DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

A Leyton House-tól a Red Bullig: Adrian Newey befejezetlen ügye

A 90-es évek legelején a Leyton House kiscsapatként is többször villantani tudott, köszönhetően a fiatal Adrian Newey tervezői zsenialitásának. Akkor csak a pénzhiány akadályozta meg őket a még komolyabb eredmények elérésében.

Adrian Newey Formula-1-es pályafutása annak idején a Leyton House nevű kiscsapattal kezdődött. Az istálló mindössze két évig létezett, ám ez alatt a rövid időszak alatt is meg tudta villantani, mire is lehetett volna képes akkor, ha több forrás állt volna rendelkezésére.

A kezdetekről, és a befejezetlen ügyről a tervezőzseni a Mobil 1 - The Grid YouTube-csatornáján adott interjújában beszélt.

„Összesen nagyjából ötven alkalmazottunk volt, így pedig elég hullámvasút-szerű eredményeket produkáltunk. De néha még dobogós eredményekért is harcolhattunk” - mondja Newey.

capellileytonhouse



Sőt, Ivan Capelli 1990-es Francia Nagydíjon szerzett második helye után (ahol egyébként a csapattárs Maurício Gugelminnek is jó esélye volt egy hasonló eredméányre) Newey szerint még többet elérhettek volna, ha több pénzük van. „Mindig úgy éreztem, ha biztosított lett volna a finanszírozás hosszabb távon, akár versenyeket, sőt, ki tudja, talán még bajnoki címeket is szerezhettünk volna. Nagy kár, hogy ennyire rövidre sikerült az az időszak.”

Newey ezt követően topcsapatoknál dolgozott, de mindig úgy érezte, van egy befejezetlen ügye a száguldó cirkusszal. Ekkor kereste meg őt az akkor még legjobb indulattal is csak középcsapatnak nevezhető Red Bull, amelynél végül 2006-ban kezdett el dolgozni. Kapóra jött a hívás.

rb5-f1-formula1-newey

„Valahol az agyam legmélyén mindig megvolt az, hogy nekem van egy befejezetlen bizniszem a Formula-1-gyel. Nagyon vonzónak tűnt a Jaguarból még épp csak kinövő Red Bullnál az a projekt, hogy versenyeket, később pedig akár bajnoki címeket is nyerjünk együtt.”

A sikerre nem kellett olyan nagyon sokat várni. „Christiannal felépítettük a Jaguar alapjain a csapatot, 2009-ben pedig megnyertük az első futamunkat. Nagyon büszke pillanat volt ez mindenki életében.”

Egy évvel később aztán jött a bajnoki cím is. „2010-ben világbajnokok tudtunk lenni, ez pedig karrierem egyik csúcspontja. Nagy elégedettséggel töltött el, hogy a kezdetektől részese lehettem annak az útnak, aminek a végén a világbajnoki címek vártak minket.”

A teljes interjú ebben a videóban tekinthető meg:

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: