DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Egy háromszoros F1-es világbajnok a helyszínről nézte a wimbledoni elődöntőt

Sir Jackie Stewart is ott ült a lelátón Andy Murray és Roger Federer teniszmeccsén. Mielőtt elkezdődött volna a torna egyik legjobban várt mérkőzése, a skót F1-es legendának még volt ideje két teniszlegendával fényképezkedni - a képen Björn Borggal és Rod Laverrel pózol.

EasyCapture1_18

Hülkenberg már megtette az első métereket 2023-ban

Még csak néhány nap telt el az idei esztendőből, Nico Hülkenberg azonban már munkához látott, igaz egyelőre nem egy F1-es autóban. A Haas csapatához szerződő német versenyző ezúttal egy traktor nyergében volt látható az Instagram-oldalára feltöltött videóban, melyen az is látszik, hogy a kerti géppel kislányát utaztatta meg.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

A WEC-ben fut teljes szezont a Haas F1-es tartalékpilótája

Pietro Fittipaldi több éve a Haas kötelékeibe tartozik, tartalékversenyzőként 2020 végén két nagydíjat teljesített is Romain Grosjean emlékezetes bahreini balesete után. Emellett persze versenyzett máshol is a kétszeres F1-es világbajnok, Emerson Fittipaldi unokája: tavaly az Európai Le Mans Sorozatban állt rajthoz az Inter Europol Competition színeiben.

A pénteki bejelentés értelmében a brazil 2023-ban is marad a sportautózás világában, ám immár az Endurance-világbajnokságon fog szerepelni: Fittipaldi lesz ugyanis a JOTA LMP2-es egységének egyik versenyzője. A brazil David Heinemeier Hansson és Oliver Rasmussen csapattársa lesz (előbbivel tavaly is együtt szerepelt), a cél pedig a tavalyi bajnoki cím megvédése lehet, amelyen még az Antonio Felix da Costa, Will Stevens, Roberto Gonzalez hármassal szerzett a JOTA. Fittipaldi számára nem lesz azért teljesen ismeretlen a WEC, hiszen tavaly az Inter Europollal rajthoz állt a Le Mans-i 24 óráson, teljes idényt azonban most először fog futni.

pietro-fittipaldi

fotó: DPPI

A Dakar stewardjai egy ajtóbecsukás miatt vizsgálták ifj. Sainzt

Mi is megosztottuk azt videót, amely megmutatja, milyen összetartó a két Carlos Sainz: a Formula-1-es versenyző spanyol nem csupán a Dakar Ralira kísérte el a maratonon 17. alkalommal rajthoz álló apját, de kint volt a szelektíven is, mikor a harmadik szakaszon a háromszoros Dakar-győztes Audijának bal hátsó felfüggesztését szerelnie kellett.

Az ártatlannak tűnő videó miatt azonban vizsgálatot indítottak a Dakar versenyfelügyelői: az FIA technikai delegáltja jelentette nekik, hogy a fiatal Sainz szabályt szeghetett azzal, hogy a szerelést követően (melyet csak szemlélőként nézett végig) becsukta az Audi ajtaját. A csapattagok ugyanis nem közelíthetik meg egy kilométernél jobban a hozzájuk tartozó autót.

A versenyfelügyelők felmentették Sainzt arra hivatkozva, hogy nem csapattag, valamint nem a csapat utasította arra, hogy segítsen apjának az ajtót becsukni (ami a videó alapján nehézkesen is ment neki). Ezt követően azonban indoklásuk kisebbfajta fejmosásba megy át: kiemelik, hogy az autósport nagy neveinek példát kell mutatniuk magatartásukkal, és azt javasolják, hogy a családtagok is maradjanak távol hozzátartozójuk autójától, elkerülve a megkérdőjelezhető helyzeteket.

Ugyanott esett el a két Audi, Peterhansel és Sainz is összetörte

Egészen drámai fejleményeket hozott eddig a Dakar mai szakasza. Az autósok futamát vezető Nasser Al-Attiyah jó tempót diktálva haladt a második helyen, ám 212 kilométernél az addig vezető Stephane Peterhansel hibázott, összetörte az Audit, ráadásul navigátora, Edouard Boulanger meg is sérült. Őt a Dakar orvosi stábja kórházba szállította hátfájdalmak miatt, így a francia legenda számára ezen a ponton véget ért a verseny.

Az igazi drámát a pár perccel mögötte érkező Carlos Sainz okozta, aki pontosan ugyanott hibázott, és ugyanúgy összetörte az Audit, az ő folytatása kérdéses. A győzelmi reményekkel érkező, a minap még energiapluszt is kapó elektromos Audi így sokkszerű napot zár: mindkét klasszisuk kiesett a győzelemért zajló harcból!

Al-Attiyah dolgát ráadásul az is könnyíti, hogy az összetettben a napot harmadikként kezdő Yazeed Al-Rahji technikai hiba miatt sok időt veszített, így a katari címvédő előnye a nap végére akár egy órányira is nőhet, ha gond nélkül teljesíti a hátralévő kiloméreket.

Videón, hogy egymástól milyen távolságra álltak meg az autók:

 

Visszatér a Lynk & Co – a TCR Világsorozatban

A Lynk & Co autóit versenyeztető Cyan Racing csapata júliusban a vallelungai hétvégén nem vállalkozott a versenyzésre a gumiproblémák veszélye miatt, a folytatásban pedig kiszálltak a WTCR-ből – ennek a lépésnek is szerepe volt abban, hogy csupán kilenc versenyző teljesítse az egész szezont, a széria pedig megszűnjön.

A WTCR helyébe a TCR Világsorozat lép 2023-ban, amely nem önálló bajnokság lesz, hanem különböző regionális sorozatok nyolc versenyéből áll össze, köztük a TCR Europe szezonjához tartozó hungaroringi hétvégéből. A rajtrácson pedig újra feltűnnek a Lynk & Co autói: a Cyan Racing négy versenygépet állít csatasorba – egyelőre nem bejelentett, mely versenyzőkkel. A csapatmenedzser, Fredrik Wahlén kiemelte: az új sportszabályok mellett új gumik várnak rájuk az új sorozatban.

A WTCC-ben és WTCR-ben hét bajnoki címet nyert Cyan Racing mellett egy másik istálló jelezte eddig, hogy a Világsorozat összes versenyén ott lesz: az eddig szintén világkupán érdekelt Comtoyou Racing.

Így képzelték el a Cadillac F1-es autóját

A Sean Bull Design megálmodta az amerikai márka Formula-1-es versenygépének színeit – nem tudjuk, tudhattak-e valamit előre, vagy csak jó megérzés volt, de a koncepciót egy hónappal ezelőtt posztolták. Ebben a tervben az Andretti még nem kapott szerepet.

A színeket a Wayne Taylor Racing IMSA-autója inspirálta: a csapat korábban a Cadillac partnere volt, most viszont Acurával versenyeznek, viszont 2023-ra éppen az Andrettivel léptek szövetségre.

Az F1-es Magyar Nagydíjat is a legjobb versenyek közé szavazták a rajongók

A Formula-1 hivatalos felületein szavaztatták meg a szurkolókat a legjobb 2022-es futamokról. A voksolást a szavazatok több mint harmadának begyűjtésével a Brit Nagydíj nyerte – ennek apropóján egy részletesebb összefoglalót is közzétettek róla –, megelőzve a 21 százalékot gyűjtő Sao Pauló-i Nagydíjat és a 8 százalékos Bahreini Nagydíjat. Magyar szempontból pedig örömteli, hogy a hungaroringi viadal is az élmezőnyben végzett: konkrétan az ötödik helyet csípte el a Magyar Nagydíj (még Belgium előzte meg), a voksok négy százalékával.

A Formula.hu év végi szezonértékelő sorozatában amúgy még előkelőbb helyen szerepelt a hazai futamunk: nálunk a silverstone-i és az interlagosi versenyt követve harmadik lett.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Ecclestone Hamilton fizetésének egy részét is állta volna, csak hogy átigazoljon a Mercedeshez

Múlt héten jelent meg a Bernie Ecclestone és a Formula-1 életét és történetét bemutató dokumentumfilm-sorozat, a Lucky!, amely itthon is a napokban látható a Spektrum tv-műsorában, s amely valóban páratlan minőségű és mennyiségű archív felvételekkel, valamint Ecclestone egyedi narratívájával szolgálja ki a rajongókat. A szériában több érdekes dolog is elhangzik Ecclestone-tól a sport rég- és közelmúltjából egyaránt: utóbbihoz tartozik, hogy saját bevallása szerint még arra is hajlandó lett volna, hogy ő fizesse Lewis Hamilton fizetésének egy részét, ha sikerül átcsábítani őt a Mercedeshez – amely végül ettől függetlenül is megtörtént 2013-ra, s amely óriási sikersorozatot eredményezett a csapatnak és a brit pilótának egyaránt.

„Niki [Lauda] ráeszmélt, mennyire értékes versenyző volt Lewis, és megtalálta a módját, hogy meggyőzze, hogy a Mercedesnél kellene versenyeznie. De ha nem adták volna meg az általa kért fizetést, nem egyezett volna bele ebbe. Azt mondtam: ’szüksége van rá a Mercedesnek, ezért kifizetem a különbözetet’. De végül a Mercedes fizette” – mondta el az F1 egykori első embere a Lucky! című sorozatban.

f1-ecclestone-hamilton

fotó: DPPI

Az Óceániai Formula Bajnokságban folytatja a volt F1-es dobogós fia

Alexander Wurz korábban a Benettonnál, a McLarennél és a Williamsnél is megfordult színes pályafutása alatt, akinek a fia is a nyomdokaiba lépett, hiszen a 17 éves Charlie az Óceániai Regionális Formula Bajnokságban fog versenyezni, ahol egy Toyota FT-60-as versenygépet fog irányítani az ötfordulós bajnokság ideje alatt. Édesapja három alkalommal állhatott fel az F1-es dobogóra és 45 pontot gyűjtött, emellett pedig megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt is két alkalommal, míg Charlie korábban már megnyerte az Arab F4-es bajnokságot és nyert már futamot az olasz szériában is.

Fotó: Prema

Az év versenyének bővített összefoglalója

A rajongók a Brit Nagydíjat választották a 2022-es év versenyének, ahogyan szerkesztőségünk is, úgyhogy most a silverstone-i futam tizenkilenc perces, kibővített összefoglalójával kedveskedik nekünk az F1 a YouTube-on. Az összefoglaló a képre kattintva tekinthető meg!

Így manipulálja a nézőket az F1 a show kedvéért – videó

Az alábbi videóban a 2021-es szezonzáró egyik drámai eseménye látható, amikor Nicholas Latifi a falba teszi a Williamst, Lewis Hamilton pedig elhalad mellette – először azt hallhatjuk, hogy valójában mit mondott a rádióban (nagyjából semmit), majd azt, hogy mit játszottak le a tv-közvetítésben: egy hosszú sípolást, mintha Hamilton teljesen kikelne magából. Pedig erről szó sincs. A Netflix-sorozatnál már elég világos, hogy akár teljesen másik versenyről bevágott jelenetekkel, hangüzenetekkel próbálnak show-t csinálni ott is, ahol nincs, de az élő F1-es közvetítés más tészta...

(köszönet a találatért Molnár Tibor olvasónknak a Formula Podcast-csoportban!)

Toplistát készített a 2022-es előzésekből az F1, rengeteg manővert hiányolnak a rajongók – videó

Mivel még az autóbemutatókig is bő egy hónapot kell várnunk, egyelőre a 2022-es szezon pillanataiból tud montázst készíteni az F1. Ezúttal az előzésekből készítettek egy top 10-es válogatást, amelyben több dupla manőver is helyet kapott – a videó IDE vagy a lenti képre kattintva tekinthető meg.

Viszont a videó alatti kommentmezőben rengeteg hozzászóló inkább azzal van elfoglalva, hogy miért nem került fel a toplistára egy-egy megmozdulás. Többen hiányolják Charles Leclerc Lewis Hamilton ellen a silverstone-i Copse-kanyarban bemutatott manőverét, valamint a hétszeres vb-első ugyanazon a versenyen produkált dupla előzését és Sebastian Vettel Kevin Magnussen elleni austini manőverét is – amelyek például a mi év végi szezonértékelőnk toplistáján egyaránt előkelő helyen szerepeltek.

f1-elozesek-2022-video

Nem kellett a Ducati gyári csapatába, most a Yamahával szemezhet Martin

Jorge Martin úgy vágott neki a tavalyi MotoGP-szezonnak, hogy jó esélye volt rá, hogy megkapja Jack Miller ülését a Ducati gyári csapatánál. A spanyol azonban rengetegszer hibázott, miközben a Gresini Racingnél Enea Bastianini meglepő győzelmeket aratott, így végül az olasz került honfitársa, a világbajnokságot nyerő Francesco Bagnaia mellé. Martin ugyan elfogadta a bolognaiak döntését, de nyilván nem örült neki, most pedig több forrás is arról számolt be, hogy a Pramac Racingnél maradó versenyző már a 2023-as idény végén elhagyhatja a gyártó kötelékeit. Erre elvileg a szerződése záradéka lehetőséget is ad, s úgy fest, az is adott, hogy hova igazolna: a Yamahához. A Men on Wheels Magazin úgy tudja, már meg is kezdődtek az egyeztetések Martin és a hangvillások főnöke, Lin Jarvis.

Persze azért nem eszik forrón a kását: a spanyol állítólag mindenképp megvárná a 2023-as szezon első futamait. Egyrészt Martin a Pramacnál is a gyári versenyzőkével megegyező specifikációjú motort kap a Ducatitól, amellyel akár vb-esélyes is lehet annak ellenére, hogy szatellit csapatnál versenyez. Másrészt azt is megvárná a motoros, hogy kiderüljön, mennyire versenyképes a Yamaha gépe, amellyel tavaly csak Fabio Quartararo tudott értelmezhető eredményeket elérni. Éppen emiatt lenne egyébként lehetősége átigazolni Martinnak, hiszen ha Franco Morbidelli teljesítménye nem javul, a Yamaha aligha tartja meg 2024-re. Martin szerződtetésével egyébként akár egy teljes átigazolási kör is kialakulhatna, mivel az idézett lap szerint ez esetben a Pramac Ducati Marco Bezzecchivel helyettesíthetné a spanyolt, az ő helyére pedig mehetne Morbidelli a VR46-hoz, elvégre ő is Rossi akadémiájáról került ki.

motogp-jorge-martin-pramac-ducati-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ilyen iszonyatos küzdelem megmászni egy dombot a Dakaron – videó

Carlos Sainz és az elektromos Audi küzdelmét láthatjuk egy hatalmas hegy megmászása közben: rengeteget sodródott oldalra az autó, mire végül sikerült átjutni a hágón. Mondjuk talán a holnaptól rendelkezésre álló erőtöbbet segít majd a csapaton – erről itt írtunk bővebben!

 

Majdnem 140 motorbüntetést osztottak ki 2022-ben – Tsunoda kapta a legtöbbet

Már a szezon közepétől fogva gyakran láthattunk hátrasorolásokat motorkomponensek cseréje miatt a Formula-1-ben. A megengedetten felül összesen 137 motorkomponens került a mezőny autóiba – ez a gyakorlatban, mivel egyszerre általában több komponenst cserélnek, 36 rajtbüntetést jelentett. 20 alkalommal rajtrács végére küldést alkalmaztak, ezen felül összeadva 135 pozícióval soroltak hátra versenyzőket.

Yuki Tsunoda volt a legtöbbet büntetett: három nagydíjon is a rajtrács végéről vagy bokszutcából kellett indulnia. Ezeken felül volt még öthelyes büntetése váltócsere miatt, valamint tíz rajthelyes hátrasorolása az öt összegyűlt megrovásából fakadóan. De dobogós a két Ferrari is: Charles Leclerc két rajtrács végi büntetést és egy tízhelyest, Carlos Sainz két rajtrács végit és egy öthelyest kapott motorkomponensek cseréje miatt – a spanyollal megegyező mennyiségű büntetéssel sújtották a két Alpine-t is.

Voltak viszont teljes csapatok, amelyek megúszták egyetlen motorbüntetés nélkül: a Mercedes-erőforrás megbízhatóságát jelzi, hogy mindkét Aston Martin és mindkét Williams átvészelte a szezont hátrasorolás nélkül. Daniel Ricciardo volt az ötödik versenyző, akit nem büntettek motorcsere miatt.

Új logója lett a Haas csapatának

2023-ban MoneyGram Haas F1 Team néven folytatja az amerikai istálló. Nem csupán a csapatnévbe került bele a főszponzor, hanem az alakulat logójába is: az emblémába integrálták a pénzküldő-szolgáltatással foglalkozó amerikai vállalat saját logóját.

A Haas a múltban nem volt szerencsés a főszponzorokkal: a Rich Energyvel 2019-ben már a szezon felénél szerződést bontottak, miután nem kapták meg az ígért összeget, az Uralkalival való együttműködés pedig szintén csak egy évig tartott 2021-ben, az orosz-ukrán háború vetett véget neki.

Újabb motoros került kórházba a Dakaron

Tegnap Ricky Brabec esett el, és vitték mentőhelikopterrel kórházba, ma pedig Joaquim Rodrigues járt ugyanígy: a portugál motoros a Dakar negyedik szakaszán bukott, és megsérült a bal lába, ami miatt Ha'il kórházába szállították.

 

Amikor Ken Block Hamilton ellen versenyzett – videó

Tegnap érkezett meg Ken Block sokkoló halálhíre, amely az egész autósport-világot megrázta – ennek apropóján sokan, köztük Lewis Hamilton is megemlékezett a rendkívül népszerű, és nagyra tartott showman-versenyzőről. Előkerült egy videó is, amelyben Hamilton és Block régi csatája látható: az amerikai a WRC-s Forddal, a brit pedig az F1-es Mercedesszel állt ki...

 

Elhunyt a versenycipő feltalálója

Francesco Liberto volt az az ember, aki feltalálta, vagy sokkal inkább kifejlesztette az autóversenyzéshez leginkább ideális cipőket. Hosszú éveken át tesztelte laboratóriumában, miként lehetne kényelmesebbé tenni a lábbeliket az egyszerű, ámde hosszabb távon kényelmetlen sportcipőknél. Az olasz mesterembernek eközben az sem kerülte el a figyelmét, hogy az 1960-as években mennyire szörnyű balesetek történtek a száguldó cirkuszban, így bizonyos mértékig tűzálló cipőt sikerült kifejlesztenie. Az első ilyen lábbelivel 1965-ben rukkolt elő, majd az FIA érdeklődését is felkeltette, akik hamar kötelezővé tették a viseletet. 87 évet élt.

Kiderült, hogy tudományos alapokon ki a legjóképűbb F1-es pilóta

A Gambling.com a Golden Raton Face appal karöltve próbálta megkeresni az aranymetszés segítségével, ki volt a legjóképűbb pilóta a 2022-es F1-es mezőnyben. A legrosszabb pontszámmal Sebastian Vettel végzett, aki csak 8,02-t kapott a mesterséges intelligenciától, előtte pedig a kétszeres címvédő Max Verstappen végzett.

Lewis Hamilton már egy meggyőző 8,79-es pontszámmal végzett a negyedik helyen, a dobogó alsó fokán pedig korábbi csapattársa, Valtteri Bottas zárt. A második helyet Charles Leclerc szerezte meg 9,07 ponttal, ez azonban nem volt elegendő számára a győzelemhez, ugyanis a tudományosan legjóképűbb pilóta Esteban Ocon, aki 9,35 pontot kapott az alkalmazástól.

f1-drivers