Az ilyen dizájn célja, hogy megtévessze az ipari kémeket, akik megpróbálják kilesni a közutakon tesztelt új modellek formavilágát, optikai csalódással nehezítve meg az autó valódi formáinak érzékelését.
A Ford legújabb, 3D hatású “Tégla” kamuflázsát részben a népszerű online illúziók inspirálták: a véletlenszerűen elhelyezett fekete, szürke és fehér hengerek kaotikus mintázatot alkotnak. Ez a megoldás hatékonyan takarja el a karosszéria domborulatait és vonalait – még akkor is, ha több ezren posztolnak az autóról fotókat és szelfiket.
“Ma már szinte mindenkinél van okostelefon, és az ezzel készült fotókat azonnal meg is tudja osztani, így bárki láthatja autóinkat, miközben a közúti teszteket végezzük,” mondta Lars Muehlbauer, a Ford Európa álcázásért felelős managere. “A formatervezők gyönyörű karosszériákat és dizájn-megoldásokat alkotnak, a mi feladatunk pedig az, hogy ezek az utolsó pillanatig titokban maradjanak.”
A szigorú vizsgálati módszerek fontos része az új modellek közúti tesztje. Egy-egy új kamuflázs kifejlesztése körülbelül két hónapig tart, majd az elkészült mintázatot szuperkönnyű, a hajszálnál is vékonyabb műanyag fóliára nyomtatják, és ezzel borítják a tesztautókat. Az új megoldások először egy zárt Ford-tesztpályán vizsgáznak; itt derül ki, hogy tényleg hatékonyan álcázzák-e a karosszéria formáit.
“Olyan mintázatot próbáltam kialakítani, ami biztosan összezavarja az ember szemét,” mesélte el Marco Porceddu, a Ford Európa termékfejlesztési részlegének prototípus-tervezője, az új kamuflázs kifejlesztője. “Az interneten tanulmányoztam az optikai csalódásokat, és találtam egy formát, ami ezerszámra sokszorosítható és keverhető. Ez a megoldás nemcsak optikai csalódást kelt, hanem háromdimenziós hatású is.”
A 3D “Tégla” kamuflázs extrém hőmérsékleteken is megállja a helyét: létezik olyan változata, ami Európa havas környezeteiben igazán hatékony, és olyan is, aminek homokszíne az ausztrál vagy dél-amerikai tájhoz illik.
“Az új álca szinte bármilyen környezetben jól látható, mégis megtöri az autó vonalainak folytonosságát, így az agyunk nem tudja összerakni a helyes képet,” magyarázta el Martin Stevens, az Exeter Egyetem docense, aki közel 15 éve tanulmányozza az állatok színvilágát és rejtőzködő képességét. “Az optikai csalódás nem rontja az autó láthatóságát, de összezavarja az érzékeinket, így nem tudjuk felmérni a felületek mélységét és árnyékait, vagyis nem érzékeljük az autó formáit. Olyan trükk ez, amit az állatok is használnak, hogy távol tartsanak maguktól valamit, vagy elrejtőzzenek – és azt hiszem, ez egy tesztautó vezetője számára is ugyanilyen hasznos.”