DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Használati útmutató a Magyar Nagydíjhoz

Ha először mész, akkor azért, ha már huszonharmadszor, akkor azért érdekes elolvasni a Magyar Nagydíj előtti rajongói gyorstalpalónkat, amiből nem csak olyan dolgokról hallhatsz, amikről akartál, hanem olyanokról is, amikről nem.

Dppi_00115011_778



Hogyan menjünk ki a Ringre?

A 31. Magyar Nagydíjra látogatók számára alapvető kérdés, hogy milyen módon közelítik meg a mogyoródi dombok között elterülő katlant. Akik nem autóval mennek a helyszínre - persze parkolni nézőknek a hétvége napjaiban, a pálya közelében lehetetlen -, vagy nem a kempinget választják, azoknak többféle tömegközlekedési eszköz használatára is lehetőségük van. Hosszú évek tapasztalata szerint legnépszerűbb az Árpád-híd pesti hídfőjétől Mogyoród központjáig - és természetesen onnan vissza - induló ingyenes buszjárat, mely péntektől vasárnapig több turnusban közlekedik - az első buszok reggel 7.30-tól indulnak, visszafelé pedig 19 órától, vasárnap a tervek szerint pedig 18:30-kor (Bővebb információ itt).

Aki szeretné elkerülni a tumultust, de szintén a Volánbuszt választja, utazhat az Újpest Városkapu-Mogyoród, Hungaroring Főbejárat vonalat érintő menetrendszeri járattal (Pontos menetrend itt).

A tömegközlekedést favorizálóknak a HÉV is rendelkezésre áll az Örs vezér tere és Gödöllő között közlekedő, Mogyoród megállóhelyet érintő járatával - a Volánbusz az állomás és mogyoródi Templom tér között ingyenes járattal szállítja az utasokat.

Dppi_00115011_795

Honnan nézzük a hétvége eseményeit?

Akinek lelátóra szól a jegye, talán kényelmesen nézheti a pályán zajló küzdelmet - nem beszélve az esőtől és napfénytől egyaránt védő Super Gold tribünről (a kerekesszékes rajongók számára a Gold 3-as lelátón van kialakítva hely) -, de az állóhelyes tikettel rendelkezők sem panaszkodhatnak, hiszen az ő esetükben maguk választhatják ki a legjobb helyeket. A legtöbb drukker Mogyoród Temető utca-Kerektó-út vonalon közelíti meg a pályát, innen pedig az ötös kanyar felé, a kettes kapuhoz célszerű menni, ha minden lehetőséget meg akarunk ragadni. Korábban a beléptetés jegyspecifikus volt - azaz a vasárnapra szóló, „vonatos” jeggyel például csak a hatos kapun lehetett bemenni. Ekkor az emberfiának a fél pályát meg kellett kerülnie, méretes sártengeren átkelve, kitaposott, vékony földúton.

Az elmúlt két évben azonban már a kettes kapun is beengedték a nézőket, és ez valószínűleg idén sem lesz másként. Ez már csak azért is jó, mert az állóhelyes jegyekkel nem kell visszakutyagolni a célegyenes ráfordítótól a sikán utáni részig, ha valaki éppen itt akarja nézni a száguldást. Első ízben ezt a szakaszt, a 8-9-10-es gyors kanyarkombináció feletti dombot ajánlanánk - itt közel van az aszfaltcsík, és még a kerítés sem zavarja annyira a kilátást. A pénteki napra kiváló lehet, hiszen van idő megfigyelni és elemezgetni a pilóták vezetési stílusát.

A 11-es kanyar mögül a pálya második leghosszabb egyenesére láthatunk rá - ha egy kicsit továbbmegyünk, máris megtapasztaljuk az F1-es autók brutális sebességét. Bár a kerítés melletti állóhelyeket nagyon hamar elfoglalják, az időben érkezők itt láthatják leggyorsabbnak Hamiltonékat, ráadásul a Silver 5-ös tribünnel szemben egy kivetítő is található.

Az állóhelyek non plus ultrája mégis a célegyenes ráfordító, és a Silver 3-as lelátó mögötti domb, ahonnan beláthatjuk az utolsó három kanyart, a célegyenes felét, van kivetítő, a sasszeműek (vagy a messzelátóval felszereltek) pedig a paddock nyüzsgését is szemügyre vehetik. Azért arra vigyázzunk, hogy aki itt cövekel le, az az edzés/futam alatt ne nagyon mászkáljon el a helyéről, pláne ne vasárnap, mert könnyen drukkertársai megvető pillantásait, rosszabb esetben beszólogatásait kell lenyelnie - ugyanez igaz az állva történő nézelődésre is, amikor mindenki ül. De ha bátran konfrontálódni szeretnénk, ne adjuk alább egy óriási finn zászlónál!

Dppi_00115011_789

A Magyar Nagydíj célegyenes közelében helyet foglaló szurkolói számára a nap fénypontja a leintés után jön el, amikor megnyitják a pálya melletti kapukat, aszfaltra engedve több ezer feltüzelt rajongót. Bár mindenki a versenyt jött nézni, nem árt 5-7 körrel a kockás zászló előtt hamarabb lemenni a kapuhoz, ha még időben, a pódiumceremónia előtt ott akarunk lenni a tűz közelében. Itt a velünk lévők mellett a többiekre is figyelni kell, s mivel elég sok a gyerek, a társadalmi felelősségvállalást itt kulturált pályára vonulással tudjuk elérni. Egyedül annyi a baj, hogy a dobogósok elvonulása után nagyon hamar összeterelik a rajongókat, akiknek arra sem nagyon marad ideje, hogy megfigyeljék a bokszban folyó utómunkákat - a csapatünneplésről nem is beszélve.

Étel-ital

Feltételezhető, hogy aki állóhelyre vett jegyet, nem azért van ott a Hungaroringen, hogy a tikett harmadának áráért étkezzen, de a lelátón helyet foglalók nagy része is így van ezzel. Persze a pályán belüli büfék kínálata nagyon ínycsiklandó, a háromezres gyrost, az ezerötszázas lángost, vagy az ezres jégkrémeket nem a magyar pénztárcának találták ki - nem meglepő, hogy a 70-80 ezer vasárnapi néző 70%-a külföldről érkezik. Ezért jobban járunk, ha saját kezünkbe vesszük táplálkozásunkat a három nap alatt - a tévhitekkel ellentétben nem lincselnek meg azért minket a biztonságiak, ha a táskánkban ott figyel néhány szendvics, valami rágnivaló, és egy-két üveg ásványvíz.

Merchandising

A pálya mellett végigsétálva lépten-nyomon kihelyezett ruhaboltokba botlunk, ahol évtizedes termékektől a legújabb pólókig és sapkákig mindent megtalálunk - nagyon érdekes, hogy ha figyelmesen keresgélünk, akkor potom áron juthatunk például egy Schumacher-polóhóz - itt a potom ár egy „ringes gyrosz” felét jelenti!

Nem beszéltünk még…

…például arról, hogy mit lehet és mit nem. A Hungaroring listája szerint nem lehet behozni kést, tűzijátékot, könnygázt, dudát, jelzőfényt, fegyvert, veszélyes eszközöket, lézer eszközöket, üveget, üveg edényt és bármilyen más tárgyat, amely fegyverként használható és/vagy a közbiztonságot veszélyezteti. A szabályzatot rosszul értelmezők otthon is felejthetik fényképezőiket és kameráikat, azonban ezekkel valójában lehet felvételt készíteni, egyetlen, ám annál komolyabb feltétellel: ha azok nem kereskedelmi célra készülnek. A leintés utáni ünneplés alatt a célegyenesben tilos felkapaszkodni a bokszfalra - a helyszínen lévő biztonságiaknak mindig ennek megakadályozása okozza a legnagyobb fejtörést.

 Dppi_00115011_759

5 dolog, amit vigyél magaddal a pályára

- Okostelefon: Minden helyzetben jó unaloműző, például akkor is, amikor a Mogyoródra tartó utakon éppen a dugóban ülsz valaki autójában. Ha viszont azok közé tartozol majd, akik a járdán az autóknál gyorsabban sétálva nevetnek a forgalom tempóján, akkor is sokat érhet a kezetekben a készülék, hiszen az új virtuális őrület jegyében levadászhatjátok a pálya körül kószáló Pokemonokat.

- Egy köteg pénz vagy egy halom kaja: A már feljebb részletezett okok miatt. Számunkra kitörölhetetlen emlék marad, amikor sok-sok évvel ezelőtt, még tizenévesként először utaztunk a Magyar Nagydíjra, és a lelátók mögötti egyik büfében csak kíváncsiságból vettünk egy tál 800 forintos sültkrumplit, majd gyanútlanul kértünk rá kechupot is, amitől meglepetésszerűen feljebb ugrott az ára. Mindez még az ezredforduló környéki árfolyamon. Mi szóltunk.

- Távcső: Jó az. Aki elvből elveti a Hungaroringre való kijárást, annak általában az a legfőbb érve, hogy a lelátóról nem lehet rendesen követni a verseny alakulását. Aztán ha mégis rászánja magát, akkor rádöbben, hogy a kivetítők segítségével bizony lehet, viszont az „apróbetűs rész”, mint a sorrend vagy a büntetések már nem olvashatóak le akkora távolságból. Ahhoz, hogy a helyszínen is 100%-osan képben legyünk, nem árt felerősíteni a látásunkat.

- Napolaj: Kivéve, ha nem akarod, hogy vasárnap délutánra a bőrszíned alapján mindenki Ferrari-szurkolónak higgyen. Soha nem rendezték még naptár szerint olyan hamar a Magyar Nagydíjat, mint idén, de a július 24. az azért még mindig a nyár kellős közepe.

- Jegy: Triviálisan hangzik, de tényleg ne hagyjátok otthon, mint ahogy semmilyen más dokumentumot sem, amire szükségetek lehet: Magyarországiaknak magyar igazolvány, határon túliaknak „magyarigazolvány”. Mi még azokra az időkre is emlékszünk, amikor az Árpád téri ingyenes busz ajtajai előtt szigorú ellenőrök vizslatták, hogy tényleg van-e F1-es jegyük a felszállni vágyóknak, és rezzenéstelen arccal megálljt parancsoltak annak is, aki a pályán szeretett volna belépőt venni. Azt is jegyezzétek meg, hogy melyik kapun léphettek be a Hungaroring területére, elkerülve, hogy egy több kilométeres sétával kelljen vesztegetni a drága időt a pályát körülvevő hullámvasútszerű utakon.

 Dppi_00115011_652

5 dolog, amit ne vigyél magaddal a pályára

- Füldugó: „Minek?” - a legtöbb ember már akkor is ezt kérdezte, amikor még V10-essel szaggatták az aszfaltot és a dobhártyát az F1-es autók, de napjainkban, a hibrid hajtás és a turbó által tovább szelídített V6-osok idejében már tényleg nincs rá szükség. Persze ne feledjük, hogy a GP2 és a GP3 motorzaja esetenként továbbra is fülsértő lehet, de füldugót vinni akkor se muszáj, hiszen a pálya 5 kilométeres körzetében 13 méterenként lehet találni egy nénit, aki nagyon szívesen adna.

- 100% poliészter sapka: Az igazi rajongó persze azért őrizgeti egy éven át ereklyének számító F1-es sapkáját, hogy a Nagyhéten, vagyis a Magyar Nagydíj idején büszkén magára öltse. Egy forró hétvége azonban alaposan leamortizálhatja némelyiküket: a csilli-villi sapka színe könnyen kifakulhat, a folyamatot pedig magunk is észlelhetjük, amikor az izzadtsággal együtt az arcunkon folyik le belőle a piros!

- Magyar-finn szótár: Minden irányban finneket látsz és szeretnél velük szót érteni? Egyet se félj! A „Kimi Raikkönen” nemzetközi egyezményes kifejezésnek számít az egész világon, és amúgy is, a sör minden nyelvi akadályt ledönt.

- Útvonaltérkép: Nem vagy benne biztos, hogy merre kell menni a pályához? A legjobb! Csak kövesd a tömeget! Valamilyen rejtélyes módon ők mindig a megfelelő irányba vezetik egymást.

- Mindenféle vallási tanokat hirdető transzparensek: 2003-ban Silverstone-ban egyszer már eljátszották, szóval most már amúgy se lenne érdekes. És kicsi az esélye annak is, hogy a versenyzők mai generációja már szívesen olvasgatna futam közben hülye feliratokat egy a pályára berohanó szoknyás férfi tálalásában. Ne ti legyetek azok. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: