A 2003-ban alakult Red Bull Air Race a világ legfejlettebb légi motorsport sorozata, amely az eltelt évek alatt több, mint 90 futamot rendezett a világ öt kontinensén. Magyarország mindig is kiemelt szerepet töltött be verseny történelmében, nem véletlen, hogy a sportág bölcsőjének hívják. A formátum megalkotásában a legendás magyar pilóta, Besenyei Péter vállalt oroszlánrészt, Budapest pedig a kezdetektől fogva szerepelt a sorozat helyszínei között. A műrepülő pilóta szaktudásával és tapasztalatával segített a koncepció kialakításában, végül 2003-ban meg is nyerte az első világbajnokságot. Így emlékszik vissza a kezdeti időkre:
“Amikor előálltunk a Red Bull Air Race ötletével, az egyik legbonyolultabb tényező az oszlopok megtervezése és megépítése volt. Tudtuk, hogy a kapuknak nem csak jól láthatónak kell lenniük, de biztonságosnak is, ha egy gép esetleg elkaszálna egyet. Egy sor változatot kipróbáltunk: füstből készült kapukat, vízesés-kapukat, lézerfényeket, mindent, amiről csak azt gondoltuk, hogy működni fog. Végülis a felfújható textilnél maradtunk, ezek voltak a ma használt oszlopok ősei. Évről-évre egyre jobb oszlopokkal rukkoltunk elő. Minden egyes új verziót Tökölön teszteltünk. A mai pilonok már igazán erősek és megbízhatóak, és kevesen gondolják, hogy mennyi munka és teszt van mögöttük.”
2005-ben már 10 meghívott versenyző mérte össze tudását hét izgalmas futamon. Hét versenyből ötöt megnyerve az amerikai légierő volt vadászpilótája, Mike Mangold lett a bajnok. Mögötte másodikként végzett Besenyei Péter, aki 2006-ban is megtartotta ezüstérmét.
2007-ben a Red Bull Air Race világbajnokság tovább terjeszkedett: ebben az évadban tíz fordulón 13 pilóta vett részt. A helyszínek között először szerepelt Dél-Amerika, a brazíliai Rio de Janeiróban rendezett futammal. A világbajnoki címet Mangold zsebelhette be, Besenyei Péter pedig a harmadik helyet szerezte meg. Ezt követően 2008-ban nyolc versenyen 12 pilóta küzdött meg a világbajnoki címért, s trófea végül a csupán második idényét repülő osztrák Hannes Arch-hoz került.
2009-ben a Red Bull Air Race mezőnye négy újonccal bővülve már 15 pilótát számlált, köztük az első ázsiai, kanadai és ausztrál versenyzőt, Joshide Muroja, Pete McLeod és Matt Hall személyében. Az újoncok sorát negyedikként a német Matthias Dolderer egészítette ki. A 2009-es esztendő kétségkívül a verseny történetének addigi legizgalmasabb idényét hozta, hiszen a 15 pilótából nyolc legalább egyszer dobogós helyet szerzett, és 11 legalább egyszer a legjobb öt között végzett. A világbajnoki címet végül három győzelemmel Paul Bonhomme szerezte meg. 2010-ben Bonhomme megdöntötte Mangold addigi rekordját: ő is duplázni tudott, immár kétszeres világbajnokként zárva az idényt.
Hároméves szünetet követően 2014-ben még izgalmasabb versenyekkel tért vissza a népszerű sorozat. Számos technikai és biztonsági újítást vezettek be, például szabványosították a motorokat és a propellereket, valamint módosították a könnyűsúlyú pilonok anyagát és magasságát. Szigorítottak az előírásokon és a szabályokon is. 12 klasszis pilóta tért vissza három kontinensen összesen nyolc versenyen. A szezonban debütált a Challenger Cup, vagyis az utánpótlás mezőny, amely a Master Classba lépéshez készíti fel az új pilótákat. A Challenger Cup versenyeire a futamhelyszíneken a fő programon belül kerül sor. Az ide bekerülő pilóták értékes tapasztalatokat szerezhetnek, sőt a Master Class versenyzőivel is megmérettethetnek.
Több éves kihagyás után Budapest, a pilóták és a rajongók kedvenc helyszíne 2015-ben újra bekerült a versenynaptárba. Az előző évet bravúros szerepléssel Bonhomme nyerte, ám a 2015-ös szezon végén nem csak ő, de legendás versenytársa, Besenyei Péter is visszavonulását jelentette be. Ezt követően a sportág keresztapja, Besenyei Péter a Red Bull Air Race edzőtáboraiban vállalt szerepet.
2016 és 2018 között a verseny három pilótája emelkedett ki az élbolyból. Világbajnoki címet szerzett a német Matthias Dolderer, majd a japán Joshide Muroja és a cseh Martin Sonka.
Az idei versenysorozat harmadik fordulóján, Zamárdiban a pilóták már semmit nem bíznak a véletlenre, hiszen a japán finálé előtti utolsó futamon minden pont számít. Július 13-án kerül sor a Master Class időmérő köreire, ahol a pilóták a pole pozíció megszerzése mellett az első három helyért járó plusz pontokért is versengenek.
Július 14-én vasárnap, a Master Class versenynapján a pilóták három körben versenyeznek a 25 méter magas pilonokkal kialakított pályán, hogy végül közülük egyvalaki a pódium legmagasabb fokáról búcsúzzon Magyarországtól. Az idei évben a Red Bull Air Race legnépszerűbb pilótáinak összecsapása folytatódik a Balaton partján: a 2017-es japán világbajnok Joshide Muroja, a cseh címvédő Martin Sonka és az ausztrál Matt Hall is az utolsó Red Bull Air Race világbajnoki címét jelentő pontokért repül majd.