DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
Retro

Retro – Mezítláb F1-es autóban

Pályafutása elején kinevették a holland nemest, Carel Godin de Beaufortot, akitől a nevettetés sem állt távol, számos emlékezetes lábjegyzettel ajándékozta meg a sport történetét.

Az autóversenyzés sosem volt a szegények sportja, de a tétel végképp jellemezte a Formula-1 első évtizedeit, amikor a bajnokság még nem emlékeztetett napjaink profi üzletágára. Ebben az időszakban számos dúsgazdag, nemesi származású pilóta tűnt fel az F1-ben, sokan csak hobbiból – a legismertebb közülük alighanem Wolfgang von Trips és Bira herceg, a thaiföldi királyi család sarja.



Az egyik utolsó volt a holland nemes, Carel Godin de Beaufort, aki 1957-ben tűnt fel először a kategóriában, két évvel élete első versenye után, saját csapata, a szülővárosa nevét viselő Ecurie Maarsbergen versenyzőjeként, a Hollandia nemzeti színében, rikító narancssárgán pompázó, szponzorok nélküli autóval. A jonkheer titulust viselő de Beaufort (ez a legalacsonyabb nemesi rang az országban, a német junkernek felel meg) csupán 23 éves volt ekkor, 1934. április 10-én született – most tessék figyelni! – Karel Pieter Antoni Jan Hubertus Godin de Beaufort néven.

De Beaufortot, aki eleinte a Német és Holland Nagydíjakon állt rajthoz, majd 1961-től vált a mezőny teljes tagjává, először lenézték versenytársai, akik mozgó akadálynak és másokra leselkedő veszélyforrásnak tartották. Nem túl hízelgő becenevet is kapott a „Zsíros Porsche” formájában, amely masszív testalkatából és abból adódott, hogy 31 versenyéből csupán kettőt nem a német márka F1-es autójával teljesített. Idővel azonban eredményeivel kivívta társai tiszteletét: négy versenyét is a pontot érő hatodik helyen fejezte be, 1963-ban pedig a bajnokságon kívüli Római és Siracusai Nagydíjakon második lett, az osztrák futamon pedig, ahol a világbajnokság sztárjai, köztük Jack Brabham és Jim Clark is rajthoz álltak, harmadik.

 

Nem csupán rajta viccelődtek, de ő is imádta a viccet: egy ízben a Beatlesre emlékeztető parókát viselt, és furcsa szokása volt cipő nélkül vezetni. Egy reimsi versenyen pedig edzés közben vett fel egy fiatal hölgyet autójába, hogy körbevigye a pályán, ezzel kiváltva a tisztviselők bosszúságát. Egy Belga Nagydíjon egy Cooperrel gurult a pályára saját autója helyett, csak mert kedve támadt kipróbálni. Eltartott egy ideig, mire a versenybírók rájöttek, valami nem stimmel, és fekete zászlóval kiintették. A de Beaufort család maarsbergi kastélyában tartott hírhedt partikat számos F1-es pilóta látogatta örömmel.

Carel Godin de Beaufort az 1964-es Német Nagydíj edzésén csúszott ki a pályáról a Bergwerk kanyarban, a baleset következtében pedig kirepült az autóból, és súlyos fej-, mellkasi és lábsérüléseket szenvedett. Előbb egy helyi kórházba vitték, majd Kölnbe szállították át, de három nappal az eset után elhunyt. Három tragédia nélküli évet követően, Wolfgang von Trips monzai halála után ő volt a Formula-1-es nagydíjak 8. áldozata.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: