Steward
Balogh Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. május 28. vasárnap
SimTech

Magyar találmány forradalmasíthatja a repülést

Újabb csodát alkotott a semmiből a magyar szürkeállomány. Bemutatjuk a világ első, emberi közlekedésre szánt trikopterét, amelyet olyan könnyű irányítani, mint a földön egy kerékpárt.

Daidalosz és Ikarosz legendájából tudjuk, hogy a repülés gondolata már jó ötezer évvel ezelőtt is foglalkoztatta az emberiséget. A középkor egyik legnagyobb feltalálója, Leonardi da Vinci is próbálta megfejteni a repülés titkát, ami 1903 óta a Wright-fivéreknek köszönhetően többé nem titok.

Mára a repülők tömegközlekedési eszközzé váltak. Igen ám, de amíg mondjuk egy autót vagy egy buszt viszonylag sokan tudnak vezetni, addig egy utasszállító repülőt, vagy akár egy helikoptert jóval kevesebben, és ők is hosszú évek alatt sajátítják el az ehhez szükséges tudást és rutint.

E tekintetben hozhat forradalmi változást a „Flike” névre keresztelt magyar találmány, amelyet hazánk vezető alkalmazott kutatóintézménye, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. néhány lelkes kutatója fejlesztett ki, megdöbbentően rövid idő alatt.

A Flike fejlesztési projektje ugyanis 2014 nyarán indult el, ám hat hónap múlva már felszállt a miskolci repülőtérről az első próbamodell, akkor még ember nélkül. További három hónap kellett ahhoz, hogy az első olyan felszállásra is sor kerüljön, amelyen már egy ember is helyet foglalt a Flike „fedélzetén”. Ez volt a világ első ilyen, emberi közlekedésre szánt trikopteres próbarepülése, míg szerdán egy újabb videó került fel a youtube-ra, ezúttal az első „kontrollált” repülést ejtette meg a magyar fejlesztőcsapat saját tervezésű és építésű csodagépével.

A FLike név az „F’ Like Freedom, azaz az „F” mint szabadság (ennek így a magyar nyelvben nyilván nem sok értelme van, de az angol eredeti alapján mindenkinek érthető), szlogen rövidítéséből ered, de érezhetően egy kis szójáték is van benne a „fly” (repülés) és a „like” (tetszik) szavak összevonásából. Egy olyan korszakban, amikor az új generációk már a facebookon és a like-okon nőnek fel, úgy gondoljuk, ez egy népszerű név lesz, amely segítheti a találmány elterjedését szerte a világon.

A Flike legnagyobb előnye a könnyű vezethetőség mellett a relatíve (egy repülőgéphez vagy helikopterhez képest) olcsó előállítási költség, amely által mindenki számára elérhetővé válhat a repülés élménye. Képzeljünk el egy olyan közlekedési eszközt, amellyel szabadon száguldhatunk a levegőben, kikerülve minden forgalmi dugót, mintha csak a biciklinkkel indulnánk el bevásárolni. De ne is képzeljük el, mert a magyar kutatócsapat már elképzelte előttünk, és meg is alkotta. Jelenleg már a második próbamodellen dolgoznak (a cél, hogy egy az előzővel teljesen megegyező példányt tudjanak gyártani), és ha ez sikerül, akkor hamarosan elindulhat a találmány non-profit sorozatgyártása.

A Flike további előnye a zéró károsanyag-kibocsátás, amit korszerű elektromos meghajtásának köszönhet. Ami a műszaki részleteket illeti, a Flike egy koncentrikus, Y6-szerkezetű trikopter, melynek felemelkedését hat rotor biztosítja. Ezek három külön tengelyen vannak elhelyezve, és páronként egymással szemben hajtják a levegőt. A lítium-polimer akkumulátorok körülbelül 15-20 percnyi lebegő mozgást, illetve 30-40 percnyi cirkálást tesznek lehetővé. A tervezők a biztonságra is gondoltak, így amennyiben az egyik rotor meghibásodna, akkor ennek funkcióját automatikusan egy vészprogram venné át, a biztonságos landolás érdekében.

 

A találmány ismertetésére létrehozott angol nyelvű honlap leírása szerint az Flike minden olyan mozgásra képes, mint amire egy helikopter, de sok olyan manővert is végre lehet vele hajtani, amire ma még nincs is kifejezésünk.

Az angol név és az angol nyelvű honlap is azt jelzi, hogy a magyar feltalálók célja, hogy világszerte elterjesszék találmányukat, és forradalmasítsák vele a légi közlekedést. Érdekesség, hogy több külföldi hírportál is világgá kürtölte már az új csodamasina létrejöttét (mi például az olasz AutoMoto.it facebook oldalán bukkantunk rá az egyik videóra), de legjobb tudomásunk szerint a magyar sajtóorgánumok közül elsőként adhatunk hírt honfitársaink kiváló találmányáról. 

Kíváncsian várjuk a fejleményeket, mert szerintünk sokaknak jól jönne egy ilyen a bicikli helyett! Nem beszélve arról, hogy szinte már látjuk a lelki szemeink előtt, ahogy a napjainkban egyre elterjedtebb drónok továbbgondolásaként az operatőrök a jövőben ilyen Flike-ok „nyergéből” kamerázzák végig felülről az egyes sporteseményeket. Határ a csillagos ég, és a fejlődésnek csak a képzelet szabhat határt, vagy az sem!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?