DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Off-road

Marton Gergő Kiss Norbival és Major Benedekkel egy dobogón

2014. február 8-án, szombaton, a szokásos helyen, a Kakucsringen rendezték a KOMI-kupa IV. fordulóját, amelyen ismét elképesztően erős mezőny gyűlt össze. Az indulók táborát erősítette Marton Gergely is, aki abszolútban a 3. helyen végzett Kiss Norbert és Major Benedek mögött, az 1600 köbcenti alatti géposztályban pedig magabiztos győzelmet aratott.


 

Elnézve a rajthoz állók névsorát, akár úgy is fogalmazhatnánk, Eb-szintre emelkedett a KOMI-kupa! A most szombati IV. fordulón ugyanis az FIA Kamion Európa-bajnokság történetének legfiatalabb futamgyőztese, Major Benedek mellett csapattársa, a többszörös Eb-futamgyőztes és összetettbeli 5. helyezett Kiss Norbert is elindult egy 2000 köbcentis SEAT-tal, amivel lényegében visszatért a gyökerekhez, hiszen 2007-ben és 2008-ban hasonló technikával lett magyar bajnok a SEAT Leon Szuperkupában, többek között Michelisz Norbertet és Wéber Gábort is megelőzve.

Egyszóval, Marton Gergő - mint az összetett éllovasa - igencsak komoly ellenfeleket kapott erre a fordulóra. A 16. életévét márciusban betöltő ifjú pilóta számára ez azért is volt örömteli, mert ő mindig szereti erősebb autókhoz és erősebb ellenfelekhez mérni magát, hiszen mint mondja, egyrészt ebben van a kihívás, másrészt így lehet igazán fejlődni. Hát most megkapta! Kiss Norbi egy 2000-es SEAT-ban, Major Beni egy 1,8-as kompresszoros Lotus Exige-ben, míg Marton Gergő tavalyi bajnokautója, az 1,6-os Skoda Fabia Mk1-es volánjánál. Előbbi kettő igazi, aszfaltra termett pályaautó, míg Gergőé egy ízig-vérig rallycross fenevad, amelynek a csak aszfaltos kakucsi nyomvonal csupán félig tudja felszínre hozni erősségeit: hiányzik már Gergőnek és a "kicsikének" is a murva!



 



 

Kaptak viszont helyette csöpögő esőt és vizes pályát, ami mindig dob az élvezeti értéken, valamint a kihívás mértékén is. Gergő újra elemében volt, és főleg a 2. körtől kezdve nagyon elkapta a fonalat. Folyamatosan tudott gyorsulni, és végig nagy csatában volt a 2. helyért Major Benivel, kettejük között oda-vissza ment a pingpong. A 2. hely végül minimális különbséggel Benié lett, de Gergőnek így sem volt oka szégyenkezni: újabb abszolút dobogós helyezést szerzett egy több mint 50 főt, köztük profi bajnokokat felvonultató mezőnyben, saját kategóriájában, az 1600 köbcenti alatti autók küzdelmében pedig egy percig nem lehetett kérdéses győzelme. Major Benivel két hónapja már állt együtt dobogón, akkor a nyolcszoros magyar rallycross bajnok, Harsányi Zoltán ünnepelt közöttük, a pódium legfelső fokán, most Kiss Norbert. Nem rossz társaság!

Gergő ezzel ráadásul megszilárdította első helyét az MNASZ által elismert KOMI-kupa összetett pontversenyében, amit jelenleg 54 ponttal vezet a 34 pontos Major Benedek előtt. Beni az első futamon nem indult, Gergő azt a versenyt megnyerte, jelenleg ez a 20 pont választja el őket a tabellán; ezt leszámítva, az utóbbi három forduló tekintetében, amiken mindketten elindultak, teljesen pariban voltak, és ugyanannyi pontot gyűjtöttek. Egy 15 és egy 16 éves tehetség, mindketten felnőtt magyar bajnokok, és mindketten a legtehetségesebbek közül valók a maguk szakágában: Beni a gyorsasági autósportban, míg Gergő a rallycross-ban. Beni tavaly debütált az FIA Kamion Eb-n, ahol egyből négy futamgyőzelmet tudott aratni. Gergő tavaly - fiatal kora miatt - még nem indulhatott rallycross Eb-n, de idén remélhetőleg már megkapja az induláshoz szükséges külön engedélyt (márciusban tölti csak a 16-ot, és a szabály szerint január 1-ig kéne), és akkor aggódhat a külföldi mezőny!

Edzésnek és visszaigazolásnak tökéletes volt ez a kakucsi KOMI-kupa is. Ha nem is a rallycross Eb legjobbjai ellen, de egy másik, szintén az FIA által elismert Európa-bajnoki sorozat futamgyőztesei ellen fel tudja venni a versenyt Gergő, és tud rájuk tapadni. Ha pedig itt így van, akkor a rallycross Eb-n miért lenne másként?



 



 

Marton Gergely: "Nagyon jó kis verseny volt, jó volt újra a tavalyi bajnokautómmal menni, örülök, hogy leporoltuk a kicsikét, itt volt az ideje újra megjáratni picit! Az elején kicsit meg is sértődött, hogy mostanában keveset foglalkoztunk vele az új autó építése miatt, és nem akart beindulni. A jeladóval volt egy kis probléma, de többedik próbálkozásra sikerült elhárítanunk a bajt, és végre felcsendült az a hang, ami zene füleimnek, beindult a kicsike! A szabadedzés viszont közben lepergett, így számomra egyből az első mért, már tétre menő etappal indult a verseny. Jól ismerem Kakucsot, visszafelé is, sokat mentem már itt, úgyhogy nem okozott problémát, hogy egyből versenytempóban kellett nyomnom neki. Egyedül azt sajnáltam, hogy egyből időre kellett menni, így nem bohóckodhattam, nem adhattam az érzésnek és a nézőknek, pedig a vizes talajon kedvem lett volna kicsit jobban megmozgatni a kicsike hátulját! Jó lett volna a szabadedzésen kicsit kiszórakozni magam, és rámenni az élményre, ezt az egyet sajnálom, hogy ez most elmaradt. Azért csúszkálni így is csúszkáltam a vizes aszfalton, és körről körre feszegettem a határokat. Az első menés után elég csalódottan jöttem le, már kérdeztem is Gyurit, hogy "™most bennem van a hiba, hogy mindenki elver?, de gyorsan felvilágosítottak, hogy abszolút 1. időm van, úgyhogy nagy baj nincs, megnyugodtam. Igaz, Kiss Norbi ezen gyorsan változtatott, de őt ismerjük, ő egy zseni, és hát a SEAT-ja is nagyon erős volt, úgyhogy tudtuk, hogy nem ő lesz az ellenfél. A többiek ellen viszont éreztük, hogy lehet keresnivalónk, mert tudtam, hogy én sokat tudok még javítani. A 2. és 3. menést még jobban élveztem, és egészen jól sikerült elkapnom a ritmust. Bevallom, a végére lett is egy kis hiányérzetem, jó lenne már újra menni rallycross-os nyomvonalon is, murvás részekkel, gyors kanyarokkal stb. De hát ez a KOMI-kupa is nagyon jó volt, és mindennek megvan a maga ideje, úgyhogy nem panaszkodom. Gratulálok Norbinak és Beninek, és köszönöm nekik, hogy ilyen magasra tették a lécet, mindig örülök, ha van kit üldözni. Köszönöm Gyurinak a lehetőséget, tudom, hogy sűrű napja volt pénteken, mert elég későn találtuk ki, hogy megyünk, de jó volt látni, ahogy a szombati nap előrehaladtával egyre őszintébb lett a mosoly az arcokon. Pénteken kapkodva pakolt a csapat, szombaton késve értünk ki a pályára, aztán nem indult be az autó, ez volt a mélypont. És innentől kezdve egyre jobb és jobb dolgok következtek, a nap végén meg már mindenki boldog volt. A végén még meg is könnyeztem a dolgot, ennek az volt az oka, hogy az AMS Expóra befestettük egy speciális festékkel a kipufogót és a katalizátort is, hogy jól mutasson a képeken, és ez most elkezdett leégni róla, a füst meg csak jött be hozzám a pilótatérbe. Ez a 3. körre úgy kicsípte a szememet, hogy alig láttam valamit, úgyhogy szó szerint azért is siettem nagyon, hogy minél előbb visszaérjek a depóba, és friss levegőt szívjak! Jó kis versenybenzines levegőt persze, azt imádom nagyon!"



 

Fodor György, csapatfőnök: "összességében örülök, hogy végül úgy döntöttünk, rajthoz állunk a KOMI-kupa IV. futamán is. Minél több versenykilométert tesz meg Gergő, annál jobb, és főleg ilyen vizes körülmények között lehet sokat fejlődni. Leporolni kicsit a reflexeket, újra ráérezni picit a mozdulatokra, hogy mit kell csinálni, amikor elindul az autó hátulja stb. Erre tökéletes volt ez a verseny. Erős ellenfelek és erősebb autók is voltak, így volt ösztönzés, hogy körről körre tovább gyorsuljunk. A kezdeti nehézségek és problémák elhárítása után a hangulat is egyre jobb lett, nagyon jól éreztük magunkat végig, mint a versenyeken általában. Készülünk tovább a 2014-es szezonra, hiszen a célunk, hogy bajnokok legyünk a Super1600-as kategóriában."



 

A Gergő második menéséről készült onboard felvétel: