DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
Egyéb

A Lotus feltörekvő fenegyereke: Alex J. Fontana

Huszonegy éves, hat nyelven beszél, a pályán kívül dolgozik, gordonkázik, és amellett Európai F3-as bajnokként, a Lotus támogatását kiérdemelve igyekszik minél előbb az autósport csúcsára jutni. A svájci-görög GP3-as versenyző az Abu Dhabi-i tesztek alatt beszélt karrieréről, magánéletéről és a Forma-1 égető problémáiról.

Alex, milyennek értékeled az Abu Dhabi-i teszteket, amelyet a Jenzerrel töltött, kissé csalódást okozó évad után immár a bajnokcsapattal abszolváltál?

Három igazán pozitív nap volt, mely alkalmával megbarátkozhattam egy másik csapattal és egy teljesen más autóval. A hat tréningen mindvégig az első nyolcban végeztem, és annak ellenére, hogy az új gumikon akadt néhány problémám, használt abroncsokon és versenyszimulációban jelentős lépést tettünk meg előre, végig az elsők között álltam. Ez egy jó kiindulópont számomra!

 



Munkamódszerüket tekintve milyen különbséget észleltél az idei csapatod, a Jenzer és a győztes ART között?

Mindkét csapat teljes odaadással dolgozik. Ami a franciákat illeti, úgy tűnik, precízebbek az autó beállításában, az autójuk sokkal jobban viselkedik a kanyarokban. Ami a pályán történtek kielemzését illeti, lényegesen nagyobb adathalmazzal rendelkeznek, de a munkamódszer hasonló a két csapatnál. Mindenesetre érdekes, hogy az első tesztnapon két tized másodpercre voltam a pole idejétől, míg a Jenzerrel ez a különbség majd két másodperc volt!

Úgy gondolom, nincsenek kommunikációs problémáid, miután öt-hat nyelven beszélsz"

Édesanyám görög, de Svájcban olasz nyelvterületen, Ticino kantonban élek. Nagyon mélyen érzem a kettős állampolgárságomat, ezért is van rajta mindkét nemzeti zászló az autómon, sisakomon. Büszke vagyok arra, hogy a versenyzés mellett befejeztem a felsőfokú iskolai tanulmányaimat egy kereskedelmi iskolában, ahol sok nyelvet elsajátíthattam. Igaz, hogy a motorsportban - csakúgy, mint az egész világon - az angol a hivatalos nyelv, ennek ellenére, ha a szerelőid és a csapatod anyanyelvén beszélsz, még szimpatikusabbá válsz a szemükben.

A Lotusnak hála nemrég már kipróbálhattál egy F1-es autót Le Castellet-ben. Szerinted mennyi idő szükséges egy GP3-as pilóta számára, hogy hozza a királykategóriában elvárt eredményeket?

Eddig is a Forma-1-es cél lebegett a szemem előtt, de most hogy kipróbáltam egy F1-es autót, már tisztában vagyok azzal, mi az, ami még hiányzik. A GP3-as versenyzők háromnegyede van olyan szinten, hogy elvezessen egy királykategóriás gépet, ennek ellenére megfelelő mennyiségű teszt után csak a mezőny fele lenne elég gyors. Kevés teszttel a háta mögött pedig azoknak is csak a fele venné fel a tempót! Úgy gondolom, hogy (a Toro Rossóhoz szerződő) Kvyat egy kitűnő pilóta, de az is biztos, hogy még nincs kész a Forma-1-re! Mint ahogy én sem lennék, és a GP2-ből és a GP3-ból senki sem lenne kész két tesztnap után. Ennek ellenére még rengeteg ideje van a 2014-es bajnokság kezdete előtt. Azzal a potenciállal, amivel a Red Bull rendelkezik, és a lehetőséggel, hogy régebbi autókkal tesztelhet, szerintem készen fog megérkezni az idénynyitóra... Legalábbis nem lesz közveszélyes!

Mi a véleményed a mai Forma-1-ről általában, és a hatalmas szponzorok által támogatott, kevésbé tehetséges pilóták szerződtetéséről?

Ha ez így megy tovább, tíz éven belül ismeretlen versenyzők bajnoksága lesz a Forma-1... Ez azonban nem a fizetős pilóták hibája, hanem azé, aki "Pénzisten" felé irányította a legfelsőbb kategóriát! Ha az F1 pénzt kér a részvételért, akkor a támogatott pilóták jól teszik, hogy mindent megtesznek a szükséges szponzorációért. Olykor csak szerencséjük van, olykor a bravúros kapcsolatépítésnek köszönhetik, hogy összejön nekik. Tehetős szponzorok híján nyilván engem is bosszant ez a dolog. Ugyanakkor hibáztathatom őket ezért? Volt egy lehetőségük, amit megragadtak. Én is ugyanezt tettem volna.

Hogyan változtatta meg a felkészülésedet az, hogy a Lotus Junior Programjába kerültél?

Az a profizmus, amit minden tevékenységedbe be kell építened, bármit is csinálsz, hihetetlenül nagy mértékben segít a fejlődésben. A Lotus tagjaként sokkal inkább szem elé kerülsz, mindenki millió dolgot vár el tőled, és neked mindenkinek eleget kell tenned. Egy biztos, mind versenyzőként, mind sportolóként segít felnőni. Sokat köszönhetek nekik!

Azért volt valaha B terved, ha nem találnád meg a számításod az autósportban?

Természetesen. Még mindig van B tervem. Irodalmat tanulnék, és bár ha van időm, most is dolgozom, még komolyabban segítenék a családi vállalkozásban.

Milyen terveid vannak a télre, hogyan töltöd a szabadidődet?

Jelenleg a Lotus F1 csapatának válaszát várom. Meglátjuk, hogy számítanak-e rám a téli tesztek során. Ami engem illet, a tél számomra a személyes szponzorszerzésről szól, és még inkább nyomni fogom a fizikai felkészülésemet. Minden szabad hetet ki kell használnom. Míg a nyári szünetet mindig Görögországban töltöm a szüleimnél, ilyenkor a szezon végeztével elsősorban Lugano és Enstone között ingázok majd, az edzéseimre koncentrálok. És persze a gordonkámra!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: