Pedig a sport éppen az idei évre változtatta meg a motorokra vonatkozó szabályokat, amitől szorosabb, kiegyenlítettebb küzdelmet reméltek. A csapatok nyomására bizonyos mértékben engedélyezték az évközi fejlesztéseket, hogy ezáltal a hátrányban lévő gyártók könnyebben felzárkózhassanak, és a motorcseréért járó büntetéseken is módosítottak: míg tavaly az el nem használt hátrasorolást tovább kellett vinni a következő futamra, idén az adott versenyhétvégén alakul az át bokszutcai büntetéssé.
Ám egyre több jel utal arra, hogy ezek a módosítások egyáltalán nem hozták meg a várt hatást. A Renault és az újan érkező Honda teljesítménybeli lemaradása hatalmasra nőtt a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest, amiért az évről évre csökkenő fejlesztési lehetőségeket okolják, a McLaren pilótáinak komédiába fulladó spielbergi 25 rajthelyes büntetése pedig jelzi, hogy talán ez sem volt a legfogyaszthatóbb megoldás.
Elsősorban persze a Renault és a Honda csapatai szeretnék, ha nagyobb szabadságot kaphatnának a fejlesztésekben, panaszaikkal és érzéseikkel azonban nem nehéz azonosulni.
„Malajziában megegyeztünk abban, hogy megszabadulunk a négymotoros szabálytól, de aztán ebből mégsem lett semmi” - bosszankodott a Red Bullt irányító Christian Horner. „Nem jó, hogy olyan nagy gyártók, mint a Renault és a Honda a nyilvánosság előtt ilyen helyzetben tűnnek fel. Valamit tennünk kell az ügy érdekében.”
Véleményét pedig osztja Eric Boullier is a küszködő McLaren-Honda részéről: „Szerintem túl messzire mentünk a fejlesztések korlátozásával, ezzel párhuzamosan pedig a büntetési rendszerrel is. A versenyzés egyúttal a versengésről is szól, ilyen környezetben pedig mindenkinek képesnek kell lennie arra, hogy továbbfejlessze magát és folyamatosan jobbá váljon. Engedélyezni kellene a szabad fejlesztéseket, ennyi az egész. Nem kellenek sem viták, sem büntetések. Az, hogy számunkra bonyolulttá teszi a dolgot, csak egy dolog, de a rajongók számára még inkább követhetetlen az egész.”
A Ferrarinak ugyan nincsenek ilyen panaszai, hiszen ők közeledni tudtak a Mercedeshez és az erőforrásuk is megbízható, ám még az olaszok elnöke, Sergio Marchionne is egyetért abban, hogy tenni kell valamit a sport átláthatósága érdekében.
„A mai Formula-1 már sokkal inkább az alkímiához hasonlít, mintsem a versenyzéshez” - élt egy különös hasonlattal. „Senki semmit nem ért többé, gondoljunk csak azokra a versenyzőkre, akik 25 rajthelyes büntetést kapnak. Nagyobb alázatosságot kellene mutatnunk annak érdekében, hogy visszahozzuk a műsort a versenypályákra.”