Steward
Gobodics Tamás
2017. szeptember 25. hétfő
Egyéb

50 érdekesség a Formula E-sorozatról

Óriási érdeklődés övezi világszerte a hétvégén útjára indított elektromos szériát, a Formula E-t. Az alábbi összeállításban ötven érdekes tény olvasható az új szériáról, mely már most az egyik legszínesebb formulaautós sorozatnak tűnik.
1. A Venturi csapat egyik tulajdonosa Leonardo di Caprio.

 

2. A tíz helyszínből hét még soha nem rendezett semmilyen autóversenyt.

 

3. A májusi monacói verseny lesz az első futam a Hercegség pályáin, melyet nem a Monacói Nagydíj vagy a Historic Grand Prix keretében rendeznek.

 

4. Az elektromos hajtáslánc és az elektronikai rendszer a McLaren P1-ből származik.

 

5. A 18 inches abroncsok mindenfajta időjárási körülménynek megfelelnek.

 

6. A FanBoost ideiglenesen megnöveli a versenyautók maximális teljesítményét 150-ről 180 kilowattra.

 

7. Jaime Alguersuari 2011-es F1-es távozása óta most fut először teljes szezont egy sorozatban.

 

 

8. A versenyzőknek a futam során kötelezően autót kell cserélnie, mivel egy akkumulátor nem bír ki egy teljes versenytávot.

 

9. A pekingi futam 20 résztvevője közül 13-an legalább egy F1-es futamon rajthoz álltak már.

 

10. Bár az autók egyelőre még egy gyártótól származnak, a csapatok szabadon választhatnak fékeket és egyéb alkatrészeket.

 

11. A széria történetének első futamgyőztese, Lucas di Grassi eredetileg a sorozat autójának hivatalos tesztpilótája lett volna, ám amikor közölték, hogy ebben az esetben nem vehet részt a bajnokságban, lemondott erről a szerepről.

 

12. Nelson Piquet a sorozat doningtoni tesztje előtt öt éve, a Crashgate kirobbanása óta nem ült versenyautóba Európában.

 

13. A 2015-ös évtől kezdve a csapatok saját elektromos fejlesztései is helyt kaphatnak az autóban.

 

14. 1993 óta ez volt az első formulaautós futam, ahol a Senna és a Prost név is megjelent a rajtrácson.

 

15. A sorozat safety carja, a BMW i8 szuperautója.

 

16. A versenyzőknek a szabályok értelmében egy-egy első és hátsó abroncsot tovább kell vinniük a következő hétvégére.

 

17. Bár mindkét versenyző és a csapat vezetése is olasz, a Trulli GP svájci licensszel versenyez.

 

18. Az autók akkumulátorait a Williams építette az amerikai XALT Energy céggel együttműködve, akik a lítium-ionos cellákat gyártották.

 

19. A versenyzők a kormányon maguk állíthatják az autó energia-felhasználását.

 

20. Az elektromos versenyautók három másodperc alatt gyorsulnak fel 0-ról 100 kilométer per órára, csak egyetlen tizeddel lassabban, mint egy GP2-es autó.

 

 

21. A versenynaptár kialakításában a DHL, a sorozat hivatalos logisztikai partnere is részt vett azzal a céllal, hogy minél kisebb legyen a széria karbon lábnyoma.

 

22. Takuma Sato Aguri Suzuki csapatában szerepelt Kínában, akárcsak utolsó Formula-1-es versenyén, a 2008-as Spanyol Nagydíjon.

 

23. A szabadedzést, az időmérőt és a futamot az összes helyszínen egy nap alatt rendezik.

 

24. A széria bajnoka ötmillió font pénzdíjjal gazdagodik majd jövő nyáron.

 

25. Az akkumulátorok súlya 320 kilogramm, az autó és a versenyző összsúlyának több mint harmada.

 

26. Az ötsebességes szekvenciális váltók áttételezése fixen rögzített.

 

27. A versenyzők két oldalán elhelyezkedő nagy fémszárnyaknak biztonsági, s nem aerodinamikai funkciója van.

 

28. Az eredetileg benevező 10 csapat közül egy, az amerikai Drayson Racing nem jutott el a rajtrácsra, helyüket a Trulli GP vette át.

 

29. A Venturi a Formula E-n kívül is foglalkozik az elektromos hajtású autókkal, céljuk az elektromos sebességi rekord minél magasabbra emelése.

 

 

30. A Formula E történetének első versenyét a világ több mint kilencven országában közvetítették.

 

31. A széria doningtoni központja mindössze négy hónap alatt, 5,7 millió fontból épült meg.

 

32. A sorozat 13 egykori F1-ese közül többen is állhattak dobogón a királykategóriában, győzni viszont egyedül Jarno Trulli tudott a 2004-es Monacói Nagydíjon.

 

33. Akárcsak a Formula-1-ben, a Formula E-ben is tiltott a telemetriai adatok verseny közbeni továbbítása a pilóta felé.

 

34. A DHL minden helyszínre 41 autót, 45 erőforrást, két 1000 wattos generátort, és több mint 200 Michelin-abroncsot szállít.

 

35. A szezon végén minden versenyző leggyengébb eredményét törlik az összesítésből.

 

36. Az első verseny győztese, Lucas di Grassi nyerte a sorozat első versenyszimulációját júliusban Doningtonban.

 

37. Az egykori F1-es Franck Montagny úgy nyilatkozott, hogy vezetés közben zavarja a sisakjának csapódó levegő által keltett hang.

 

38. Az első futamot kis híján megnyerő Nick Heidfeld az 1999-es F3000-es szezon óta mindössze egyszer tudott nyeri egy ALMS-futamon. A Formula-1-ben nyolcszor lett második győzelem nélkül, ami rekordot jelent.

 

 

39. Az autók töltéséhez használt generátorok végterméke a glicerin, mely a biodízel mellékterméke.

 

40. A versenygépek hátsó kialakítása azok összeakadását hivatott megakadályozni. A formatervezés az IndyCar Dallara DW12-eséről származik.

 

41. Stephane Sarrazin már a negyedik jelentős nemzetközi sorozatában vesz részt: egyetlen futamon a Formula-1-ben is szerepelt a Minardival, a WRC-ben Subarut vezetett, a Peugeot-van és a Toyotával indult Le Mans-ben és a WEC-ben, most pedig a Venturi versenyzője.

 

42. Minden versenyhelyszínen más és más DJ, illetve koncert szórakoztatja a közönséget.

 

43. A Dragon Racing mára már megszűnt IndyCar-csapatában versenyzett az elmúlt két évben Sebastien Bourdais.

 

44. A szezonzárót Londonban rendezik majd a Battersea Parkban, illetve környékén.

 

45. Az időmérőket az autók négy ötös csoportban teljesítik, minden csoport tagjainak 10 perce van a lehető legjobb idő elérésére. A leggyorsabbé lesz a pole és a három bajnoki pont.

 

46. Antonio Felix da Costa DTM-es kötelezettségei miatt hagyta ki a bajnokság első fordulóját.

 

47. A sorozat vezetője, Alejandro Agag 2007-ben egy Flavio Briatorét és Bernie Ecclestone-t is magába foglaló konzorcium részeként vásárolta meg a Queens Park Rangers futballcsapatát.

 

48. Az autók végsebességét 140 mérföld, azaz 225 kilométer per órában maximalizálták.

 

49. A Formula E az első európai központú sorozat, melyben az Andretti Autosport részt vesz.

 

50. A széria pilótái közt két hölgy van, az Amlin Aguri színeiben Katherine Legge, míg a Trulli GP színeiben Michela Cerruti szerepel a Formula E első szezonjában.

 

A Badger GP összeállítása nyomán

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?