A jelenleg 19 éves pilóta éppen 10 éve, 2004-ben kezdett el versenyezni, gokartban. 2005-ben a Kadet 80-ban szerzett magyar bajnoki címet, majd 2009-ben a Rotax Max Juniorban lett Közép-Európa legjobbja. 2011-ben a felnőttek között, a Rotax Max Seniorban is felért a csúcsra a magyar bajnokság megnyerésével, és annak az évnek a végén befejezte a versenyszerű gokartozást.
Sisakját azonban csak átmenetileg akasztotta szögre, idén ugyanis egy számára szűz terepen tért vissza az autósportba: a Magyar Nyílt Ralikrossz Bajnokságban bontogatja a szárnyait, nem is akárhogyan, hiszen öt futam után a 2. helyet foglalja el a pontversenyben, és még a bajnoki címre is van esélye. Mindezt egyből a legerősebb, összkerekes turbó 2000-es autókat felvonultató SuperCars-ban, egy öregecske Mitsubshi Lancer EVO III-as volánjánál. Jankó nem hétköznapi figura, bőven volt miről kérdeznünk.
- A gokartban utolsó bajnoki címedet 2011-ben szerezted a Rotax Max Senior kategóriában. Utána viszont eltűntél egy időre, és nem lehetett rólad hallani. Jól tudom, hogy két év kimaradt a pályafutásodból?
- Igen, 2011-ben hagytam abba a versenyszerű gokartozást, és ahogy mondod: utána kimaradt két év. Idén tértem vissza az autósport vérkeringésébe, immár a ralikrossz ob-n, úgyhogy most ebben a sportágban próbálok minél jobban helytállni.
- A gokart után sokkal kézenfekvőbb lenne a pályaversenyzés. Miért pont a ralikrosszt választottad? Mi vonzott ebben a sportágban?
- Először is nagyon tetszik, hogy itt vegyesen megyünk aszfaltos és murvás talajon. De ennél is fontosabb volt számunkra, hogy úgy éreztük, ebben a sportágban reálisan meg tudunk fogalmazni magunknak nagyra törő célokat, akár nemzetközi porondon is. A pályaversenyzésnek a Formula-1 a csúcsa, és az jelenleg Magyarországról nem elérhető. A ralikrosszban rendeznek Európa-bajnokságot és most már világbajnokságot is, egyre növekszik és fejlődik a sport, de még mindig jóval kisebb költségvetést igényel, mint a formulaautózás. Ennek látjuk a végét, látjuk azt, hogy reálisan oda lehet érni valahova innen Magyarországról is, egy ésszerű költségvetéssel. Ez vonzott a legjobban a ralikrosszban, a másik a már említett vegyes borítás.
- Gokartban ugye csak aszfalton mentetek. Hogy-hogy vonzott a murva?
- Igazából már az utolsó gokartos éveimben látszott, hogy hozzátartozik a vezetési stílusomhoz, hogy szeretem csúsztatni azt a járgányt, ami épp alattam van. Mindig az esőt vártam, mert ilyenkor lehetett kicsit jobban játszani a géppel, és általában gyors is voltam ilyen körülmények között. Ebből sejtettük, hogy feküdni fog nekem a murva is, és nem lesz baj.
- Nyilván volt egy előzetesen kialakult kép a fejedben a ralikrosszról, ami alapján úgy döntöttél, te is a részese akarsz lenni ennek. Most, hogy immár saját, húsvér tapasztalataid vannak a sportágról, hogy tetszik?
- Nagyon. Eddig hála Istennek nagyon jól alakulnak itt a dolgaink, és minden összejött, amit elterveztünk. A technikai problémák is elkerültek eddig minket, és tetszik az egész közeg. A mezőny is erős, úgyhogy van kihez felnőni, ez is motivál.
- Az EVO III-as, amivel mész, nem éppen a mai technikák közé tartozik. Miért éppen erre az autóra esett a választásod?
- Erre egyszerű a válasz: ez volt eladó azok közül az autók közül, amelyek számunkra elérhető árban voltak. Ezt az évet eleve egy gyakorló évnek szántuk, úgyhogy nem volt szempont, hogy egyből egy űrtechnikánk legyen.
- Látjuk, hogy meglepően jól megy alattad idén az autó, hiszen 2. vagy a bajnokságban, csak a nyolcszoros magyar bajnok Harsányi Zoltán van előtted. Elárulnád, mit takar ez az öregecske külső? A főbb alkatrészek azért újabbak benne, mint a kasztni?
- Nem. Sajnos a kasztnival körülbelül egyidős minden, ami hajtja az autót. A motor EVO VI-os és jó 50-70 lóerővel gyengébb, mint az élmezőnyé, és hát 15 éves gátló dolgozik alattunk. Szóval vannak lemaradásaink műszaki oldalon, de jövőre szeretnénk előbbre lépni.
- Úgy hallottam, új autót fogtok építeni. Erről mit lehet tudni?
- Ãgy van, valóban ez a terv. Egyelőre még nem hoztunk végleges döntést a megépítendő modellről, de nagy valószínűséggel az R5-ös Mitsubishi lesz a befutó.
- Ha jól tudom, ez a típus még nem rendelkezik az FIA homologizációjával. Nektek kellene kijárni ezt a nemzetközi szövetségnél?
- Igen, nekünk. Úgy tudjuk, jövőre fogják tesztelni az Eb-s raliautókat, és 2016-17-ben tervezik őket bajnokságban indítani. Mivel mi már jövőre ezzel a típussal szeretnénk menni, így nekünk kéne intézni a homologizációt.
- Új autót az épít, akinek hosszú távú tervei vannak az adott sportágban, és a korábban általad említett Eb-s, illetve vb-s célok is arra engednek következtetni, hogy még jó sok évig a ralikrosszban szeretnél versenyezni. Valóban itt képzeled el a jövődet?
- Igen, úgy gondolom, ez az egyetlen járható út a számunkra. A ralit én nem kedvelem igazán, a ralikrosszban viszont abszolút megtaláltam eddig a számításaimat. Jól érzem itt magam, vannak távlati terveim, amiket elérhetőnek érzek, és nekem minden szempontból jobban is tetszik a ralikrossz, mint a formulaautózás. Úgy gondolom, hogy ez a sport nagyobb szabadságot és élményt ad a versenyzőnek.
- Köszönöm, és sok sikert a továbbiakhoz.
- Köszönöm.