A Forza 4 egy közel tökéletes játék akar lenni, és ez már első ránézésre egyértelmű üzenet a Turn 10 fejlesztőitől, hiszen hogy is lehetne jobban hype-olni egy autós játékot jobban annál, mint hogy a világ egyik leg nézettebb autós műsorvezetője narrálja a felvezető szöveget, aki nem más, mint Jeremy Clarkson a Top Gear című autós show műsorvezetője. Mondhatjuk rá, hogy egy bohóc, egy show man, de a szuperautókhoz nagyon ért. Ebben a szellemben született meg a Forza4, ahol valódi érzést ad a játék, valós színhelyeken, valós autók széles skáláján, és mindehhez tudnunk is kell vezetni, mert most nem csak simán játszani fogunk, hanem átéljük azokat az érzéseket, amiket egy profi például a Koenigsegg Agera R volánja mögött.
Az állunk ott kezdi a leesést, amikor az Autovista menüpontot választjuk, ahol egy műteremszerű garázsban, a fejlesztők által tökéletesen lemodellezett gépet tekintünk meg. Nemcsak, hogy körbe járhatjuk és minden tökéletesre dolgozott pontját megnézhetjük pl: egy Lamborghini Reventon-nak, de felcsaphatjuk a motorháztetőt, a felfelé nyíló ajtókat, a hátsó ajtót, ami alatt a motor lapul, az automatikusan nyíló szélterelőket, és még a hatalmas felnik mögé is bepillanthatunk. Mindeközben Mr. Clarkson minden tudnivalót elárul nekünk az éppen vizslatott pontjáról az autócsodának.
Ha még ennyi szemkápráztatás sem nem volna elég, akkor jöhet a belső a kormánykerék mögül, ahol tüzetesesen megvizsgálhatjuk a csodás belső teret. A carbon váltó fülektől kezdve a szellőző nyílásokig, míg egyszer csak a beindítás lehetősége elénk nem tárul. Egy kis fehér kulcs ikon formájában, azonnal beindíthatjuk a verdát, felvillannak a műszerfal fényei, és felpörög a motor. A látvány és a hang élmény együttes hatása minden valamire való gamert, eufórikus állapotba hoz, elképesztően profi lemodellezést láthatunk, és hallhatunk, mintha csak tényleg egy Reventonban ülnénk.
Ami itt még érdekes lehet az a Kinekt támogatás mely segítségével a mozgásunkat követve pásztázhatjuk a bel teret, de innen már a versenyek megkezdése iránti vágyunk, legyűrhetetlen, úgyhogy irány a rajtvonal.
Az első World Touron viszonylag gyenge autókkal kezdünk az F200-as kategóriától indulunk ami pl: egy Chevrolet Spark. Teljesen hétköznapi személyautó, sok tuning még nincs rajta, és pontosan ez adja azt a plusz érzést, amit már az első körben megtapasztal a játékos. Egy alap vassal versenyezni egy zárt pályán, hasonló kategóriás ellenfelekkel, hihetetlenül élethű környezetben. Még nem húz úgy az elsőkerekes, hiányoznak a lovak, érezni az alulkormányozottságát, a bizonytalan úttartását, az első kerék meghajtás minden hátrányát egy ilyen gyengécske autó estében.
No persze ezek a kezdő futamok nem adják még át a Forza 4 igazi érzését, ez még csak tutorial szerű, meg tanuljuk az autót irányítani, hozzászokunk a fizikához, az ellenfelek vezetési stílusához. Ami tulajdonképpen a sajátunk, ugyanis a játék megtanulja, hogyan vezetünk, és fel is használja ezt ellenünk, tehát ha egyfolytában lökdösődünk, és így teszünk szert az első helyezésre, ugyanezt várhatjuk az ellenfelektől is, míg hogyha próbáljuk elkerülni az ütközéseket, és kulturált sportszerű pilóták vagyunk, a mesterséges intelligencia is kevesebbszer fog faron vágni minket. Ennél a megoldásnál fogva mindig igazi kihívás. Lesz egy-egy adott pálya teljesítése közben, nem érezzük, hogy mekkora királyok vagyunk, mert állva hagytuk a mezőnyt, szoros küzdelmek várnak ránk, de megfelelő taktikával és vezetési stílussal legyőzhető az ellenfél.
Remekül lehet testre szabni kedvenc autóinkat, amiket vagy nyertünk a futamok végén, vagy a nyert szakaszok után járó fizetési egységből vásároltunk. Adott verseny kategóriákon belül célszerű felpiszkálni a motor teljesítményt, nagyobb turbóval vagy őszkerék hajtásra váltással, de ha csak egy kicsi hiányzik pl. egy S700-as kategória eléréséhez, akár könnyebb felniket is tehetünk fel a verdánkra. Így elérve a maximumot, hogy a futamon már ne érezzük a lóerők hiányát. Rengeteg finombeállítást is végezhetünk a futamok előtt, egészen a fékerő állítástól a kerekek nyomásáig, mindenbe bele piszkálhatunk. Az egyediség sem akadály rengeteg matrica, festésszín, karosszéria kiegészítő elem áll rendelkezésünkre.
Sokféle helyszínen sokféle kihívás vár minket, autózunk majd a napfényes Riviérákon szűk tengerpart macskaköves alagutas szalagkorlátokkal szegélyezett útjain, gyönyörű hegyvidékeken havas hótakarók mellet száguldva, vagy a Nürburgring teljes hosszán, vérre menő szuperautók ellen, vagy éppen mazsolákat kerülgetve.
Mivel a Top Gear keze érezhetően benne van a játékban, nem maradhatott ki természetesen a műsor tesztpályája sem, így végig száguldhatunk rajta a Kia Ceeddel, megdönthetjük a sztárok kör idejét, de a futamok teljesítése során is összefutunk ezzel a pályával, ahol túlméretezett teke bábúkat kell, elgázoljunk, teljesítve a megadott pont határt, ami a bábuk leütése után jár. Pont olyan beteg, mint maga a műsor, de nagyon élvezetes.
Egy szimulátor általában arról szól, hogy jól vezessük a vasat, ami alattunk van, figyelve a legjobb kanyar ívekre, az időben való fékezés és a kanyar közepén való kigyorsításra, a lehető leg kevesebb konfrontálódásra az ellenfelekkel, csak szépen elsuhanni a belső íven mellettük és az élre törni. Nagyon jól működik a Forza 4-ben is ez, a harmadik rész óta sokat fejlődött az irányítás, a fizika, elengedi a kezünket a játék, nem szorítja túlságosan erős korlátok közé az autó mozgását, ha nagy sebességgel kanyarodsz, megcsúszol, de megfelelő ellenkormányzással és gáz adással ki hozható a meleg helyzetből az autónk úgy, hogy még drifteltünk is egy jót.
Pontosan itt érezni azt, amit én csak Top Gearségnek neveznék, mert ha egyszer ráérzel a driftelésre egy megfelelően erős autóval, akkor öt éves gyerekké változol a játékban, és szinte minden kanyarban driftelgetni fogsz, ahogyan Jeremy Clarkson a reptéri tesztpályán a szuperautók vezetése közben. Nem lehet nem kipróbálni egy teljes kör minden kanyarjának kilinccsel előre való bevételét, egyszerűen driftelni fogsz, ha kell, ha nem. Természetesen kikapcsolt kipörgés gátlóval.
Pontosan ez hiányzott az eddigi szimulátorokból, egy csipet móka, de éppen csak annyi, ami még belefér a kategóriába, ettől nagyszerű ez a játék.
Anno a Gran Turismo megjelenésével egy időben szerettem bele a szimulátor stílusba, és azóta vártam egy olyan játékot ahol igazi pilótának érezhetem magam. A Forza 4 pontosan ezt teszi a rajongókkal, igazi pilótát farag belőlük.
Aki nekiáll játszani ezzel a Gammel mindenképp javaslom az Xbox 360 Wireless Wheel használatát, mert roppant kifinomult irányítást biztosít mind belső, mind pedig motorháztető nézetből. Minden apró mozdulatot érzékel, az autónk azonnal reagál,a rezgő visszajelzések pedig nagyon hasznosak, pl. ha megcsúszik bármely kerék azonnali visszajelzést kapunk rezgés formájában. Nem beszélve a kormány végen villogó zöld ledekről, amik felvillanással jelzik a következő sebességi fokozatot, vagy erőteljes villogással hogy a kerékvetőre szaladtunk rá, és hát így driftelni... valami fenomenális élmény.
A gázadás és a fékezés finoman adagolható a ravaszok nyomásának erőssége mértékében, kiküszöbölhető a kerékpörgés vagy a blokkolás. Mivel vezeték nélküli a kormány, a szoba bármely kényelmes sarkából könnyen használható. Szinte ehhez a játékhoz lett kitalálva.
Jó szórakozást mindenkinek, aki elkezdi, garantálom, hogy jó időtöltés, beszippant a sok kihívás és az erősebb vasakra való törekvés, a helyszínek, a fantasztikus hangulat és a csodás grafika. A hatodik rész 2015 utolsó negyedévében várható!