Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. június 26. szerda
Autó

Nem csak hazai szokás a kilométeróraállások manipulálása

Bár egy használt autó jóval olcsóbb, mint egy új, számos rizikót is rejt. A carVertical járműmúlt-lekérdezés világszintű adatai szerint a másodkézből kínált autók több mint tizede hamis óraállást mutat, közel 40 százaléka szenvedett már sérülést. Vajon milyen lépésekkel tehetjük biztonságosabbá a használt autók vásárlását? Mutatjuk!

Alapvetés, hogy használt autót vásárolva sokkalta jobbat engedhetünk meg magunknak, mintha újat vennénk. Hazánkban az is jellemző, hogy a legtöbb vásárló csakis használt autót tud megengedni magának. A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében vásárlás előtt érdemes tájékozódni a kiszemelt autóval kapcsolatban.

“A Használtautó.hu felületéről is elérhető carVertical járműmúlt-lekérdezés két legfőbb statisztikai adata szerint az autók 11 százaléka manipulált óraállású, míg 39 százalékuk szenvedett már valamilyen sérülést. Előbbi értékek a teljes, nemzetközi adatbázisukra értendők, azaz jól látható, az óratekerés világszerte szokás” - mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Átlagosan 62 ezer kilométert csalnak

Hazánkban a lekérdezett autók toplistája természetesen összecseng a használtautó-eladásokkal, legtöbb esetben Volkswagen Passatok, Audi A4-esek és A6-osok, Toyota Avensisek, Volvo XC60 és Opel Insignia modellek múltjára kíváncsiak a vásárlók. A Passat vezet a kilométeróra-manipulációk mértékét tekintve is, esetében jellemzően 230 ezer kilométerrel állítják vissza az óraállást, míg az átlagos óratekerés mértéke „csupán” 62 ezer kilométer. Legnagyobb számban Volvók, S80, S60, XC60 és V70 modellek esetén lát manipulált óraállást a carVertical hazánkban, ez a 4 modell az összes csaló-kilométerállás 7 százalékát teszi ki. A toplistán a Toyota Avensis (átlagosan 57 ezer kilométeres manipulációval) és a Prius (45 ezer kilométerrel), a Honda CR-V (57 ezer kilométerrel), az Opel Insignia (92 ezer kilométerrel) és a Volkswagen Jetta (81 ezer kilométerrel) is szerepel.

Vásárlás előtt tehát mindenképp ajánlott az autók előéletének lekérdezése.  Ehhez a carVertical fizetős (autónként 4799 forintos), az alvázszámmal hirdetett autóknál a Használtautó.hu felületéről automatikusan elérhető rendszerén túl van ingyenes segítség is.  A szuf.magyarorszag.hu oldalán minden hazai, magyar rendszámos autó múltjából láthatunk adatokat. Az Ügyfélkapu-regisztrációval elérhető felületről azonban csak a hazai műszaki vizsgákon és tulajdonosváltásokkor rögzített óraállások láthatók, továbbá a biztosítási információk (kártörténeti adatok) tekintetében is csak a 2019. január 1-től és csakis a kgfb biztosítás terhére rendezett károk ismerhetők meg, a cascós kifizetések nem. A carVertical fizetős rendszere utóbbiakat is látja (nem csak hazánkból, hanem külföldről is), de az illegális műhelyek munkáira nincs rálátásuk, ezért a lehető legalaposabb múltlekérdezésen túl egy szervizes használtautó-átvizsgálás is erősen javasolt a vásárlás előtt.

5 tipp, amivel csökkenthetjük a használtautó-vásárlás rizikóját

1. Már a telefonos érdeklődésnél kérdezzünk rá az autó minden egyes paraméterére, esetleges hibáira.

2. Ha nem szerepel a hirdetésben, kérjük el az autó rendszámát és alvázszámát. A szuf.magyarorszag.hu rendszeréből előbbivel, egyéb rendszerekből, például a Használtautó.hu felületéről is elérhető carVertical adatbázisából utóbbival nyerhetünk ki adatokat.

3. A személyes szemlekor nézzük meg az autó szervizkönyvét, ellenőrizzük le, hogy a karbantartásoknál látható szervizek valóban léteznek-e, nem kizárt, hogy telefonos érdeklődésre meg tudják erősíteni, az autó az adott dátumokban valóban járt náluk. Próbáljuk ki az összes felszerelés, extra működést, amennyire tudjuk, nézzük át az autót, kérdezzünk rá egy szervizes átvizsgálás lehetőségre.

4. Ha biztosra kívánunk menni, szervizben, lehetőleg márkaszervizben átvizsgált autót vegyünk. Amennyiben a Használtautó.hu felületéről böngészünk, minden egyes autó esetén könnyedén megtalálhatjuk az ahhoz legközelebbi, állapotfelmérést végző műhelyt. Az átvizsgálás és a műszeres ellenőrzés számos olyan hibát kideríthet, amiről érdemes tudni a vásárlás előtt.

5. Az eredetiségvizsgálat elvégeztetését kérjük az eladótól, ha ugyanis azon megbukik az autó, nem fogjuk tudni a nevünkre íratni. Az adott autóhoz legközelebbi, eredetiségvizsgálatot végző műhelyek kapcsán szintén segítséget nyújt a Használtautó.hu felülete.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?