Az idei az utolsó szezon a MotoGP-ben, amikor még két külön kategória szabályrendszere alatt versenyeznek a pilóták és a csapatok, hiszen 2016-tól mindenki számára egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftver használatát írják elő a regulák (ennek fejlesztésében az összes gyártó részt vehet), így megszűnik a „gyári” és „Open” specifikáció elnevezés. A helyzet azonban úgy tűnik, mégsem lesz ennyire egyszerű, ugyanis a kevésbé versenyképes gyártók számára adott kedvezményeket – legalábbis azoknak egy részét – nem szeretnék eltörölni a döntéshozók.
Ezeket az engedményeket (például több felhasználható üzemanyag, hátsó lágy abroncs és több évközi fejlesztési lehetőség) a 2014-es idény elején a Ducati megsegítésére léptették életbe, s bizonyos mértékig hatásosak is voltak, hiszen az olasz márka jóval eredményesebben szerepelt, mint az előző években. A kedvezmények idén is érvényben maradnak, azaz továbbra is a saját ECU szoftverjüket használhatják az Open kategória előnyeivel, ráadásul immár az újonnan csatlakozó Suzukira és Apriliára is vonatkoznak majd a speciális szabályok.
Corrado Cecchinelli, a MotoGP technikai igazgatója a múlt heti sepangi teszten beszélt arról a crash.net szakoldalnak nyilatkozva, hogy az egységes szabályrendszer ellenére bizonyos kedvezmények 2016-tól is érvényben maradhatnak a kevésbé sikeres gyárak számára: „Csak egyfajta szabályrendszer lesz érvényben 2016-tól, de van egy általános félreértés ezzel kapcsolatban. Mivel ez nem jelenti azt, hogy a versenyképtelen gyártók számára adott kedvezmények el lesznek törölve” – fogalmazott Cecchinelli, majd részletesebben is kifejtette álláspontját:
„A különbség, hogy most kétféle szabályrendszer van, az Open és a gyári lehetőség, amelyek közül választhatsz. Ezeket az elnevezéseket eltöröljük jövőre, mert kettős szabályrendszerre emlékeztetnek. A jövőben már csak egyfajta regulák lesznek, de továbbra is adunk előnyöket azoknak, akik kevésbé versenyképesek. De ez teljes mértékben az eredményektől függ majd, nem pedig egy kategóriaválasztástól, mint most. És egy gyártó minden motorjára érvényes lesz, tehát nem lesz olyan például, hogy néhány Honda a gyári szabályok alatt indul, míg néhány az Open géposztályban.”
A jelenlegi előírások szerint bizonyos eredmények elérése után csökkentik a versenyképtelen márkák számára nyújtott kedvezményeket, s ez jövőre is így maradna, ám arról még nincs döntés, pontosan milyen helyezések lennének szükségesek ehhez: „Azt még tárgyaljuk, hogy milyen eredményeket kelljen felmutatni” – mondta Cecchinelli. „Talán egy győzelem, vagy egy második és egy harmadik hely, vagy három harmadik pozíció száraz körülmények között 2014-től kezdve. Ha nem érsz el ilyen eredményeket, akkor talán több üzemanyagot használhatsz a futamok során és nem lesznek befagyasztva a szezonközi motorfejlesztések.”
A technikai igazgató annyit még hozzátett, hogy vélhetően a lágyabb hátsó abroncsra vonatkozó kedvezményt megszüntetik a Michelin érkezése miatt. Emellett Cecchinelli nyilatkozatából az is kiderült, hogy ő személy szerint szeretné megemelni az egy évad során felhasználható motorblokkok számát: a szakember szerint a jelenlegi öt helyett nagyjából a kilenc lenne ideális költséghatékonyság szempontjából is, hiszen mint mondja, egy bizonyos pont után már többe kerül a motorok megbízhatóvá tétele, mint több blokk felhasználása. A gyártók szövetsége a malajziai gyakorlás során nem tudott megegyezni erről a számról, így a döntés a Grand Prix Commission kezébe került.