A versenypályára vitt autonóm technológia fejlesztésében élen járó programok közül az önjáró autó, a Formula-E-vel együttműködésben létrejött Roborace kapja a nagyobb nyilvánosságot, ám néhány éve már a kétkerekűek világában is zajlik a munka egy hasonló projekttel, amely életre hívta a Motobot nevű vezető nélküli járgányt, és amely már meg is mérette magát Valentino Rossival.
A két projekt egymástól függetlenül létezik, ám miután pár hete a goodwoodi fesztiválon mindkét önvezető gép tiszteletét tette (és a robotautó sofőr nélküli rekordidőt is futott a híres hegyi meneten), többekben felmerült, hogy a hasonló technológia és célok révén a Roborace és a Motobot vezetői közös programokba is belevághatnák a fejszéjüket.
A Roborace stratégiai vezetője, Bryn Balcombe ráadásul azonnal meglepő nyíltsággal beszélt egy olyan lehetőségről, hogy a kétkerekű és a négykerekű jármű egymás ellen mérkőzzön meg, amely történelmi tett ebben a kontrollált környezetben megvalósítható lenne.
„Szavak szintjén gyakran felmerül az ötlet, hogy milyen lenne, ha különböző versenysorozatok járművei egyszerre lennének a pályán. Képzeljük csak el, hogy a MotoGP és a Formula-1 ugyanakkor, ugyanott körözne” – mondta Balcombe az e-racing365-nek. „Mi pedig a Robocarral és a Motobottal ezt meg is tudnánk valósítani. Versenyhelyzetbe állíthatnánk ezt a két gépet anélkül, hogy emberéleteket tennénk kockára, viszont minden területen tovább fejleszthetnénk a technológiát.”
Bár a két csapat eltérő irányból közelítette meg az önvezető jármű építését – a motort egy az ülésen helyet foglaló robotpilóta irányítja, míg az autó szenzorok alapján tájékozódik – a szakember ebben az egymástól való tanulás lehetőségét látja, miközben a céljaik alapvetően megegyeznek, amihez a közös versenyek rendezése eszközként szolgálhat.
„A motor fejlesztői arra törekednek, hogy segítsenek a vezetőnek jobban tudatában lenni a környezetének, és így könnyebben hozhasson helyes döntéseket. A Robocar technológiájával is részben ezt a területet célozzuk” – mutatott rá Balcombe. „Lehet használni önvezetésre, de arra is, hogy javítsuk és segítsük az ember teljesítményét. Valójában erről szólnak a fejlesztéseink, és ezek azok a segédeszközök, amelyek tiltva vannak a legtöbb motorsportban. Mi azonban egy egészen eltérő részleget fogunk át, ahol olyan dolgokkal kísérletezünk, amelyek ténylegesen a közutak biztonságosságát javítják majd a jövőben. Jelenleg a megfelelő versenyzési forma és a megfelelő partnerek keresésének szakaszában tartunk.”
Ne üljünk azért még tűkön, a korai ígéretek ellenére egyelőre az önjáró autók között sem rendeztek még tényleges versenyt, és a programot vezető Lucas di Grassi továbbra sincs meggyőződve arról, hogy hagyományos értelemben vett futamokon kell egymásnak ereszteni ezeket a személytelen járműveket.