Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. május 27. hétfő
Egyéb

Bebizonyították: A női versenyzők nem fáradnak gyorsabban, mint a férfiak

Egy amerikai tanulmány ledöntött egy tévhitet a férfi és a női autóversenyzők közötti fizikális különbségeket illetően. Eredményeik szerint a hölgyek még a legnehezebb napjaikon is ugyanolyan strapabíróak, mint az erősebb nem képviselői.

A Michigan State University által elvégzett kutatást az a David Ferguson professzor vezette, aki már 15 éve tanulmányozza, milyen folyamatok mennek végbe az autóversenyzők testében, miközben a versenypályákon a határokat feszegetik. Az adatokat maga gyűjtötte: hat férfit és hat nőt vizsgált három autóverseny során, amelyek között volt nyitott- és zártkarosszériás sorozat is.

„A hőség általi megterhelés a kimerültség elsődleges okozója az autóversenyzésben. A nők ráadásul megemelkedett testhőmérséklettel szembesülnek a menstruációs ciklus egy bizonyos időszakában” – tért rá a vizsgálatának egyik fő területére. „A korábbi téves vélekedés szerint ennek hatására gyorsabban elérhetik a kimerültség állapotát, ezáltal pedig biztonsági kockázatot jelenthetnek más versenyzőkre nézve. A kutatási eredményeink alapján azonban kijelenthetem, hogy ez egyszerűen nem igaz.”

D3YmXn7W4AAS77I

„A menstruációs ciklus második szakasza az, amely a nőknél felgyorsult szívveréssel, a testhő mellett pedig egyéb fiziológiai értékek megnövekedésével is jár, és ezek mind a nagyobb fáradékonyság előjelei. Ennek dacára az értékek még ebben az időszakban sem tértek el a férfiaknál kimutatható értékektől.”

„Kutatásunk rámutat arra, hogy egy versenyautó vezetése ugyanannyira kimerítő a nők és a férfiak számára. Viszont ahogy a nőknek a folyamatos versenyzéssel javul az állóképességük, egy idő után számukra már nem lesz annyira megterhelő a vezetés, ami akár még előnyben is részesítheti őket a férfiakkal szemben.”

A publikáció konklúzióként megállapítja, hogy a fiziológiai válaszreakciókat illetően elhanyagolható különbséget mértek a két nem tagjai között, ellenben a zárt karosszériás autók magasabb fokú kimerültséget okoztak a férfiak és a nők esetében is, mint a nyitott pilótafülkével rendelkezők, ezzel azt jelezve az autósport aktorai számára, hogy inkább ezen a téren lenne szükség a különbségek csökkentésére.

Idén először női formulaautós versenysorozat is indul az FIA égisze alatt, amelynek célja, hogy előrelendítse a legjobb hölgypilóták karrierjét, akik részben a nemi különbségekből fakadó előítéletek miatt is hiányoznak a legnagyobb versenysorozatokból. A W Series májusban indul, a bajnokságot a legjobb helyen zárók pedig pénzjutalomban részesülnek, amely segítheti továbblépésüket a férfiak által uralt sorozatok felé, míg maga a női bajnokság igyekszik kellő fizikális és mentális felkészítést nyújtani pilótáinak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?