DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Egyéb

Jó évkezdet – a Bosch minden üzletágban növelte árbevételét

A Bosch igazgatótanácsának elnöke, Dr. Volkmar Denner április 29-én, a németországi Gerlingenben éves nemzetközi sajtótájékoztató keretében ismertette a vállalatcsoport eredményeit és várakozásait.

A cégcsoport jól kezdte a 2015-ös évet: az első negyedévben mintegy 13 százalékkal növelte árbevételét[1], az árfolyamhatások nélkül a növekedés 5,4 százalékot tett ki. Az idei teljes üzleti évre vonatkozóan a technológiák és szolgáltatások nemzetközi szállítója 3-5 százalékos árbevétel-növekedésre számít, azonban – tekintettel a vállalatcsoport globális tevékenységére – az árfolyamhatás miatt a nominális árbevétel-növekedés ennél magasabb lehet. Dr. Volkmar Denner kifejtette: „Gazdasági és technológiai stabilitásunk és sikereink alapján új piaci területek nyílnak meg számunkra.” A vállalat jövőbeni árbevétel-növekedésének egyik legfontosabb pillére az internetes termékek és szolgáltatások fejlesztése. Denner hozzátette: „Valamennyi üzletágunkban nagy hangsúlyt helyezünk a hálózatba kapcsolt megoldásokra, és aktívan részt veszünk ennek az új iparágnak az alakításában.” A Bosch 2014-ben számos új terméket és hálózatba kapcsolt megoldást dobott piacra: ezek közé tartoznak az internet-vezérlésű sütők, valamint a hálózatba kapcsolt épületek, fűtési rendszerek, ipari és járműipari fejlesztések számára kialakított szoftveres megoldások.

bosch_miskolcon



Üzleti fejlesztések 2014-ben: jelentős előrelépés

2014-ben a termékinnovációk ismét javították a Bosch piaci pozícióit: az elmúlt üzleti év során a vállalat árbevétele 6,3 százalékkal nőtt, így elérte a 49 milliárd eurót, miközben árfolyamhatások nélkül a növekedés 7,4 százalékos volt. A mintegy 500 millió eurót kitevő negatív árfolyamhatások miatt az átmenetileg erős euró kedvezőtlenül befolyásolta az árbevételt. Az erős forgalomnövekedés is hozzájárult a jobb eredményhez: a kamatfizetés és adózás előtti eredmény (EBIT) tavaly 3 milliárd euróra nőtt, ami körülbelül 10 százalékos éves növekedést jelent. Ennek megfelelően a Bosch 6,2 százalékos nyereségről számolt be 2014-ben. Az egyszeri és rendkívüli hatások miatti kiigazítás után ez hozzávetőlegesen egy százalékponttal jobb a 2013-as értéknél. „A jelentős eredményjavulásban szerepet játszott a költségoptimalizálás terén végzett kemény munkánk: a csupán szerény globális gazdasági növekedés ellenére is sikeresek voltunk 2014-ben” – jelentette ki Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch pénzügyi igazgatója és igazgatótanácsának elnökhelyettese. A BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH teljes átvételével (jelenleg BSH Hausgeräte GmbH) a Bosch megerősítette pozícióját az intelligens otthonok piacán, a ZF Lenksysteme GmbH felvásárlása (jelenleg Robert Bosch Automotive Steering GmbH) nyomán pedig a Bosch a növekedési területnek számító automatizált vezetési rendszerek termékportfolióját egészítette ki.

Mobilitási megoldások a jövő közlekedéséhez

Az automatizált vezetési rendszerek fontos növekedési területet jelentenek a Bosch számára, a vállalat egymás után dobja piacra új vezetéstámogató rendszereit. 2015-ben elindul a távvezérelt parkolás, az elkerülő manőver, a forgalmi dugó asszisztens, továbbá a szembejövő forgalomra való ráfordulást megakadályozó funkciók tömeggyártása. A mobilitási megoldások üzleti szektorban több mint 2000 mérnök dolgozik csak azon, hogy a közúti járművekben alkalmazható robotpilóta valósággá váljon. A jövő közlekedésének és járműiparának alakításában a Bosch számára az automatizálás mellett a hálózatba kapcsolt megoldások és az elektromos meghajtások is kiemelt jelentőséggel bírnak. A vállalat évente mintegy 400 millió eurót fektet az elektromos hajtásrendszerek, kiemelten az akkumulátor-technológia fejlesztésébe, és jelenleg már 30 partnerének szállítja ezeket. „Jelentős szerepet játszottunk a dízeltechnológia sikertörténetében, célunk, hogy mindezt az elektromos hajtási rendszerek terén is megismételjük” – mondta Denner. A Bosch elektromos hajtási rendszerek piaci sikerének egyik kulcsa, hogy a vállalat a napi használatra tökéletesen alkalmas technológiát állít elő: például egy, a Bosch által fejlesztett okostelefonos alkalmazással a járművezetők egy olyan hálózatot vehetnek igénybe, amely az összes németországi internetre kapcsolt töltőpont 80 százalékát lefedi. A felhasználók számára ez a szolgáltatás biztosítja az elektromos meghajtású járművek könnyű és megfelelő gyakoriságú, hatótávolságon belüli feltöltését.

Mára a vállalat mobilitási megoldásai nem csupán az autókra terjednek ki: tavaly a Bosch dobta piacra a motorkerékpárok hálózatba kapcsolt motorvezérlő rendszereit, amelynek eredményeként a motorosok már okostelefonjukkal is leolvashatják és kiértékelhetik a járműadatokat. „A hálózatba kapcsolhatóság teljesen új megoldásokat tesz lehetővé a jövő multimodális közlekedése számára, miközben a már meglevő területeken is komoly szerepet játszik majd a vezetők kényelmének és biztonságának növelése, illetve az energiafelhasználás csökkentése terén” – szögezte le Denner. Az új megoldások és technológiák mellett a Bosch 2014-ben ismét sikert aratott a benzines és dízel közvetlen befecskendezési rendszerek fejlesztésével.

A szoftveres kompetencia fokozódó jelentősége

A hálózatba kapcsolt megoldások terén megjelent az új „3S”, vagyis: a szenzorok, a szoftverek és a szolgáltatások. A Bosch világszerte a mikromechanikai érzékelők (MEMS szenzorok) vezető gyártója. Idén a vállalat csaknem 1,6 milliárd ilyen „érzékelő szervet” gyárt majd, ami a tavalyihoz képest 25 százalékkal több, emellett pedig már évek óta erősíti szoftveres kompetenciáját. Jelenleg a kutatás és fejlesztés terén foglalkoztatott 45 700 munkavállalóból minden harmadik szoftverfejlesztő mérnökként dolgozik a cégcsoportnál; csak az internetes termékek témakörrel háromezer mérnök foglalkozik. „A Bosch számára a jövő szempontjából a szoftveres szaktudás alapvető kompetenciának számít. A beágyazott szoftverek fejlesztése és gyártása már ma is az egyik erősségünk, és ezt fokozatosan egészíti ki az IT szoftver know-how” – szögezte le Denner. A Bosch nemrégiben felvásárolta a ProSyst nevű, a hálózatba kapcsoltság területén specialista céget, a gateway és köztes szoftverek szállítóját. Az intelligens otthonokban a ProSyst szoftvere teremt kapcsolatot a különböző gyártók eszközei között.

Bosch IoT Suite: az internetes termékek platformja

A Bosch IoT Suite az internetes termékek (Internet of Things) egyik központi szoftveres platformja, amely összehangolja a kommunikációt és az adatcserét az olyan internet-vezérlésű objektumok között, mint az üzemi gyártóberendezések, a fűtőrendszerek és a biztonsági kamerák. A Bosch IoT Suite emellett képes az egyes területeken, például a hálózatba kapcsolt gyártás során keletkező nagy mennyiségű adat, a „Big Data”, elemzésére és feldolgozására is. Az IoT Suite egyes részeit a Bosch a nyílt forráskódú eszközök fejlesztői számára is hozzáférhetővé teszi. „Az IoT Suite részünkről egyfajta részvételi felhívást jelent. A hálózatba kapcsolt világ alakítása terén a nyílt forráskódú megoldásokban bízunk, mert nézetünk szerint ezek segítik majd elő a gépek és eszközök gyártóktól független hálózatba kapcsolását” – mondta Denner, aki többek között a kutatási és csúcstechnológiai tevékenységek felelőse a Bosch igazgatótanácsában.

3_6

Számtalan szolgáltatás az internetes termékek terén

Denner szerint az internetes termékekben rejlő üzleti potenciált leginkább a hálózatba kapcsolt szolgáltatások határozzák meg. „A Bosch a technológiák és szolgáltatások szállítója és ez a két terület együttesen előnyt jelent számunkra a hálózatba kapcsolt megoldások terén. A Bosch jelenleg is a legkülönbözőbb szolgáltatásokat kínálja számos iparágnak és ügyfélnek. A vállalat biztonsági rendszerek üzletága például 16 nyelven kínál 500 000 járműhöz kapcsolható, az eCall segélyszolgáltatáshoz hasonló telematikai szolgáltatásokat. 2015 végére a Bosch mintegy 100 000 jármű hálózatba kapcsolását segíti elő a lízing és biztosítási cégek flottakezeléséhez. A Hannoveri Vásáron a Bosch bemutatta távoli szolgáltatásvezérlőjét, amely a hálózatba kapcsolt gyártási környezetben a gépek távoli karbantartását biztosítja.”

Adatbiztonság és adatvédelem a hálózatba kapcsolt világban

A hálózatba kapcsolhatóság bővülésével egyre nagyobb igény mutatkozik az adatbiztonság és adatvédelem iránt: „Az adatvédelem jelenti majd a döntő tényezőt a hálózatba kapcsolt megoldások széles körű elfogadásához, vagyis az emberek bizalmának elnyeréséhez” – mondta Denner. Ezzel összefüggésben a Bosch igazgatótanácsának elnöke az Európai Unió általános adatvédelmi rendeletének gyors alkalmazását szorgalmazta. „Mind jogi, mind technológiai értelemben sok még a tennivaló ahhoz, hogy Európa valóban készen álljon az internetes termékekre.” Az adatbiztonság terén a vállalat már jól áll, több mint 100 olyan munkatársat alkalmaz, akiknek a biztonságos adatátvitel a szakterületük. A Bosch egy kompetencia központban végzi az olyan területekkel kapcsolatos know-how egybegyűjtését, mint a titkosítási módszerek vagy a tanúsítványok kezelése.

2_8

A 2014-es üzleti év régiónként és üzleti szektoronként

Ázsiai-csendes-óceáni régió: a Bosch első számú növekedési területe

Az ázsiai-csendes-óceáni térségben 2014-ben a Bosch árbevétele 17 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 19 százalékkal), mintegy 13 milliárd euróra nőtt. A cég teljes árbevételén belül ez a régió csaknem 27 százalékos részesedéssel bír, amely új rekordot jelent. Az árbevétel növekedése különösen erős volt Kínában, ahol a forgalom nominálisan 27 százalékkal 6,4 milliárd euróra nőtt.

Amerika: jelentős növekedés Észak-Amerikában, kedvezőtlen üzleti környezet Dél-Amerikában

A Bosch Észak-Amerikában nagyon jól teljesített, az árbevétel 8,6 százalékkal 8,5 milliárd euróra nőtt – az árfolyamhatások nélkül 9,3 százalékot tett ki a növekedés. Dél-Amerikában az autógyártás lejtmenete és a brazil real gyengélkedése kedvezőtlenül befolyásolta az árbevétel alakulását. Az 1,5 milliárd eurós árbevétel (árfolyamhatások nélkül) 4,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Nominálisan a visszaesés 13 százalékos volt.

Európa: a gazdasági helyzet továbbra is nehéz

A nehéz gazdasági helyzet ellenére Európában a Bosch 2,1 százalékkal, 26 milliárd euróra tudta feltornázni árbevételét. Árfolyamhatások nélkül a növekedés 2,5 százalékot tett ki, ezáltal a térség 53 százalékkal részesedett a teljes árbevételből. Németországban a vállalat 10,8 milliárd eurós árbevételre tett szert, amely szintén javulást jelentett az előző évhez képest.

Mobilitási megoldások: kétszeres növekedés a piaci átlaghoz képest

A mobilitási megoldások üzletág ismét képes volt gyorsabban növekedni: az árbevétel 8,9 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 9,9 százalékkal), 33,3 milliárd euróra nőtt. A Bosch növekedési üteme így a kétszerese volt a gépjárműipari átlagnak. A nyereség 7,2 százalék, azaz 2,4 milliárd euró volt. Az egyszeri és a konszolidációs hatások nélkül az üzemi eredmény éves növekedési üteme így körülbelül 0,9 százalékot tett ki.

1_7

Ipari technika: ismét növekedési pályán

2014-ben az ipari technika üzleti szektor árbevétele 6,7 milliárd eurót tett ki, ami nominálisan 2 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 1 százalékkal) maradt el az előző évi szinttől. Ezt az enyhe visszaesést a piac gyengélkedése és a pneumatika üzletág 2014 eleji eladása okozta. Ezt a konszolidációs hatást kizárva, az árbevétel 2,5 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 3,6 százalékkal) növekedett. Összességében az ipari technika üzletág 67 millió euróra javította nyereségét.

Fogyasztási cikkek: a Bosch piacvezető az elektromos kéziszerszámok terén

A fogyasztási cikkek üzletág biztató növekedésről számolt be 2014-ben: az árbevétel 5 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 7 százalékkal) nőtt, így elérte a 4,2 milliárd eurót. Tavaly az üzletági nyereség mintegy 550 millió euró, azaz 13,1 százalék volt. Az üzletági nyereség a BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH vegyesvállalat arányos adózott nyereségét is magában foglalta.

Energia- és épülettechnika: javuló versenyképesség

2014-ben az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 1,7 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 2,6 százalékkal) nőtt, így elérte a 4,6 milliárd eurót. Az üzletági nyereség 3,7 százalékos növekedést mutatott, azaz mintegy 170 millió euró volt.

Létszám: idén 12 000 új munkatárs

2015-ben a Bosch mintegy 12 000 diplomást kíván alkalmazni szerte a világon, közülük 1 200 főt csak Németországban. 2014-ben mintegy 9 000 fővel, összesen 290 000 főre nőtt a Bosch teljes dolgozói létszáma. A korábban ötven-ötven százalékos tulajdonú vegyesvállalatok, a BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH és a ZF Lenksysteme GmbH felvásárlását követően a Bosch csoport jelenleg (2015. április 1-jei adatok szerint) mintegy 360 000 munkatársat alkalmaz.



[1]Az árbevételi adat már a BSH Hausgeräte GmbH és a Robert Bosch Automotive Steering GmbH árbevételi adatait is tartalmazza.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: