A Ford új egyterűi megújult erőforrásokat kínálnak, köztük új, 1,5 literes EcoBoost és TDCi motorokat, valamint egy 99 g/km CO2-kibocsátású ECOnetic változatot. Ha a szülők kezét lefoglalják a bevásárlószatyrok, a gyerekek vagy a csomagok, a szegmens első Kézhasználat Nélkül Nyitható Csomagtérajtaját egy láblendítéssel is kinyithatják, az Aktív Parkolóasszisztens pedig tökéletes segítséget nyújt a járdaszegéllyel párhuzamos és a merőleges parkolásban. Az Active City Stop automata féktechnológia már akár 50 km/órás sebességig is működik, míg a Vakításmentes Távfény optimális látási viszonyokat teremt az éjszakai közlekedéshez. Mindkét autó a Ford új, merész orrkialakításával készült, s a gyönyörűen kidolgozott utastér magasabb szintű komfortot, kifinomultságot és rugózási kényelmet kínál.
A Ford új, üzemanyag-takarékos, sokoldalú és stílusos C-MAX és Grand C-MAX modelljei fejlett vezetősegítő technológiákat, kényelmi megoldásokat, valamint magasabb szintű komfortot és biztonságot kínálnak a modern, aktív családok számára. Az új, ötüléses C-MAX és hétüléses Grand C-MAX kifinomultabb működését és rugózási kényelmét a tökéletesített futómű, az áttervezett karosszéria és a megújult utastér-kialakítás biztosítja. A C-MAX modellcsalád kínálatában emellett a szegmens első, akár egyetlen lábmozdulatra kinyíló Kézhasználat Nélkül Nyitható Csomagtérajtaja is szerepel, nem beszélve a baleseteket megelőző vagy hatásukat mérséklő Active City Stop rendszer fejlettebb változatáról. Mindkét járműben most először jelenik meg a Ford új, 1,5 literes EcoBoost benzinmotorja (amely takarékosabb az általa leváltott 1,6 literes EcoBoost egységnél), valamint a 105 lóerős 1,5 literes TDCi ECOnetic dízel; ez utóbbi változatban az ötüléses C-MAX CO₂-kibocsátása mindössze 99 g/km.* A kategóriaelső menetdinamikát tovább javítja az áthangolt futómű és kormánymű.
“A C-MAX igen népszerű a vásárlók körében, hiszen remek összhangot teremt az alacsony fogyasztás, a sportos vezethetőség és rugalmasan variálható, tágas utastér-kialakítás között.” - fogalmaz Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Az új Ford C-MAX család a kifinomult működés olyan szintjét nyújtja, amit eddig csak a jóval nagyobb autóktól szoktunk meg, ugyanakkor hajtásláncainak CO₂-kibocsátása úgy lett alacsonyabb, hogy közben nem csorbult a remek menetdinamika.”
Takarékos és erős motorok
Lényegesen alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásuknak és CO₂-kibocsátásuknak köszönhetően az új C-MAX és Grand C-MAX kisebb költséggel üzemeltethető, ám továbbra is magas teljesítményt és élvezetes gázreakciókat kínálnak, hiszen motorházukban modern, méretcsökkentett erőforrások találhatók:
- A Ford üzemanyag-takarékos, új 1,5 literes EcoBoost benzinmotorja 150 és 182 lóerős változatban rendelhető, amelyek CO₂-kibocsátása az ötüléses C-MAX modellben 139 g/km (az új blokk által leváltott 1,6 literes EcoBoost CO₂-kibocsátása 144 g/km)
- A Ford új 1,5 literes TDCi dízelmotorja 95 és 120 lóerős változatban rendelhető meg, 105 g/km CO₂-kibocsátással (ez 12 százalékkal kedvezőbb az új blokkal leváltott 1,6 literes dízel emissziós értékénél, ugyanakkor a teljesítmény 5 lóerővel nőtt)
- 100 és 125 lóerős változatban érhető el a Ford 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja; ez a világ egyetlen erőforrása, ami sorozatban három egymást követő évben is elnyerte az ÉV Motorja címet
A 105 lóerős, 1,5 literes TDCi blokkal felszerelt C-MAX ECOnetic lesz az első modellváltozat, amelynek CO₂-kibocsátása kevesebb, mint 100 g/km. A C-MAX modell EcoBoost benzinmotoros és 2,0 literes dízelmotoros kivitelein most először jelenik meg alapfelszereltségként az Auto-Start-Stop technológia, így e variánsok CO₂-emissziója akár 17 százalékkal is csökkenhet, miközben a teljesítményük 7 százalékkal nőtt.
“A Ford új, 1,5 literes EcoBoost és TDCi motorjai komoly előrelépést jelentenek a hajtásláncok kínálatában, hiszen átfogó teljesítmény- és fogyasztásjavulást eredményeznek.” – mutat rá Jim Baumbick, a Ford globális C-termékcsaládjának igazgatója. „Ezeknek a motoroknak köszönhetően a C-MAX már bemutatásától kezdve a szegmens első olyan modellje lesz, ami az Euro VI emissziós szintet teljesítő erőforrások teljes kínálatával kapható.”
Menetdinamika
A Ford C-MAX család kategóriaelső menetdinamikát kínál. Az új modellek legfontosabb fejlesztései e téren:
- A merevebb futómű-bekötési pontok révén az autó jobban uralható, a vezetési élmény még élvezetesebb, és az oldaldőlés is csökkent
- A lengéscsillapítók áthangolásával gyorsabbak lettek a kormányreakciók, ugyanakkor nem romlott a rugózási kényelem; az új kialakítású szelep kevesebb nyikorgó-zörgő zajt kelt az utastérben
- Az Elektromos Szervokormány áthangolásával javul a kormányzás pontossága és az autó stabilitása
Érzékelő technológiák
A C-MAX és a Grand C-MAX felszereltségében azok a modern Ford-technológiák is szerepelnek, amelyek segítenek elkerülni vagy mérsékelni a károkat – legyen szó akár a parkolás közben szerzett karcolásokról, akár a jóval súlyosabb következményekkel fenyegető, nagy sebességű ütközésekről. A Ford Active City Stop ütközésmegelőző rendszere előkészíti a fékrendszert, majd – ha a vezető nem reagál – csökkenti a motor forgatónyomatékát és automatikusan fékez, hogy mérsékelje az ütközés erejét. A rendszer továbbfejlesztésével a berendezés az eddigi 30 helyett immár egészen 50 km/órás sebességig működik. A Ford az európai piacon bevezeti az Ütközésre Figyelmeztető Rendszert. Ez hasonlóan működik, mint az Active City Stop, csak sokkal szélesebb (8-180 km/órás) sebességtartományban érzékeli a többi autót. A rendszer így akár az autópályán is figyelmeztet az ütközésveszélyre, szükség esetén pedig fékezni kezd. A C-MAX modellcsaládban új felszereltségi tételként megjelenő Adaptív Sebességtartó Automatika lehetővé teszi, hogy a Focus tartsa az előre beállított követési távolságot, még akkor is, ha az előtte haladó jármű lassabban halad. Az Adaptív Sebességtartó Automatika kikapcsolt állapotában a Követési Távolságra Figyelmeztető Rendszer teszi lehetővé, hogy az autós tartsa az általa meghatározott követési távolságot. Ha az autós túlságosan megközelíti az előtte haladó járművet, a rendszer háromlépcsős figyelmeztetést villant fel a műszerfalon: először szürkét, majd sárgát, később pedig vöröset. A parkolással járó stresszt hatékonyan szünteti meg az Aktív Parkolóasszisztens, ami egy gombnyomásra ultrahangos érzékelőkkel méri fel a rendelkezésre álló parkolóhelyet, majd pedig bekormányozza oda az autót, miközben a vezetőnek csak a féket és a gázt kell kezelnie. Mindkét új modellben rendelkezésre áll a Merőleges Parkolás funkció is, aminek segítségével a vezető könnyedén beparkolhat két autó közé. Az extra érzékelők két további technológia alkalmazását is lehetővé teszik, amelyek segítségével az autós könnyebben állhat ki a parkolóhelyről:
- A Keresztirányú Forgalomfigyelő jelzi, ha hátulról, oldalirányból egy másik jármű közelít, miközben az autó kitolat a parkolóhelyről. A 40 méteres hatósugarú radarral működő berendezés három különböző figyelmeztető jelzéssel hívja fel a figyelmet a közeledő járműre
- A Kiállást Segítő Rendszer megkönnyíti a merőleges parkolóhely elhagyását. Miután a vezető meghatározta, hogy balra vagy jobbra szeretne kiállni, a berendezés kikormányozza az autót az útra, miközben a vezető kezeli a gáz- és a fékpedált
Fény az éjszakában
Az új C-MAX és Grand C-MAX modellekhez kínált világítási technológiák éjjel vagy rossz látási viszonyok közt hatékonyabban segítenek látni és látszani. A Ford Adaptív Fényszórórendszere a közlekedési- és útviszonyok figyelembe vételével hétféle beállítás szerint módosítja a fénycsóva állásszögét. Ha például az autó kis sebességgel kanyarodik, a fényszóró a kanyaron túli területeket is megvilágítja, így könnyebben láthatóvá válnak a kerékpárosok vagy a gyalogosok. A rendszer nagy sebességű kanyarodáskor is segít; ilyenkor a kanyarba irányítja a fénysugarat. Mindkét modell Bi-Xenon fényszórókat kínál, amelyeket arra terveztek, hogy optimális megvilágítást biztosítsanak, miközben a LED Nappali Világítás jól láthatóvá teszi az autót a közlekedés többi részvevője számára.
Biztonság, kényelem és komfort
A Ford új C-MAX és Grand C-MAX modelljeinek kabinja minden eddiginél magasabb szintű biztonságot és kényelmet kínál a családok számára, rugalmas alakíthatóságával pedig tökéletesen igazodik aktív életstílusukhoz. Mindkét modell praktikus megoldásokkal garantálja, hogy az utasok biztonságosan bekötve utazzanak; az új “i-Size” gyerekülés-rögzítési pontok például kompatibilisek a legújabb generációs ISOFIX gyerekülésekkel, és oldalirányú vagy frontális ütközés esetén fokozott védelmet kínálnak a kicsik feje és nyaka számára. A műszerfalon megjelenő figyelmeztetés jelzi, ha valamelyik utas kicsatolja a biztonsági övét. A széles látószögű visszapillantó tükörben a kabin teljes hátsó része áttekinthető, a kutyaráccsal leválasztott csomagtérben pedig biztonságban utazhatnak a család kedvencei. A Kézhasználat Nélkül Nyitható Csomagtérajtó segítségével a szülők akkor is könnyedén bepakolhatnak az autóba, ha a kezüket lefoglalja a sok bevásárlószatyor, esetleg a babakocsi vagy a karjukon ülő gyermek. Két innovatív oldalsó tolóajtaja és „átjárható” üléskialakítása révén a hétüléses Grand C-MAX könnyebb ki- és beszállást, kényelmesebb használatot és tágasabb teret kínál. Az átalakított utastérben több mint 20 tárolóhely várja a játékokat, könyveket és snackes zacskókat:
- Az új középső tárolókonzol tágasabb lett, elcsúsztatható fedele pedig kartámaszként is szolgál, növelve a vezető komfortérzetét
- Az új, állítható konzol sokféle palack és pohár befogadására alkalmas; ebben a rekeszben egyszerre elfér egy 1 literes vizespalack és egy 0,4 literes pohár is
- Az áttervezett, kibillenő kesztyűtartóban könnyebben elérhetők az apróbb tárgyak
- A műszerfal tetején kialakított rekesz mélyebb lett, így tárolókapacitása jelentősen megnőtt, emellett pedig két USB-csatlakozót is kínál a mobil eszközök integrálásához és töltéséhez
Az utastér dizájnja áttekinthetőbb és természetesebb lett: a kabinban látványosan kevesebb kapcsoló és gomb található, s az új, selyemfényű fekete kárpitozás és a krómdíszek letisztultabb, modernebb hangulatot teremtenek. Az egyes funkciók használata egyszerűbb; jó példa erre a klímaberendezés, amelynek gombjai könnyebben felismerhetők és jól megkülönböztethetők egymástól. A komfortosabb, kifinomultabb utastérben a gyerekek és a felnőttek egyaránt kényelmesebben és nyugodtabban utazhatnak. A vastagabb oldalüvegezésnek és csomagtérajtó, valamint a külső tükrök körül alkalmazott hangelnyelő szigetelésnek köszönhetően csökkent a zaj, a vibráció és a nyersesség. A motortér hőpajzsa hangszigetelő töltést kapott, ami mérsékli a motorzajt, a dízelmotoros modellekben pedig extra rétegek nyelik el a kabinba szűrődő hangokat. A motorban az áttervezett kéttömegű lendkerék csökkenti a terhelés alatt működő erőforrás vibrációját, s az új motorfelfüggesztésnek köszönhetően az Auto-Start-Stop működése is kifinomultabbá vált. A merevebb, zaj és vibráció szempontjából optimalizált könnyűfém keréktárcsák tovább mérséklik a rezgéseket. Mindkét modell teljes kínálatában tovább javult a kárpitok minősége, s a felszereltség listáján a fűthető kormánykerék és a küszöbdíszléc is megjelent, az első és második üléssorok mögött pedig megtalálhatók a csomagrögzítő háló csatlakozási pontjai. A kabin világos, tágas és levegős benyomását még tovább erősíti az opcionális panoráma üvegtető. A tető üvege visszaveri a napfényt, így hűvösen tartja az utasteret, és megvédi az autóban ülőket az ibolyántúli (UV) sugárzás káros hatásaitól; ám ha még így is túl soknak tűnik a fény, a tető egy elektromos mozgatású elemmel leárnyékolható.
SYNC 2 – még tökéletesebb kapcsolat
Az új C-MAX családban is elérhető a SYNC 2 hangvezérlésű csatlakozási rendszer, ami segít, hogy az autós a kezét a volánon, tekintetét pedig az úton tartsa. A Ford fejlett berendezéséhez tartozó nagy felbontású, 8 colos, színes érintőképernyővel és a fejlett hangvezérléssel még könnyebben kezelhetők az audiorendszer, a navigáció, a klímaberendezés és a rendszerhez csatlakoztatott mobiltelefon funkciói. A SYNC 2 navigációs rendszert a HERE térképszolgáltató támogatja. Az osztott képernyőn megjeleníthető a kereszteződések részletes képe, az autópálya-csomópontok és a fontosabb tereptárgyak 3D-ábrázolása, valamint a MICHELIN útikönyv, emellett pedig a rendszer hangosan felolvassa a kijelzett utcaneveket. A rendszerbe egyszerű hangutasításokkal táplálható be a navigációs célállomás, és a berendezés arra is utasítható, hogy egy bizonyos előadó dalait játssza le. Ráadásul elég csupán kimondani, hogy “éhes vagyok”, s a rendszer máris felkínálja a környékbeli éttermek címeit. Az új C-MAX prémium hangrendszere 10 Sony hangszórót tartalmaz, köztük egy olyan mélynyomót, ami kifejezetten a legalacsonyabb audio-frekvenciák és a basszus valósághű visszaadására készült, hogy a zenei élmény a lehető legtökéletesebb legyen. Az új modellekben most először válik elérhetővé a Ford MyKey technológiája, aminek segítségével az autó tulajdonosai beprogramozhatják az indítókulcsot (ha kölcsönadják az autót nagyobb gyermekeiknek), korlátozva az audiorendszer hangerejét. A MyKey rendszerrel azt is beállíthatják, hogy a hifi mindaddig ne szólaljon meg, amíg a vezető és utasai be nem kötik a biztonsági öveiket, emellett pedig korlátozhatják az autó végsebességét, és megakadályozhatják a biztonsági technológiák (például a Kipörgésgátló) kikapcsolását is.
Modern és dinamikus stílus
A C-MAX család stílusa az Egy Ford globális formanyelvének megfelelően alakult át; az autó dinamikus külső megjelenését hatásosan emeli ki az erőteljesebb, formásabb orrkialakítás a Ford jellegzetes, fordított trapéz formájú hűtőrácsával. A nagy nyomású ablakmosó fúvókái a szélvédő tövében bújnak meg, így az átformált motorháztető még letisztultabb látványt nyújt, miközben a karcsúbb és cizelláltabb fényszórók, valamint a szögletesebb, nyújtott ködfényszórók tovább erősítik az orr-rész karakteres formavilágát. A legmodernebb lézerhegesztési technológia alkalmazásával a csomagtérajtó olyan benyomást kelt, mintha egyetlen darabból készült volna; ez a tiszta és erős varratokkal működő hegesztési eljárás még a vékony acéllemezek illesztésein is alig hagy látható nyomot. Az autó modern stílusát kompakt hátsó lámpatestek egészítik ki. A karosszériaszínek kínálatában a Red Rush és a Caribou árnyalat is megjelent.
“A C-MAX és a Grand C-MAX külső-belső áttervezésével és kifinomult vezetősegítő technológiáink bevezetésével kellemesebb, nyugodtabb vezetési élményt kínáló autót alkottunk.” – mutat rá Baumbick. “Azáltal, hogy a vezető tisztábban látja át a bonyolult forgalmi helyzeteket, s hogy felismeri a lehetséges vészhelyzeteket, még a tapasztalatlanabb autósok is nagyobb biztonsággal közlekedhetnek, ez pedig a C-MAX minden utasát nyugalommal töltheti el.”
# # #
* Az üzemanyag-fogyasztási és CO₂-kibocsátási adatokat az Európai Unió 715/2007/EC számú szabványa által előírt technikai kívánalmak és műszaki adatok alapján, illetve az EC/692/2008 rendelet alapján regisztrálták. Az üzemanyag-fogyasztási és CO₂-kibocsátási adatok egy járműtípusra, nem pedig egy adott járműre vonatkoznak. Az alkalmazott tesztelési eljárás lehetővé teszi a különféle járműtípusok és különféle gyártmányok összehasonlítását. A közúti üzemanyag-fogyasztás eltérhet az itt közölt adatoktól, mivel egy autó üzemanyag-fogyasztását befolyásolhatja a vezetési stílus, vagy egyéb, nem műszaki jellegű tényezők is. A CO₂ az az üvegházhatású gáz, ami a legnagyobb mértékben felelős a globális felmelegedésért. Az MPG mértékegységben megadott fogyasztási adatok birodalmi (angol) gallonban értendők, és megfelelnek az európai vezetési ciklus mérési előírásainak. A világ más pontjain alkalmazott, eltérő vezetési ciklusokon és előírásokon alapuló mérései eredmények ezektől eltérhetnek