DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Egyéb

BME FRT: Összkerék és elektromos hajtás

A BME Formula Racing Team egyetemista diákokból álló csapata idén nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen a közép- európai régióban az első, Európában a kilencedik csapat lehetnek, akik négy-kerékhajtású elektromos Formula Student versenyautót terveznek.

Aki az F1-re oly fogékony olvasóink közül esetleg még nem hallott volna a Formula Student versenysorozatról, az Ross Brawn-ról biztosan hallott már. Nos, ő az említett széria védnöke, aki röviden így foglalta össze annak szellemiségét és lényegét: „A Formula Student egybeolvasztja az első osztályú megoldások gyakorlati alkalmazását és a diákok elméleti képzését. Így jelent ez egy fantasztikus gyakorlati tapasztalatot a fiatal mérnököknek.”

A BME Formula Racing Team 2007 óta tervez és épít együléses, nyitott kerekű – formula típusú – versenyautókat, és versenyez velük a Formula Studentben, mely Európa legelismertebb nemzetközi konstruktőri versenysorozata. Az egyetemi mérnökcsapat hajdani megalapítói között Bári Gergely is ott volt, akit ma már a WTCC-ben sikert sikerre halmozó Michelisz Norbert versenymérnökeként ismerünk.

Az év eleji Design Freeze keretében a jelenleg 60 aktív tagot számláló magyar konstruktőr csapat leleplezte legújabb versenygépe, a FREC-005 terveit. Az alábbiakban az általuk kiküldött sajtóanyag szövegének felhasználásával mutatjuk be olvasóinknak Közép-Európa első, Európa kilencedik négy-kerékhajtású elektromos Formula Student versenyautóját.



Hajtáslánc, futómű

Az összkerékhajtás jelentős mérföldkő a BME Formula Racing Team történelmében. Mérnökeinket nagy kihívás elé állította az egyenként 35 kW maximális teljesítményű, és 21 Nm maximális nyomatékú elektromotorok elhelyezése a 10”-os felnikben. A motorok, azok hűtése, a másfél fokozatú bolygómű, és a kettős kereszt lengőkaros, nyomórudas felfüggesztés egyetlen komplex egységet alkotva biztosítja, hogy az autó kerekenként 330 Nm nyomatékot tudjon az aszfaltra vinni.

A futómű geometriájának megtervezésekor a korábbi években bevált karakterisztikákat használtuk fel, azonban új tényezőként gondolnunk kellett az első kerekek hajtásából származó, kormányzáskor fellépő hajtási befolyás minimalizálására, hogy egy könnyen kezelhető és a pilóta számára kiszámíthatóan viselkedő autót készíthessünk. 

A hűtővíz a motorok palástján, 3D nyomtatott hűtőköpenyben kering, valamint egy alumínium hűtőtömbben, melyre a motorvezérlőket szereljük. 

Váz

Nemcsak a futómű, illetve a hajtáslánc terén vezetünk be jelentős technikai újításokat a korábbi évekhez képest, hanem az autó váza is egyedülálló lesz csapatunk történetében – sőt egész Magyarországon is. Az FREC-005-öt ugyanis egy teljes karbon-kompozit monocoque vázzal terveztük meg, jelentős tömeget megtakarítva ezzel.

Elektronika

Az elosztott rendszernek köszönhetően kevesebb kábelezésre van szükség, ami kevesebb zajjal és egyszerűbb hibakereséssel jár. A korábbi évekhez képest jóval magasabb tápfeszültségen, 48 Volton fog üzemelni a rendszer, melynek köszönhetően vékonyabb vezetékezést használhatunk, tovább csökkentve a tömeget.

Idei versenyautónk esetében változtattunk a használt akkumulátor cellák típusán is. Az új pakk 432 db LiPo cellából épül fel, így egy 600V-os, 6,2kWh-s egységet kapunk. Ennek egyik sajátossága, hogy fékezéskor, akkora áramot képes felvenni, ami 91 kW-os fékteljesítménynek felel meg. Ennek köszönhetően jobb versenytempót tudunk futni a 22 km-es Endurance versenyszámon. Az akkumulátor felügyeleti rendszere a méri a cellák hőmérsékletét, és feszültségét, ha bármi hibát érzékel, lekapcsolja a rendszert.

 

Járműdinamika

Járműdinamika csoportunk a tervezési fázis eleje óta végez szimulációkat, és fejleszti a hajtásszabályzást. Ez a rendszer végzi el a differenciálmű feladatát, de az elektronikának köszönhetően a pilóta az aktuális versenyszámhoz, és körülményekhez tudja igazítani az autó viselkedését, hogy a gumikat határon tudja tartani. 

A szimulációk szerint 2015-ös versenyautónk 0-ról 100km/h-ra 3 mp alatt fog gyorsulni, végsebessége pedig 109 km/h lesz. A szezon következő lépései A tervezési fázisunk lezárulásával a következő hónapokban mérnökeink végre le is gyárthatják azokat az alkatrészeket, melyekkel olyan sokat foglalkoztak, megterveztek. A gyártást pedig az összeszerelés és a tesztelés követi, majd elindulhatunk az idei büszkeségünkkel a Formula Student Hungary versenyén, melyet augusztus 20-23-ig rendeznek a Győr-Gönyűi kikötőben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: