DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 18. szerda
Formula-E

Miért lett kegyvesztett Villeneuve a Formula-E-ben?

A hírek szerint Jacques Villeneuve és csapata, a Venturi közös megegyezéssel bontott szerződést nemrég, az Autosport szerint azonban 1997 F1-es világbajnoka többre volt hivatott.

Ha csak az eredményekre tekintünk, az okok egyértelműek: Villeneuve utcahosszal lemaradt a már egy éves Formula-E tapasztalattal rendelkező csapattársa, Stéphane Sarrazin mögött. Amíg a kanadai egy 14 és egy 11. helyet szerzett első két futamán, és Punta de Estében el sem tudott rajtolni, addig a francia két kilencedik és egy remek negyedik pozíciót gyűjtött be, amivel nyolcadik helyen áll a bajnokságban.

Az Autosport szakírója, Scott Mitchell úgy véli, hogy ennél azért árnyaltabb a korábbi F1-es bajnok helyzete, sőt, továbbmegy, és azt mondja, hogy elveszítése komoly veszteség a sportágnak. Abban igaza van, hogy még mindig lobog benne a tűz - elég csak a 2014-es Indy 500-on nyújtott teljesítményére gondolni -, tapasztalata pedig garancia volt arra, hogy a Venturi előrébb tudjon lépni a 2015/16-os Formula-E-szezonban.

Villeneuve debütálását műszaki hibák sorozata zavarta meg: a pekingi első edzésen az energiatároló hibásodott meg, a második gyakorlást pedig szinte teljesen ki kellett hagynia, mert autójából szivárgott a fékfolyadék. Ezek után nem volt meglepő, hogy egy másodperccel elmaradt csapattársától, és a 12. helyre kvalifikált, a kevés pályán töltött idő viszont megbosszulta magát, ráadásul Antonio Felix da Costával is ütközött.



Putrajayában ismét technikai hiba miatt állt meg az edzésen, de most csak hat tizedre maradt el Sarrazin mögött az időmérőn - a versenyen viszont túl sok időt veszített az autócserével, ami egy potenciális pontszerző helytől fosztotta meg őt. Villeneuve első két Formula-E hétvégéje így kvázi tesztnek felelt meg, Punta del Este ezért könnyen lehetett volna fordulópont is - mint kiderült, az is lett, csak nem éppen úgy, ahogyan azt a kanadai szerette volna.

Az időmérőn továbbra sem tudott fél másodpercnél közelebb kerülni csapattársához, de nem ezzel haragította magára csapatát, hanem azzal, hogy összetörte autóját. Noha nem esett nagyot, a Dallara-kasztniban keletkezett kár éppen akkora volt, hogy emiatt nem lehetett ott a verseny rajtjánál.

Ettől nagyobb problémát jelentett viszont, hogy Villeneuve a vasárnapi, kulcsfontosságú teszten is megtalálta a falat, és a nap nagy részét ismét csak a garázsban töltötte. Az Autosport információi szerint a Venturinál ekkor kezdték fontolgatni leváltását - egy hónappal később aztán jött a bejelentés, amit egyik fél sem kommentált túlzottan. Ami végül is érthető, hiszen mindkét félnek megvolt a maga felelőssége - az más kérdés, hogy Villeneuve-nek volt veszíteni valója.

„Voltak már ilyen szezonjaim, például 1999-ben a BAR-nál, ahol minden egyes versenyen bedöglött az autó. Ez a probléma az egynapos hétvégékkel, hogy ha valamit elbaltázol, akkor nincs lehetőséged a javításra” - mondta Villeneuve a Venturi műszaki hibáira utalva, de a csapatnál is jogosan várták tőle a fejlődést, ami nem érkezett meg.

Villeneuve rövidre sikerült Formula-e kalandja miatt azoknak lett igaza, akik már tavaly nyáron, a szezon kezdete előtt leírták őt - azt a pilótát, aki ’97-es bajnoki szezonja óta nem nyert együléses autóversenyt. Mindazonáltal tény, hogy a fentiek tükrében tényleg nem egyedül rajta múlt a távozás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: