DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
Egyéb

Dakar-menők: Ki lett a négy kereke?

Cyril Despres az idei Dakar Ralin Stephane Peterhansel nyomdokaiba lép. Ő ugyan nem hat, „csak”öt alkalommal nyerte meg a világ legnehezebb tereprali-versenyét motorral, de most a Peugeot gyári csapatának színeiben kettőről négy kerékre vált, és autóval is a győzelmet veszi célba.

Amennyivel szegényebb lett az idei Dakar Rali motoros mezőnye Cyril Despres távozásával, legalább annyival színesebb lett az autós mezőny az érkezésének köszönhetően. Az előző kilenc Dakarból kilencet megnyert a motorosok között, egy igazi élő legenda, akit mindenki tisztel. Most viszont 40 éves fejjel egy teljesen ismeretlen területre téved, egy merőben új fába vágja a fejszéjét, és autóval is megpróbál harcba szállni a világ legjobbjai ellen.

Ebben segíti őt tapasztalataival a hozzá hasonló utat korábban már sikerrel bejáró Stephane Peterhansel, illetve Carlos Sainz, akik a gyári Peugeot csapatnál Despres csapattársai lesznek. Kérdés, hogy a Dakarra hosszú idő után most visszatérő Peugeot mennyire lesz versenyképes, de hát elnézve ezt a névsort és ismerve a projekt komolyságát, alighanem a legeslegjobbak között kell majd velük számolni.



Könnyebbség lesz Despres-nek az is, hogy amíg eddig teljesen magára volt utalva a homoksivatagban, és egyszerre kellett gyorsnak lennie és tökéletesen tájékozódnia, addig most ott lesz mellette a pilótafülkében a világ egyik legjobb navigátora, Gilles Picard, akivel vélhetően jól szót fognak érteni, elvégre annak idején ő is motorosként kezdte a Dakaron, és 1985-től egészen 1992-ig a kétkerekűek mezőnyében versenyzett. A közös hang tehát meglesz, és legfeljebb az okozhat csak némi nehézséget Despres-nek, hogy ezúttal ne a saját feje után menjen, mint azt a motoron ülve megszokta (és általában bevált neki), hanem vakon megbízzon navigátorában. Mert hát, ha valakiben, akkor Picardban megbízhat. Ő az, aki két külön versenyző oldalán is nyert már Dakart (1998, Jean-Pierre Fontenay és 2006, Luc Alphand), összesen pedig kilencszer állt már dobogón, az említetteken kívül olyan világsztároknak diktálva az itinert, mint Jean Todt, Ari Vatanen, Jean-Louis Schlesser vagy Hiroshi Masuoka.

Lehet, hogy Despres a volánnál zöldfülű lesz, de hát ilyen társsal maga mellett nyugodtan lehetnek komoly céljai már az első autós Dakarján is. „Nagyon természetesen jött a váltás: amikor meghallottam, hogy a Peugeot visszatér 2015-ben a Dakarra Sainzcal és Peterhansellel, és engem akarnak harmadik pilótának, egyből igent mondtam nekik, és amint belecsöppentem ebben a projektbe, azóta csak úgy gondolok magamra, mint autóversenyzőre. Végeztem a motorokkal, lezártam azt a fejezetet a pályafutásomban, és nem bántam meg.” 

„Ma már a volánnál érzem ugyanolyan jól magam. Főleg úgy, hogy egy kivételes csapat tagja lehetek, ahol minden feltétel adott ahhoz, hogy ez az átállás a lehető legzökkenőmentesebb legyen. Két fantasztikus csapattársam, ha úgy tetszik: mintaképem van, akiktől már most rengeteget tanultam. És igen, 40 évesen kifejezetten örülök neki, hogy én vagyok a „junior” a csapatban. A motoros tapasztalatom segíteni fog a nagy nyílt terepeken és stratégiai aspektusból. Azt egyelőre nem tudhatom, hogy gyors leszek-e, netán nagyon gyors, de célba fogok érni. Számomra egyértelmű, hogy azért jöttem ide, hogy már idén nyerjek, de ami a legfontosabb, hogy kilométereket gyűjtsek. Már alig várom a rajtot. Aztán, azt is nagyon jól tudom, hogy a Peugeot nem azért szerződtetett engem, hogy csak valahol a top10-ben végezzek… Hisznek bennem” – mondott el minden lényegeset elöljáróban az új kalandba is önbizalomtól duzzadva belevágó francia. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: