 787B-vel – mindeddig egyetlen japán gyártóként – megnyerte a 24 órás Le Mans-i tartóssági versenyt 1991-ben.
Annak ellenére, hogy a Mazda kínálatában aktuálisan nem szerepel bolygódugattyús motorral szerelt modell, a Mazda nem hagyja veszni a motor kutatás-fejlesztésének eredményeit, és továbbra is dolgozik azon, hogy egyesítse azokat a SKYACTIV technológia előnyeivel, hogy még különlegesebb és kompromisszummentes élmény legyen az autózás.
„Alig várom, hogy többet is elárulhassak a Mazda standon most leleplezett vízióról” – mondta Masamichi Kogai, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója. „A Mazda továbbra is azért keres új kihívásokat, hogy különleges kapcsolatot hozzon létre vásárlóival, és elnyerje lojalitásukat.”
A Tokiói Autókiállítás október 30. és november 8. között látogatható a nagyközönség számára.
A Mazda bolygódugattyús motorfejlesztésének lépései:
1961 |
NOV |
A Mazda első bolygódugattyús motor-prototípusának megjelenése |
1967 |
MÁJUS |
Az első bolygódugattyús motor bejelentése és a Cosmo Sport bevezetése (a 10A jelzésű motorral |
1968 |
JÚLIUS |
A Familia Rotary Coupe bevezetése |
|
AUG |
A Cosmo Sport less az első, bolygódugattyús motorral szerelt versenyautó, mely rajthoz áll a Marathon De La Route 84 órás tartóssági versenyén, és összetettben a 4. helyen végez. |
1969 |
OKT |
A Luce Rotary Coupe bevezetése (a 13A jelzésű motorral) |
1970 |
MÁJUS |
A Capella Rotary (RX-2) bevezetése (a 12A jelzésű motorral) |
1971 |
SZEPT |
A Savanna (RX-3) bevezetése |
1973 |
FEB |
A bolygódugattyús motor teljesíti az 1975-ös amerikai kibocsátási előírásokat |
1975 |
OKT |
A Cosmo AP (RX-5) bevezetése „szennyezésmentes” bolygódugattyús motorral (13B jelzésű motor) |
1978 |
MÁRC |
A Savanna RX-7 bevezetése |
1979 |
FEB |
A Savanna RX-7 részt vesz az IMSA 24 órás daytonai tartóssági versenyen és egy első és egy második helyet szerez a GTU-osztályban (5. és 6. az összetettben) |
1985 |
OKT |
A 2. generációs RX-7 bevezetése (turbós 13B motorral) |
1990 |
SZEPT |
Az RX-7 részt vesz az IMSA san antonio-i 45 perces versenyén és első helyet sezrez a GTO osztályban, illetve összetettben is, valamint az első modell a verseny történetében, amely 100 győzelemig jut |
1991 |
JÚN |
A Mazda 787B megnyeri a 24 órási Le Mans-i tartóssági versenyt |
|
OKT |
A hidrogén-hajtású HR-X koncepció világpremierje a Tokiói Autószalonon |
|
DEC |
A 3. generációs RX-7 bevezetése (255 lóerős 13B-REW motorral) |
2003 |
ÁPR |
Az RX-8 bevezetése (RENESIS motorral) |
2006 |
FEB |
A hidrogén-hajtású bolygódugattyús motor megjelenése és lízingbe adásának kezdete |
2007 |
OKT |
A következő generációs RENESIS motor (16X) bemutatása a Tokiói Autószalonon |
A Mazda RX-VISION főbb jellemzői:
Befogadóképesség |
2 fő |
Teljes hosszúság x szélesség x magasság |
4,389 mm x 1,925 mm x 1,160 mm |
Tengelytáv |
2,700 mm |
Motor |
SKYACTIV-R |
Hajtáslánc |
orrmotor, hátsókerék-hajtás |
Gumik |
Elöl: 245/40R20 / Hátul: 285/35R20 |
Abroncs szélesség |
Elöl: 9.5J / Hátul: 11J |